۰ نفر

پایانی بر تولید ناقص خودرو در بالاترین عرضه؛

رکوردشکنی ایران خودرو در روزهای سخت تحریم

۷ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 691489
رکوردشکنی ایران خودرو در روزهای سخت تحریم

آمارهای جدیدی که از سوی ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت توانسته تا پایان پاییز امسال، رکورد چند دهه گذشته خود را در تولید و عرضه خودرو بشکند.

به گزارش اقتصادآنلاین، هرچند صنعت خودرو ایران در سال‌های گذشته با انواع فشارهای خارجی و داخلی مواجه بوده اما خودروسازان ایران تلاش کرده‌اند که با وجود تمام این مشکلات، راه تولید و عرضه خودرو به مشتریان را باز نگه دارند و در این مدت نه تنها، خللی در این مسیر به وجود نیامده که حتی گزارش جدید ایران خودرو از یک جهش مهم در تولید حکایت دارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این شرکت، تولید تا پایان آذر ماه امسال به آمار کل تولید ثبت شده در سال گذشته رسیده و این موضوع نشان می‌دهد که ایران خودرو توانسته به وعده خود در ابتدای سال عمل کند. ایران خودرو اعلام کرده که در حال حاضر به شکل روزانه 2700 دستگاه خودرو جدید تولید می‌کند.

ایران‌خودرو، طی ۹ ماهه امسال ۴۶۰ هزار و ۲۷۱ دستگاه خودرو کامل تولید کرده است که نسبت به ۳۱۵ هزار و ۷۸۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۴۶ درصد بیشتر است. همچنین تولید ایران‌خودرو در آذر ماه با تیراژ ۶۲ هزار و ۹۹۵ دستگاهی، بیشترین تولید ماهانه ایران‌خودرو طی این ۹ ماه است.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد کل خودروهای فاکتور شده نیز تا پایان آذر ماه از مرز 452 هزار دستگاه گذشته که در این بخش نیز رشدی 45 درصدی به ثبت رسیده است. در این میان یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایی که از سوی ایران خودرو به مرحله اجرا در آمده، خداحافظی با تولید خودروهای ناقص بوده است. در شرایطی که در سال گذشته، یکی از معضلات اصلی خودروسازان ایرانی، باقی ماندن خودروهای ناقص در خطوط تولید بود، ایران خودرو اعلام کرده که تمام تولید بیش از 460 هزار دستگاهی ثبت شده به شکل کامل انجام شده و این خودروها آماده عرضه نهایی به بازار بوده‌اند تا جایی که تا امروز بیش از 451 هزار دستگاه از این تولیدات رسما عرضه شده‌اند. در کنار آن، صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو نیز نشان می‌دهد که خودروهای داخلی بیش‌ترین سهم را در ۳۲ سال اخیر و از زمان آغاز همکاری‌های خارجی در سال ۱۳۶۹ در سبد محصولات ایران‌خودرو دارند و در این حوزه نیز یک رکورد مهم به ثبت رسیده است.

این رکوردشکنی و آمارهای جدید در حالی به دست آمده که صنعت خودرو ایران در چهار سال گذشته، تحت تاثیر تحریم‌های خارجی با مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم کرده است. در شرایطی که در دوره اجرای برجام، شرکت‌های خارجی وعده‌های مختلفی برای همکاری، تولید مشترک و سرمایه گذاری داده بودند و در این زمینه توافقاتی نیز انجام شد اما بازگشت تحریم‌ها، این شرکت‌ها ایران را ترک کردند و خودروسازان ایرانی برای تامین نیاز کشور، تنها امکان استفاده از ظرفیت داخلی را پیدا کردند.

گزارش‌های ارائه شده از سوی ایران خودرو نشان می‌دهد که این شرکت توانسته با استفاده از ظرفیت قطعه سازان داخلی و البته شناسایی گلوگاه‌های تولید و سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت‌ها، ضمن عبور از محدودیت‌های تحریم، رکوردهای جدیدی نیز در حوزه تولید به ثبت برساند.

از سوی دیگر خودروسازان ایرانی همچنان با معضلات داخلی نیز مواجه هستند. اصرار بر قیمت گذاری دستوری در سال‌های گذشته، خودروسازان را با افزایش جدی زیان انباشته در سال‌های گذشته مواجه کرده است و هنوز وعده‌های برای تغییر این سیاست به جایی نرسیده است. از این رو به نظر می‌رسد رکورد ثبت شده از سوی ایران خودرو، این پیام را می‌رساند که در صورت اصلاح سیاست‌های داخلی، این شرکت حتی توان ثبت رکوردهای بزرگ‌تری را نیز دارد و کنار رفتن موانع، برای صنعت خودروسازی ایران، یک سکوی پرش جدید خواهد بود.