۰ نفر

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشوردر گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

واردات انواع سموم کشاورزی با دریافت ارز دولتی!/ پتروشیمی‌ها برای صنایع سهیه در نظر بگیرند

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 310921
واردات انواع سموم کشاورزی با دریافت ارز دولتی!/ پتروشیمی‌ها برای صنایع سهیه در نظر بگیرند

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: به رغم توان و ظرفیت بالای تولید انواع سموم کشاورزی در داخل کشور، محصولات مشابه با دریافت 100 درصد ارز دولتی وارد می‌شوند.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ مسعود گیل آبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه بر خلاف سموم وارداتی، دولت تنها به 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد، اظهار کرد: تولیدکننده داخلی مجبور به تامین 40 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود از بازار با نرخ ارز آزاد است.

وی ادامه داد: این امر امکان رقابت برای ما را کاهش می‌دهد و میدان برای سموم وارداتی‌ها باز می‌شود.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه سموم وارداتی ملزم به درج قیمت نیز نیستند، افزود: این در حالی است اگر تولیدکننده داخلی قیمت را بر روی بسته‌ها درج نکند تخلف محسوب شده و جریمه می‌شود.

وی از دیگر مشکلات تولیدکنندگان سموم کشاورزی را عدم همکاری صنایع مرتبط مانند پتروشیمی‌ها برشمرد.

به گفته گیل آبادی؛ هم اکنون پتروشیمی‌ها حلال زایلن که یکی از مواد موثر در تولید سموم کشاورزی است را  با قیمت آزاد در بورس عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیاز تولیدکنندگان سموم به مواد اولیه فصلی است، افزود: اگر سموم به میزان نیاز تولید و در اختیار کشاورزان قرار نگیرد خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت بر همین اساس لازم است قبل از بدتر شدن شرایط  برای تولید داخل در فصول مشخص سهمیه با نرخ مناسب برای تولیدکنندگان سموم کشاورزی در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها 3 تا 5 درصد سموم کشاورزی مورد استفاده در کشور مشابه داخلی ندارد، اظهار کرد: 180 قلم سموم کشاورزی در کشور مصرف می‌شود که تقربیا امکان تولید تمامی آن‌ها در داخل وجود دارد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه ما با واردات اندک نیاز کشور از شرکت‌های معتبر اروپایی مشکلی نداریم، افزود: اما متاسفانه سموم وارداتی بی‌کیفت و از کشورهای چین و هند هستند که اثرات مخرب در طولانی مدت بر منابع و سلامت مردم دارند.

گیل آبادی در پایان میزان مصرف سالانه سموم کشاورزی در کشور را 30 هزارتن عنوان کرد.