۰ نفر

نمادها زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین؛

تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 630257
تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟

شرکت ماشین سازی اراک، از سال 1380 و با نماد «فاراک» در بورس تهران معامله می‌ شود و بزرگترین سهام گروه ساخت محصولات فلزی به حساب می‌آید. بررسی صورت های مالی فاراک در پنج سال گذشته نشان می دهد که این شرکت پس از زیاندهی در سال 96، توانسته به مجددا سودده شود و روند رو به رشد سود سازی خود را ادامه دهد. به طوری که سود خالص فاراک در دوره 6ماهه منتهی به پایان سال 1400، تقریبا برابر سود با کل سال مالی گذشته شرکت است.

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ شرکت ماشین سازی اراک، در سال 1346 و با نام شرکت سهامی صنعتی و تولیدی ماشین سازی اراک تاسیس شد و چهار سال بعد، نام به عنوان کنونی تغییر یافت. فعالیت اصلی این شرکت، احداث کارخانجات ماشین سازی، واحدهای پتروشیمی و پالایشی، پل‌ها و سازه‌های فلزی و تولید و فروش انواع ماشین آلات و سایر فرآورده‌های صنعتی و تولیدی است. ماشین سازی اراک در سال‌هایی که از فعالیتش می‌گذرد پروژه‌های بزرگی عمدتا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را اجرا کرده است که برای نمونه می‌توان به پروژه پارس جنوبی اشاره کرد.

با «فاراک» بیشتر آشنا شویم

ماشین سازی اراک در سال 1380 و با نماد «فاراک» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و معاملاتش را در بازار دوم بورس آغاز کرد. فاراک در حال حاضر در گروه ساخت محصولات فلزی قرار دارد و با ارزش بازاری سه هزار و 125میلیارد تومانی، بزرگترین سهام در گروه خود محسوب می‌شود.

جدول زیر، بازدهی قیمتی سهام شرکت ماشین سازی اراک را در بازه‌های زمانی متفاوت، با شاخص گروه محصولات فلزی و شاخص کل بورس مقایسه کرده است.

تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟

سهامداران و شرکت‌های تابعه

شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، 37.7درصد از سهام فاراک را در اختیار دارد و سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید. شرکت سرمایه‌گذای سایه گستر سرمایه و بانک نیز، دیگر سهامداران بزرگ ماشین سازی اراک هستند. همچنین بیش از 41.1درصد از سهام فاراک نیز شناور و در اختیار سهامداران خرد است. در گراف زیر، سهامداران ماشین سازی اراک و درصد مالکیت آنها نمایش داده شده است.

تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟

به علاوه، فاراک دارای چهار شرکت فرعی و یک شرکت وابسته است که در جدول زیر، مشخصات این شرکت‌ها و زمینه فعالیت آنها نمایش داده شده است.

تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟

تغییرات سرمایه فاراک

سرمایه ماشین سازی اراک در بدو تاسیس برابر با 10میلیون تومان بود که اکنون پس از طی کردن 16 مرحله تغییر سرمایه، به دو هزار و 63میلیارد تومان رسیده است.

آخرین افزایش سرمایه فاراک در دی ماه سال 1400 ثبت شد که بر اساس آن، سرمایه شرکت حدود 44درصد و از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت.

ریسک‌های پیش روی فاراک

ار آنجا که بخش بزرگی از معاملات شرکت، با پرداخت و دریافت ارز انجام می‌شود، نوسانات قیمت ارز می‌تواند تاثیر شگرفی بر قیمت سهام و سودآوری شرکت داشته باشد و ریسک بزرگی برای وضعیت شرکت محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، بخشی از ماشین ‌آلات، تجهیزات و تکنولوژی‌های موجود در ماشین‌سازی اراک، قدیمی و فرسوده هستند و با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی در این صنعت، به روزرسانی آنها برای شرکت ضروریست.

یکی دیگر از ریسک‌های در فعالیت فاراک، ریسک نقدینگی موجود در شرکت است. عدم پرداخت مطالبات توسط کارفرمایان در موعد زمانی مقرر، باعث شده تا شرکت برای تامین موجودی نقد خود به دریافت تسهیلات بانکی با نرخ بهره‌های بالا روی بیاورد که این مساله می‌توامند بر سود شرکت اثر منفی داشته باشد.

به علاوه، تامین موجودی نقد از محل تسهیلات بانکی، ریسک افزایش نرخ بهره و اثرات منفی آن بر صورت‌های مالی شرکت را نیز برای فاراک بوجود آورده است.

تداوم روند سوددهی فاراک

بررسی صورت‌های مالی فاراک در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود ثبت زیان خالص 100میلیارد تومانی شرکت در دوره مالی منتهی به شهریور 1396، ماشین سازی اراک پس از آن توانسته به روند صعودی بازگردد.

 به این ترتیب فاراک در پایان شهریور 1400، سود خالص  115میلیارد تومانی را رقم زد که حدود چهار برابر سود این شرکت در سال 99 بود.

از طرفی دیگر در سال 1400 فاراک بالاخره زیان انباشته خود را جبران کرد و سود انباشته 62میلیارد تومانی را ثبت کرد.

در دوره مالی 6ماهه منتهی به پایان سال 1400 نیز فاراک روند صعودی خود در سودسازی را ادامه داد و در این 6ماه، به اندازه کل سال مالی گذشته سود خالص شناسایی کرد. به این ترتیب سود انباشته شرکت در پایان این دوره به 150میلیارد تومان رسید.

گراف زیر، عملکرد سودسازی فاراک را از ابتداس دوره مالی سال 96 تا پایان سال 1400 نمایش می‌دهد.

تحلیل نماد فاراک؛ آینده سهام ماشین سازی اراک چیست؟