۰ نفر

تلویزیون اقتصادآنلاین؛

تصمیمی که هم آمریکا را خوشحال کرد هم روسیه!

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۶
کد خبر: 634631
تصمیمی که هم آمریکا را خوشحال کرد هم روسیه!

احسان دشتیانه مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس در میزگرد واکاوی عوارض صادراتی گفت: بهره برداران اصلی عوارض صادراتی، گروه های ذی‌نفعی هستند که برای این تصمیمات لحظه ای فشار می‌آورند.

به گزارش اقتصادآنلاین، احسان دشتیانه افزود: مقایسه فولاد با کالاهایی مثل گندم و روغن در بحران جنگ اصلا منطقی نیست و اشتباه محض است. در دنیا هم اگر بخواهند تصمیمات لحظه ای بگیرند، روی کالاهای اساسی می گیرند نه فولاد. تاثیری که فولاد بر زندگی مردم دارد، در قیمت تمام شده مسکن است و با مطالعه 50ساله قیمت مسکن و فولاد متوجه می شویم که هیچ ارتباط معنا داری بین این دو وجود ندارد.

مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس خاطرنشان کرد: قیمت مسکن همیشه به صورت تورمی افزایش داشته و با کاهش قیمت فولاد، هیچ وقت قیمت مسکن کاهش نداشته است. نحوه محاسبه هم در این موضوع، به صورت پلکانی تعیین شده است. 

به طور مثال اگر قیمت فروش ۶۰۰دلار در پلکان ۱۰درصد و فروش ۶۰۱ دلار در پلکان ۲۰درصد باشد، اگر کسی ۶۱۰دلار بفروشد با کسر عوارض عایدی که نصیبش می‌شود از فروش با قیمت ۵۹۹دلار کمتر است. یعنی هرچه کمتر به خارجی‌ها بفروشند، برنده‌ترند!

دشتیانه تصریح کرد: با این شرایط، وضع عوارض صادراتی امتیاز به خارجی‌ها است. اساسا هیچ کشور در حال توسعه ای برای کالای صادراتی خود عوارض نمی‌گذارد. در عجب هستم که یک تصمیم از سوی دولت چطور می‌توانست هم آمریکا را خوشحال کند هم روسیه را!