۰ نفر

منظور از استاندارد حسابداری چیست؟​

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 709029

استاندارد حسابداری مجموعه‌ای از اصول، استانداردها و رویه‌های رایج است که اساس سیاست‌ها و رویه‌های حسابداری مالی را تعریف می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، استاندارد حسابداری مجموعه‌ای از شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که برای سیستماتیزه کردن حسابداری و سایر عملکردهای حسابداری در بین شرکت‌ها و در طول زمان استفاده می‌شود.

استانداردهای حسابداری برای تمام ابعاد تصویر مالی یک واحد تجاری، از جمله دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و حقوق صاحبان سهام اعمال می‌شود.

بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و آژانس‌های نظارتی برای اطمینان از مرتبط بودن و دقیق بودن اطلاعات مربوط به یک واحد تجاری، روی استانداردهای حسابداری حساب می‌کنند.

 آشنایی با استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها بهبود می‌بخشد. در ایالات متحده، اصول پذیرفته شده عمومی حسابداری (GAAP) مجموعه استانداردهای حسابداری را تشکیل می‌دهد که به طور گسترده برای تهیه صورت‌های مالی پذیرفته شده است.

شرکت‌های بین‌المللی از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) پیروی می‌کنند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم شده و به‌ عنوان راهنماهایی برای شرکت‌های غیرآمریکایی خدمت می‌کنند. شرکت‌های GAAP صورت‌های مالی را گزارش می‌دهند.

اصول پذیرفته شده حسابداری به‌شدت در بین واحدهای دولتی و خصوصی در ایالات متحده استفاده می‌شود. بقیه جهان عمدتاً از IFRS استفاده می‌کنند. نهادهای چندملیتی ملزم به استفاده از این استانداردها هستند. هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) استانداردهای حسابداری جوامع بین‌المللی را هنگام تهیه صورت‌های مالی ایجاد و تفسیر می‌کند.

استانداردهای حسابداری به تمام جوانب مالی یک واحد تجاری از جمله دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها، هزینه‌ها و حقوق صاحبان سهام مربوط می‌شود. نمونه‌های خاص استانداردهای حسابداری شامل شناسایی درآمد، طبقه‌بندی دارایی‌ها، روش‌های مجاز استهلاک، آنچه قابل استهلاک تلقی می‌شود، طبقه‌بندی اجاره و اندازه‌گیری سهام معوق مربوط است.

مؤسسه حسابداران آمریکا که اکنون به‌عنوان مؤسسه حسابداران رسمی آمریکا شناخته می‌شود و بورس اوراق بهادار نیویورک تلاش کردند اولین استانداردهای حسابداری را در دهه 1930 راه‌اندازی کنند. به دنبال این تلاش، قانون اوراق بهادار در سال 1933 و قانون بورس اوراق بهادار در سال 1934، کمیسیون بورس و اوراق بهادار را ایجاد کرد. استانداردهای حسابداری نیز توسط هیئت استانداردهای حسابداری دولتی برای اصول حسابداری برای همه دولت‌های ایالتی و محلی ایجاد شده است.

استانداردهای حسابداری مشخص می‌کنند که رویدادهای اقتصادی چه زمانی و چگونه باید شناسایی، اندازه‌گیری و نمایش داده شوند. نهادهای خارجی، مانند بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و سازمان‌های نظارتی، برای اطمینان از ارائه اطلاعات مرتبط و دقیق در مورد واحد تجاری، بر استانداردهای حسابداری تکیه می‌کنند. این اعلامیه‌های فنی شفافیت در گزارشگری را تضمین و مرزهایی را برای اقدامات گزارشگری مالی تعیین کرده است.

استانداردهای حسابداری GAAP

مؤسسه حسابداران رسمی آمریکا، اولین مجموعه استانداردهای حسابداری را توسعه داد و مدیریت و تصویب کرد. در سال 1973، این مسئولیت‌ها به هیئت استانداردهای حسابداری مالی که به‌تازگی ایجاد شده بود، واگذار شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار از همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌خواهد که در تهیه صورت‌های مالی خود به استانداردهای حسابداری GAAP ایالات متحده پایبند باشند تا در بورس اوراق بهادار ایالات متحده فهرست شوند.

استانداردهای حسابداری تضمین می‌کنند که صورت‌های مالی چندین شرکت قابل‌مقایسه هستند. ازآنجا ‌که همه واحدها از قوانین یکسانی پیروی می‌کنند، استانداردهای حسابداری صورت‌های مالی را معتبر و امکان تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بیشتری بر اساس اطلاعات دقیق و منسجم را فراهم می‌کنند.

یک سازمان غیرانتفاعی مستقل، هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) اختیار ایجاد و تفسیر اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP) در ایالات متحده برای شرکت‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های غیرانتفاعی را دارد. GAAP به مجموعه‌ای از استانداردها اشاره می‌کند که چگونه شرکت‌ها، مؤسسات غیرانتفاعی و دولت‌ها باید صورت‌های مالی خود را تهیه و ارائه کنند.

چرا استانداردهای حسابداری مفید هستند؟

استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها بهبود می‌بخشد. آن‌ها زمان و نحوه شناسایی، اندازه‌گیری و نمایش رویدادهای اقتصادی را مشخص می‌کنند. نهادهای بیرونی، مانند بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و سازمان‌های نظارتی، برای اطمینان از ارائه اطلاعات مرتبط و دقیق در مورد واحد تجاری، بر استانداردهای حسابداری تکیه می‌کنند. این اعلامیه‌های فنی، شفافیت در گزارشگری را تضمین و مرزهایی را برای اقدامات گزارشگری مالی تعیین کرده است.

اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری (GAAP) چیست؟

در ایالات متحده، اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری (GAAP) مجموعه استانداردهای حسابداری را تشکیل می‌دهد که به طور گسترده برای تهیه صورت‌های مالی پذیرفته شده است. هدف آن بهبود وضوح، سازگاری و قابل‌مقایسه بودن ارتباطات اطلاعات مالی است. اساساً، این مجموعه‌ای متداول از اصول، استانداردها و رویه‌های حسابداری است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) صادر می‌شود. شرکت‌های دولتی در ایالات متحده باید هنگام تهیه صورت‌های مالی حسابدارانشان از GAAP پیروی کنند.

 استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) چیست؟

شرکت‌های بین‌المللی از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) پیروی می‌کنند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم می‌شود و به ‌عنوان دستورالعملی برای شرکت‌های غیرآمریکایی GAAP که صورت‌های مالی را گزارش می‌کنند، عمل می‌کند. آن‌ها برای ایجاد سازگاری با استانداردها و رویه‌های حسابداری، صرف‌نظر از شرکت یا کشور ایجاد شدند. تصور می‌شود که IFRS پویاتر از GAAP است زیرا به طور منظم در پاسخ به یک محیط مالی در حال تغییر تجدیدنظر می‌شود.