۰ نفر

کاهش نرخ سود بانکی در نیمه دوم سال

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶
کد خبر: 125877

بهمن سال قبل که نرخ سود سپرده‌ها دو درصد کاهش یافت و متعاقب آن نرخ سود تسهیلات هم کم شد؛ مسوولان پولی کشور اعلام کردند این نرخ‌ها پایدار نیست و در فاصله زمانی نزدیک، کاهش مجدد نرخ در راه خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اعلام جزییات بیشتر، جدیت این تصمیم را به تصویر می‌کشد. علی دیواندری دلیل اصلی این اصرار بر کاهش نرخ سود بانکی را هم تک‌رقمی شدن نرخ تورم تا ابتدای پاییز عنوان کرد و گفت: در ابتدای این فصل با توجه به افت نرخ تورم بازبینی نرخ سود بانکی ضرورت دارد. بررسی‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که روند نرخ تورم کاهنده است و به سمت هدفگذاری صورت گرفته در حرکت هستیم. بانک مرکزی نیز همه ابزارهای موردنیاز را برای تک‌رقمی کردن پایدار نرخ تورم به کار گرفته است. بر این اساس رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که از دو جهت کاهش نرخ سود در دستور کار بانک‌ها و بانک مرکزی است.

یکی اینکه به لحاظ اجرایی و عملیاتی صورت‌های مالی بانک‌ها تاب تحمل پرداخت سودهای بالا را ندارند، به ویژه سودهای ترجیحی و خارج از پیش‌بینی و ماهیت نرخ‌های اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار، زیرا حاشیه سود بانک‌ها کاهش یافته و درآمدهای عملیاتی برخی بانک‌ها دچار مشکل است و باید نرخ سود یک روند منطقی پیدا کند. مطلب دوم نیز به نرخ تورم برمی‌گردد، نرخ تورمی که در حال کاهش است. یکی از مسائل مهم کاهش نرخ سود به تبع آن است. گرچه پیش‌بینی خاصی از کاهش نرخ سود بانکی نداریم، ولی در بانک‌ها و بانک مرکزی روی کاهش نرخ و رسیدن به عدد منطقی که با تورم یک رابطه منطقی داشته باشند، کار می‌شود و طبیعی است که این اقدام به صورت آنی ودفعی نیست و این کاهش به احتمال زیاد به صورت تدریجی خواهد بود تا منطق خود را بیابد.