۰ نفر

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین؛

تحلیل بنیادی نماد فاراک / چشم انداز خرید سهام ماشین سازی اراک روشن است؟

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۵۱
کد خبر: 640362
  تحلیل بنیادی نماد فاراک / چشم انداز خرید سهام ماشین سازی اراک روشن است؟

شرکت ماشین سازی اراک با نماد "فاراک" در بازار دوم بورس و در گروه ساخت محصولات فلزی معامله می‌شود. ارزش بازار این نماد بیش از سه هزار میلیارد تومان است. در ادامه شرکت ذکر شده معرفی می‌شود، موضوع فعالیت و عملکرد سالانه آن نیز بررسی خواهد شد.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری : از جمله نماد های مهم در گروه ساخت محصولات فلزی  بعد از شرکت ماشین سازی اراک می‌توان به شرکت های صنعتی آما، تولیدی چدن سازان، صنایع آذرآب و سایر شرکت های فعال در این حوزه اشاره کرد. سهامداران مهم فاراک شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان (سهامی خاص) ، شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه (سهامی خاص) و بانک دی مهم ترین سهامداران فاراک هستند که به ترتیب 38 % ، 7% و 5 درصد از مالکیت این شرکت را در اختیار دارند.

معرفی شرکت

شرکت ماشین سازی اراک ( سهامی عام) در تاریخ 1346 با نام شرکت سهامی صنعتی و تولیدی ماشین سازی اراک به منظور تاسیس کارخانجات ماشین سازی و بهره برداری از تولید و فروش انواع ماشین آلات و سایر فرآورده های صنعتی وتولیدی با سرمایه یکصد میلیون ریال به ثبت رسید. در سال 1350 این شرکت به نام فعلی تغیر نام داده است و در سال 1373 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است.

موضوع فعالیت

تأسیـس کارخانجات ماشین سازی و بهره برداری از آن، احداث واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی، طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط، طراحی، ساخت، تولید، فروش، صادرات، مونتاژ، نصب و راه اندازی انواع ماشین آلات و تجهیزات و سایر فرآورده هـای صنعتی، مونتاژ ، نصب و راه اندازی کارخانجات و پروژه های عمرانی و صنعتی در قالب پیمانکاری عمومی، واردات مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات مـورد نیاز فعالیت های مذکور، ارائه خدمات فنی و مهندسی و آموزشی و عملیات بازرگانی و انجام هر نـوع عملیات مشابه، عقد هرگونه قرارداد مرتبط با موضوع شرکت مستقلاً یا با مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی داخلی و خارجی، انجام پروژه‌های پیمانکاری، طرح و ساخت (EPC) و طرح و ساخت و سرمایه گذاری (EPCF) در زمینه های نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگـاه، راه و ترابری، نیرو، پست و مخابرات، انرژی، صنعت و معدن، تأسیسات و تجهیزات، آب به صورت مستقل یا مشارکتی و ارائه خدمات آزمایشگاهی در دامنه فعالیت آزمایشگاه شرکت به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد. و همچنین تأسیس شرکت های جدید و انجام هرگونه سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکت ها است.

سهامداران

شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان (سهامی خاص) ، شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه (سهامی خاص) و بانک دی مهم ترین سهامداران فاراک هستند که به ترتیب 38 % ، 7% و 5 درصد از مالکیت این شرکت را در اختیار دارند

1

بررسی عملکرد سالانه منتهی به 1400/6

شرکت ماشین سازی اراک در سال مالی منتهی به شهریور سال 1400 عملکردی نزدیک به 2 برابر سال 1399 داشته است.در سال 1400 میزان درآمد از قراردادهای تولیدات آهنگری و ریخته گری، مخازن و تجهیزات تحت فشار، دیگ بخار و  سایر قراردادها مبلغ 895 میلیارد تومان بوده است.

2