۰ نفر

رییس شورای شهر مشهد در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

مازاد ۵هزار نیرو در شهرداری مشهد/ بخش زیادی از بافت فرسوده مربوط به سگونتگاه‌های غیر رسمی است

۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 236321
مازاد ۵هزار نیرو در شهرداری مشهد/ بخش زیادی از بافت فرسوده مربوط به سگونتگاه‌های غیر رسمی است

رییس شورای شهر مشهد با اشاره به فعالیت 8هزار نیرو در شهرداری این کلان‌شهر گفت: حدود 5هزار نفر از این نیروها عملکرد بسیار ضعیفی دارند.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ محمدرضا حیدری در گفت‌ وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه دوره نقد شورای چهارم گذشته است و ما در دوران تبلیغات این کار را انجام داده‌ایم اظهار کرد: شورای چهارم و شهردار گذشته هم  زحماتی کشیده‌اند اما نکته این است که ما در حال حاضر وارث شهرداری هستیم که در ابعاد مختلف مشکلات زیادی دارد.

وی با اشاره به مشکلات شهرداری مشهد، ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما بدهی‌ 7هزار میلیاردی شهرداری مشهد به بانک ها و پیمانکاران بابت اوراق مشارکت است. ما همچنین با مازاد منابع انسانی مواجه هستیم. در حدود 8 هزار نیرو در شهرداری فعالیت می‌کنند که از این تعداد  چیزی حدود 4 هزار و 500 تا 5 هزارنفر از لحاظ کاری بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

حیدری اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی ما در حوزه آلودگی هوا است. مشهد در آبان ماه حدود15 روز در شرایط ناسالم هوایی بوده است. حمل و نقل و ترافیک دچار مشکلاتی است که در گذر زمان ایجاد شده است و نمی توانیم بگوییم شورای چهارم مسبب همه آن‌ها بوده است.

 او با بیان اینکه ما میراث‌دار حدود یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه نشین هستیم، تاکید کرد: مهمترین معضلی شهرداری که به نظر من به موضوع حاشیه نشینی دامن زده موضوع عدم وجود طرح های تفصیلی است. هنوز طرح جامع شهر مشهد و طرح های تفصیلی ابلاغ و  آماده نشده‌اند. وقتی طرح تفصیلی وجود نداشته باشد در مناطق ساخت و سازهای غیرقانونی خیلی راحت انجام می شود.

حیدری با اشاره به 2200 هکتار بافت فرسوده در مشهد، اظهار کرد: بخش زیادی از این بافت فرسوده مربوط به حاشیه‌های شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی است. قرار است آستان قدس رضوی به مالکینی که سند ندارند با مساعدت هایی سند بدهد که این تثبیت مالکیت باعث ارزش پیدا کردن املاک شده و ساکنان را  تشویق می‌کند تا برای استحکام املاکشان اقداماتی انجام دهند.

رییس شورای شهر مشهد گفت: از رئیس جمهور  خواهش کردیم همان طور که به تهران براساس تفاهم نامه‌ای برای بازسازی و نوسازی 53 هزار واحد مسکونی تسهیلات می‌دهند حداقل در مشهد برای 20 هزار واحد مسکونی نیز به ما تسهیلات بدهند. البته برای حل این معضل چاره‌ای جز مشارکت خود مردم وجود ندارد، حالا اگر ما تسهیلاتی هم در تخفیف پروانه ساخت و ساز و یا انشعابات رایگان به آن‌ها بدهیم قطعا روند حل این مشکل را تسریع می‌بخشد.

 او با اشاره به اینکه از مشاورین طرح تفصیلی خواسته‌اند تا در پهنه های بافت فرسوده برای ایجاد انگیزه تراکم‌ها را تقویت کنند، ادامه داد: اگر تراکم بالاتری اختصاص داده شود که  انگیزه اقتصادی آن‌ها بیشتر می‌شود چون اگر تراکم‌ها پایین باشد توجیه اقتصادی برای ورود به بافت فرسوده وجود ندارد.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بافت فرسوده تبدیل به مناطق گردشگری شود یا نه نیز اظهار کرد: نه، به نظر ما مداخله مستقیم در بافت فرسوده دیگر جواب نمی‌دهد. ما منابع کافی نداریم. چند مدل ناموفق هم در مشهد داشتیم مثل اطراف حرم و قلعه وکیل آباد که با همین نیت تلاش شد تا املاک را از مردم بخرند و در اختیار سرمایه گذاران بگذارند که امکانات تفریحی و گردشگری ایجاد کنند اما تا کنون پیشرف فیزیکی 45درصد هم نداشته است.

او درباره سرنوشت ساخت‌وسازهای اطراف حرم نیز گفت:  شورای عالی شهرسازی طرح گذشته ساخت و ساز اطراف حرم را متوقف کرد که با اعتراض شورای شهر، استانداری و  آستان قدس مواجه شد. کمیسیونهایی مشخص کردیم تا در تعامل با وزارت مسکن تصمیم شورای عالی شهرسازی تغییر دهند.

حیدری ادامه داد:  در طرح گذشته معابر و خیابان اصلی بسته شده بود که این موضوع برای مردم حقوقی ایجاد می‌کرد و در عین حال سرمایه‌گذاران هم  نادیده گرفته شدند و محلی برای تامین منابع مشخص نبود که این موضوع،کار را به چالش ‌کشید و پروژه اطراف حرم را ده‌ها سال به عقب انداخت.

او با بیان اینکه اقدام شورای عالی شهرسازی و معماری  با اعتراض و  مخالفت جدی همه نهادهای تاثیرگذار در شهر مشهد مواجه شد، تاکید کرد: امیدواریم در طرح گذشته تجدید نظر شود تا  بتوانیم سرمایه گذاران را تشویق کنیم و یا حداقل تعهداتی که قبلا به سرمایه‌گذاران  داشتیم عملی کنیم.

رییس شورای شهر مشهد بازهم تاکید کرد که در حوزه بافت فرسوده تنها مدل ما مشارکت مردمی است که در کنار آن شهرداری هم امکانات لازم از قبیل پروانه در اختیارشان قرار بدهد تا تحرکی با همراهی و مساعدت دولت ایجاد شود.