۰ نفر

پوتین، حاکمی برای یک نسل روسیه

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۵۸
کد خبر: 258023
پوتین، حاکمی برای یک نسل روسیه

 ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هفته آینده یک‌بار دیگر محبوبیت خود در این کشور را مورد محک قرار می‌دهد تا ببیند آیا کماکان محبوب‌ترین فرد برای ریاست‌جمهوری این کشور است یا نه!

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در این میان هرچند انتقاداتی در خصوص شرایط سیاسی در روسیه و عملکرد پوتین وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که روسیه امروز پس از ١٨ سال حضور پوتین در عالی‌ترین سطوح حکومت، در اوج قدرت خود به‌سر می‌برد. از زمانی که پوتین در انتخابات سال ٢٠١٢ یک‌بار دیگر در مسند ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفت، روس‌ها به اوکراین حمله کردند و کریمه را ضمیمه خاک خود کردند، ارتش این کشور وارد سوریه شد تا با حمایت تمام‌قد از دولت این کشور اجازه فروپاشی آن توسط شورشیان و تروریست‌ها را ندهد، روسیه اکنون متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شده است و حتی برخی مدعی هستند که روسیه یک زرادخانه مخوف هسته‌ای جدید را در اختیار دارد.

آسوشیتدپرس در گزارشی با بیان رویکرد پوتین در طول سالیان اخیر و قدرت رو‌به‌فزونی این کشور در عرصه بین‌المللی می‌نویسد: «او دموکراسی را به شکل خطرناکی از بین می‌برد، اما مشتاق است تا مشروعیت خود را در انتخابات به دست آورد. پوتین به شکلی محسوس نیاز دارد که روس‌ها او را فردی ببینند که قصد دارد چشم‌انداز ابر‌قدرتی روسیه را احیا کند تا افکار عمومی را نسبت به آزادی‌های جامعه منحرف کند و فسادها در داخل بروکراسی دولتی روسیه دیده نشود و همچنین تاثیر تحریم‌های بین‌المللی در داخل کشور کاسته شود.»

پوتین در ماه جاری میلادی در سخنانی عنوان کرد: در دوره‌ای هیچ کس به ما گوش نمی‌داد، اما اکنون همه در حال گوش دادن به ما هستند.

آندری کلسنیکوف، تحلیلگر مرکز کارنگی مسکو در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس در این باره می‌گوید: هرکسی می‌خواهد عشق باشد و پوتین این عشق را می‌خواهد و این را از حمایت بالا در انتخابات می‌گیرد. برآوردها و انتظارات حاکی از آن است که بیش از هفتاد درصد از رای‌دهندگانی که در انتخابات روز یکشنبه حاضر می‌شوند به پوتین رای خواهند داد؛ موضوعی که می‌تواند قدرت پوتین را بیش از پیش افزایش دهد هرچند این موضوع به شکلی دموکراتیک انجام می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، پوتین در طول ١٨ سال گذشته که در سمت‌های نخست‌وزیر و رییس‌جمهور این کشور فعالیت کرده است، تصویر کلی جهان نسبت به روسیه را متحول کرده است. روسیه تبدیل به یک قدرت جهانی شد و اقتصاد را به سیاست گره زد و مخالفان سیاسی را نیز زندانی کرد. او به نحوی پیش رفت که به ادوارد اسنودن، بزرگ‌ترین افشا‌کننده اسناد اطلاعاتی و محرمانه امریکا پناهندگی داد، افراط‌گرایی در چچن را به‌شدت تضعیف کرد، در طول سالیان اخیر المپیک زمستانی سوچی را برگزار کرد و در تابستان سال ٢٠١٨ میزبان جام جهانی فوتبال است. پوتین اکنون ٦٥ سال سن دارد و به نظر نمی‌رسد که بخواهد در آینده‌ای نزدیک قدرت را ترک کند.

ماریا پوگودینا ١٩ ساله روس که دانشجوی تاریخ است در این باره می‌گوید: پوتین من را در تمام زندگی هوشیار و روشن کرد و من می‌توانم بگویم که از او متشکرم. با این حال او در ادامه صحبت‌های خود گفت: من در مورد برخی سیاست‌های او نگران هستم اما آماده رای دادن به او هستم و امیدوارم در آینده تغییرات تدریجی ایجاد شود. او تاکید کرد که من در مورد انقلاب حرف نمی‌زنم و بسیاری از روس‌ها در تمام سنین همین اعتقاد را دارند. من معتقدم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و ما می‌توانیم از درگیری‌های داخلی جلوگیری کنیم.

