۰ نفر

کمبود پروپیلن دلیل عدم توسعه یافتگی صنایع پایین دستی است

نسخه درمان توسعه‌نیافتگی صنایع پایین‌دستی/ جزییات پروژه تبدیل متانول به پروپیلن

۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 209315
نسخه درمان توسعه‌نیافتگی صنایع پایین‌دستی/ جزییات پروژه تبدیل متانول به پروپیلن

محمدحسن پیوندی تاکید کرد:کمبود پروپیلن نقطه ضعف کشور است در حوزه با صنایع پایین دستی پتروشمی است بنابراین این یک وظیفه ملی است تا هرچه سریعتر پروژه تبدیل متانول به پروپیلن در کشور به ثمر برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیرعامل تاپیکو کمبود پروپیلن را دلیل اصلی عدم توسعه یافتگی صنایع پایین دستی کشور عنوان کرد و افزود:در ایران بالغ بر ۶ میلیون تن اتیلن از گاز اتان و کمتر از یک میلیون تن پروپیلن با روش کرکینگ نفتا تولید می شود.در پارس جنوبی حجم زیادی اتان استحصال و با یک واکنش ساده در مجتمع های آریاساسول و کاوه و... به اتیلن تبدیل می‌کنند.اگر سری به نمایشگاه ایران پلاست بزنید خواهید دید محصولات متنوعی از اتیلن در صنایع پایین تکمیلی ساخته شده اما در مقابل بخش محصولات پروپیلنی توسعه چندانی نیافته است.

محمد حسن پیوندی در تشریح دلایل کمبود پروپیلن در کشور گفت:با جهش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار، قیمت نفتا هم به بیش از ۹۰۰ دلار افزایش یافت و دیگر تولید پروپیلن با استفاده از نفتا صرفه اقتصادی نداشت. از سویی دیگر تولید گاز شیل آمریکا نیز به این موضوع دامن زد. حجم زیادی اتان از آمریکا با کشتی از طریق کانال پاناما به شرق اروپا و حتی شرق آسیا حمل می شود.

وی تاکید کرد:کمبود پروپیلن دلیل اصلی عقب ماندگی صنایع پایین دستی پتروشیمی کشور است زیرا این ماده در ساخت محصولات میانی زیادی از جمله استون، فنول، پروپیلن اکساید و پلی یول و ... مورد استفاده قرار می گیرد. با تولید این محصولات میانی، خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی تامین می شود.

این مقام مسئول در صنایع پتروشیمی کشور با بیان اینکه پلی یورتان ماده شیمیایی است که جهت تولید انواع فوم های اسفنجی و سخت در صنایع مختلف همچون ساختمان، خودرو سازی، هواپیما، مبلمان ، لوازم منزل و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: در ایران کسی سراغ تولید فوم نمی رود زیرا پروپیلن به اندازه کافی وجود ندارد.

پیوندی به طرح پلی الفین پتروشیمی فناوران اشاره کرد و افزود:با شراکت ۶۰ درصدی تاپیکو، ۲۰ درصدی سرمایه گذاری فرهنگیان و ۲۰ درصدی طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی پیدک طرح تبدیل متانول به پروپیلن ماهشهر ساخته می شود.

وی با بیان اینکه این طرح در دو فاز اجرا می شود، تصریح کرد:در فاز نخست واحد تولید متانول و در فاز دوم واحد تولید پروپیلن پیش بینی شده است اما اولویت اجرا با فاز دوم خواهد بود.زیرا هم اکنون در مجتمع های پتروشیمی تحت مالکیت تاپیکو در ماهشهر بالغ بر یک میلیون تن متانول تولید می شود.از سوی دیگر با تکمیل مجتمع پتروشیمی مرجان تا پایان سال ۵۰۰ هزار تن دیگر به ظرفیت تولید متانول تاپیکو افزوده می شود بنابراین ما خوراک کافی برای تولید ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن را در اختیار داریم .

مدیرعامل تاپیکو مدت زمان اجرای فاز دوم پلی الفین فناوران را ۴ سال عنوان کرد، افزود:در حال مذاکره با مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی هستیم تا زمین بزرگتری برای ساخت این مجتمع دریافت کنیم. در این پروژه از تکنولوژی های MTO یا MTP برای تبدیل متانول به پروپیلن استفاده خواهد شد.مشکلات تکنولوژی MTP در این چند سال برطرف شده و چندین واحد در چین راه اندازی شده است.همچنین  یو او پی (UOP) انگلستان نیز آمادگی دارد تکنولوژی MTO را به ایران منتقل کند.MTO نسبت به MTP  ارزش افزوده بالاتری دارد زیرا از درصد تبدیل متانول به اتیلن و پروپیلن بالاتری برخوردار است.

محمدحسن پیوندی تاکید کرد:کمبود پروپیلن نقطه ضعف کشور است در حوزه با صنایع پایین دستی پتروشمی است بنابراین این یک وظیفه ملی است تا هرچه سریعتر پروژه تبدیل متانول به پروپیلن در کشور به ثمر برسد.

وی به پروژه سیراف اشاره کرد و گفت:‌ تنها تبدیل میعانات به نفتا در دستور کار ما نیست و به دنبال تبدیل نفتا به الفین هستیم. به دلیل نزدیکی خوراک در سیراف و دسترسی به آب این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی نیز با کیودوی ژاپن، هیوندای کره جنوبی و دایلین کره به امضا رسیده است.