۰ نفر

آغاز فاز جدید ساماندهی صرافی‌ها

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۳۸
کد خبر: 173200
آغاز فاز جدید ساماندهی صرافی‌ها

مقامات ارشد دولتی در حالی خواستار ساماندهی صرافی‌ها هستند که بانک مرکزی اسامی ۴۱۰ صرافی مجاز را اعلام کرده و بازنگری آیین‌نامه فعالیت‌های آنها نیز روی میز شورای پول و اعتبار است.

موضوع ساماندهی صرافی‌ها بار دیگر جدی شده و باز هم این موضوع از سوی مقامات ارشد دولتی مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که معاون اول رییس جمهور خواستار ساماندهی صرافی‌ها شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، عملیات ارزی صرافی‌ها در دوران تحریم کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرد و با توجه به تحریم‌های اقتصادی ایران و مشکلاتی که برای فعالیت‌های ارزی و صرافی بانک‌ها بوجود آمده بود این صرافی‌های بازار بودند که از طرق مختلف توانستند تحریم‌ها را دور بزنند و فعالیت‌های ارزی مورد نیاز کشور، تجار، بازرگانان را انجام دهند.

البته باید به این نکته توجه داشت که این اقدام ریسک‌های بزرگی را برای اقتصاد کشور به همراه داشت؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی که با آن مواجه بودیم، راهکار دیگری وجود نداشت، البته بانک‌ها نیز تا آنجا که امکانپذیر بود عملیات ارزی را انجام می‌دادند؛ اما حال با گشایش‌هایی که در فعالیت‌های بانکی و ارزی کشور و صرافی‌های بانک‌ها حاصل شده می‌توان دوباره این مسئولیت را از آنها طلب کرد.

با این وجود فعالیت‌های این صنف در کشور نیازمند ساماندهی اساسی است، گرچه پیش از این نیز چند بار طی سال‌های گذشته چه در دوران فعالیت دولت یازدهم و یا دولت‌های پیش از آن این ساماندهی در دستور کار قرار گرفت و تا حدودی اجرایی شد اما تمام و کمال اجرایی نگردید و در عمل با مشکلاتی مواجه شد.

به طوریکه پیش از این دستورالعمل فعالیتی هم برای صرافی‌ها تدوین شد اما در عملیاتی شدن آن موانعی ایجاد شده بود که تا حدودی مرتفع شد؛ تا جایی که در حال حاضر بانک مرکزی اسامی ۴۱۰ صرافی را در سایت خود به عنوان صرافی‌های دارای مجوز اعلام کرده و این به منزله آن است که عملکرد این صرافی‌ها مورد تایید بانک است و عملکرد سایر صرافی‌ها مورد تایید بانک مرکزی نیست.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هفته گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی تا اسفندماه سال جاری فرصت ساماندهی صرافی‌ها را دارد تا مشخص شود آنها چه کاری انجام می‌دهند و افراد ارز را برای چه مصرفی و از چه حسابی خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد از تحریم‌ها برای نقل و انتقال پول به سمت صرافی‌ها رفته که ریسک آن بسیار بالا است، تصریح کرد: باید فعالیتی انجام شود که نقل و انتقالات پول دوباره به نظام بانکی و از طریق گشایش ال سی بازگردد.

جهانگیری بیان کرد: کسانی‌که از صرافی برای نقل و انتقال پول استفاده می‌کنند اگر یکبار اتفاقی برای پول آنها بیافتد خسارت زیادی برای آنها دارد و این الزام برای برگشتن پول به سیستم بانکی وجود دارد.

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز در این رابطه گفت: ساماندهی صرافی‌ها در جریان است و آیین‌نامه آن در حال بازنگری و تدوین است بر همین اساس در دستور جلسه شورای پول و اعتبار قرار دارد و امیدوار هستیم تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی دلیل بازنگری این آیین نامه را تحولات صورت گرفته در اقتصاد عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال اجرای برجام باعث فعال‌تر شدن صرافی‌ها شده که این موضوع بازنگری این آئین نامه را می‌طلبد.

به گفته وی، از صرافی‌ها انتظار رفع نیازهای کوتاه مدت و مشتریان خرد و مسافران را داریم و صرافی نمی‌تواند نیازهای کلان کشور را تامین کند و در حال تدوین مقرراتی در این باره هستیم.