در حال حاضر نیز تا‌حدودی شرایط انتخابات و نتیجه آن مشخص است اما شاید مهم‌ترین ماموریت پوتین در شش سال آینده، برنامه‌ریزی برای این است که برای دور بعدی انتخابات که در سال ٢٠٢٤ است، برنامه‌ریزی کند چرا که دو دوره متوالی او نیز به پایان می‌رسد. هنوز مشخص نیست که چه اقدامی انجام می‌دهد و اینکه می‌خواهد فردی را به عنوان جانشین معرفی کند یا اینکه بخواهد با تغییر قانون کماکان در قدرت باقی بماند.

پوتین قدرتمند امروز شباهت کمی به مردی دارد که در اوایل هزاره جدید پا به عرصه سیاست به عنوان رییس‌جمهور روسیه گذاشت. او در سال ١٩٩٩ جانشین بوریس یلتسینی شد که شاید اکنون خاطره زیادی از او به جا نمانده و حتی در روسیه نیز از او به نیکی یاد نمی‌شود. در ابتدا نیز پوتین شخصیتی بود که بسیاری معتقد بودند که لباس ریاست‌جمهوری روسیه برای او بسیار بزرگ است و تنها تبدیل به عروسکی برای الیگارشی حاکم بر روسیه خواهد شد. روسیه در شرایط و وضعیت بسیار سستی قرار داشت و میراث شوروی سابق برای این کشور به جا مانده بود. سربازان روسی حتی به حداقل مایحتاج خود نیازمند بودند و بودجه روسیه کاملا وابسته به وام‌های خارجی بود. حدود هجده سال از آن زمان می‌گذرد، دوستان پوتین اقتصاد را اداره می‌کنند و ارتش روسیه قدرت خود را بازیابی کرده است. یک نسل تمام در روسیه فردی به غیر پوتین را در راس قدرت ندیده است و حتی برخی رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا الگوی قدرت خود را پوتین می‌داند و به شخص او بسیار علاقه‌مند است. اکنون شبکه‌های خبری که از کاخ کرملین حمایت می‌شوند از جمله RT و اسپوتنیک از مخاطبان جهانی برخوردار هستند، در چنین شرایطی بسیاری معتقدند که پوتین با رویای احیای شوروی و حتی امپراتوری روسیه‌تزاری می‌تواند حمایت مردمی را تا زمانی که قدرت کنونی روسیه پابرجاست همراه خود داشته باشد. روسیه در حال حاضر به دلیل اقدامات موفق خود در عرصه بین‌المللی کماکان می‌تواند مسائل داخلی را کنترل کند اما نمی‌توان امیدوار بود که همواره چنین شرایطی حکمفرما باشد.

اعتراف‌های پوتین

طی روز‌های گذشته مستند دو‌ساعته انتخاباتی از ولادیمیر پوتین در رسانه‌های مختلف دست‌به‌دست می‌شود که حقایقی جدیدی را از خود در‌میان گذاشته است. به گزارش ایسنا و به نقل از اکسپرس، پوتین در بخشی از این مستند گفت: هشداری جدی دریافت کردم مبنی بر اینکه مردی با یک بمب تهدید کرده که به المپیک زمستانی سوچی حمله می‌کند. پوتین در این مصاحبه گفت: به من گفته شد یک هواپیما از مبدا اوکراین به مقصد استانبول ربوده شده و هواپیماربایان خواستار فرود در سوچی هستند. براساس گزارش‌ها، پوتین پس از شنیدن این اطلاعات به مقامات امنیتی دستور داد تا برای ساقط کردن این هواپیما آماده شوند. پوتین گفت: در آن زمان به مقامات امنیتی گفتم که طبق برنامه عمل کنند. اما پس از آنکه پوتین مطلع می‌شود که هشدار اشتباه بوده این دستور را بلافاصله لغو می‌کند. در بخش دیگری از این مستند، به خبرنگاری که از وی پرسید آیا شرایطی وجود دارد که تحت آن رهبر روسیه آماده باشد تا از شبه‌جزیره کریمه دست بکشد، گفت: آیا شما عقل‌تان را از دست داده‌اید؟! چنین شرایطی وجود ندارد و نخواهد داشت! پوتین همچنین در این مستند با اشاره به بخشی از زندگی و گذشته خانواده خود گفت: پدربزرگم هم برای لنین و هم برای استالین در مسکو آشپزی می‌کرد. آندری کوندراشف، مصاحبه‌کننده که به عنوان سخنگوی کمپین انتخاباتی رییس‌جمهوری روسیه در ژانویه سال جاری میلادی انتخاب شد، گفت: اسپریدون پوتین تا کمی پیش از آنکه در سن ۸۶ سالگی در سال ۱۹۶۵ درگذشت، برای دولت شوروی به عنوان آشپز خدمت می‌کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد: اطلاعات ارایه شده در این فیلم دو‌ساعته دقیق است.