۰ نفر

پیش بینی رشد ۴۰ درصدی صادرات زعفران؛

حداقل قیمت هر کیلو زعفران چقدر است؟

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۹
کد خبر: 520573
حداقل قیمت هر کیلو زعفران چقدر است؟

نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به بستر حمایتی که برای صادرات زعفران در نظر گرفته شده، پیش بینی می‌شود که صادرات به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران ، با اشاره به اینکه زعفران چندانی در بازار نیست، اظهار کرد: با توجه به آنکه از ۲۵ اسفند محصول جدیدی عرضه نشده، بازار خالی است.

او حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه پیش‌بینی می‌شود که قیمت زعفران تا حدی در بازار افزایش یابد.

میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران بیان کرد: بنابر آمار گمرک تا پایان بهمن، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود ۳۰ درصد رشد داشته است که امیدواریم تا پایان اسفند به رقم ۴۰ درصد رشد پیش بینی شده برسیم.

 نایب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به تورم، هزینه‌های تولید و ثبات قیمت زعفران در چند سال گذشته انتظار می‌رود که امسال قیمت این کالا همانند دیگر محصولات افزایش یابد چرا که هیچ محصولی در چند سال اخیر کمتر از ۳ تا ۵ برابر رشد نداشته است.

او با بیان اینکه با افزایش قیمت، زعفران در سبد خانوار جایگاهی ندارد، افزود: با ثبات قیمت زعفران، تولید برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست که امیدواریم قیمت پایه صادراتی افزایش یابد و به نرخ ۱۵۰۰ دلار و جایگاه گذشته برسد تا علاوه بر افزایش ارز آوری، کشاورزان به تولید رغبت بیشتری داشته باشند.

این مقام مسئول درباره آینده صادرات زعفران بیان کرد: با توجه به بستر حمایتی که برای صادرات زعفران در نظر گرفته شده است، به آینده صادرات زعفران می‌توان امیدوار بود چرا که ارز حاصل از صادرات را می‌توان به واردکننده واگذار کرد.

او در پایان تصریح کرد: صادرکننده زعفران که در ۴ ماه پیش زعفران صادر کرده است، یک میلیون تومان به ازای تفاوت نرخ ارز آزاد با نیما باید خسارت دهد که امیدواریم امسال با رفع موانع صادرات به جایگاه واقعی خود برسد.