۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

استفاده ۱۵هزار نفر از آب شرب ناسالم در جنوب تهران/ خانه‌های خالی تهران و ساخت‌و‌سازی که همچنان ادامه دارد

۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 231767
استفاده ۱۵هزار نفر از آب شرب ناسالم در جنوب تهران/ خانه‌های خالی تهران و ساخت‌و‌سازی که همچنان ادامه دارد

عضو شورا شهر تهران،ری و تجریش گفت: حدود 15 هزار نفر در شهرک رسالت جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند که نه آب شُرب سالم دارند و نه حتی سیستم آبیاری مناسب و چون اطراف آن زمین‌های کشاورزی وجود دارد از فاضلاب خام استفاده می‌کنند.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ فروردین ماه امسال استاندارد تهران اعلام کرد  که بیش از 490 هزار واحد مسکونی خالی درتهران وجود دارد، این در حالی است که همچنان حجم  بارگذاری و ساخت و ساز در تهران بسیار زیاد است و رسیدگی به بافت‌های فرسوده و فاقد امکانات هم به فراموشی سپرده شده است.

استفاده 15هزار نفر از آب شرب ناسالم در جنوب تهران

به گفته زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش، نکته‌ای که مهم است بحث به کارگیری پمپ های فشار قوی است؛ به این دلیل که میزان شبکه های زیرساختی از جمله شبکه های آب و فاضلاب نتوانسته به نسبت حجم سازه‌ها و افزایش جمعیت تهران رشد کند.

این عضو شورای شهر اضافه می‌گوید: همچنین ارتفاع  73 هزار پلاکی که پس از ابلاغ طرح تفصیلی در سال 91 تاکنون پروانه ساخت گرفته‌اند به طور میانگین از ارتفاع 4.9 طبقه (نزدیک به 5 طبقه) بوده است، که این موضوع باعث می‌شود فشار آب برای طبقات سه و بالاتر کم ‌شود و با این‌که حدود 600 پمپ بسیار قوی در سطح شهر تهران وجود دارد، اما مردم مجبور به استفاده از پمپ‌های شخصی در ساختمان‌هایشان  شوند.

نژاد بهرام با بیان اینکه یک نوع رقابت محله‌ای به وجود آمده است، تاکید می‌کند: به عبارت دیگر موضوع آب به یک رقابت محله‌ای تبدیل شده که در آن هر کسی که پمپ قوی‌تری دارد، سهم بیشتری از آب دارد. این موضوع عدالت منطقه‌ای و محلی را از بین می‌برد. سازمان آبفا باید  حدود 30 درصد از سهامش که متعلق به شهر تهران است را برای رعایت عدالت محله‌ای به کار بگیرد.  

این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران همچنین گفت که باید مدیریت شهر تهران نسبت به رعایت سقف جمعیت پذیری شهر تهران که بر اساس طرح جامع برای افق 1405، ده و نیم میلیون نفر پیشبینی شده،  نظارت دقیق‌تری داشته باشد.

وجود 490هزار خانه خالی و ادامه ساخت و ساز

نژادبهرام همچنین در مورد بافت فرسوده توضیح می‌دهد که « در سال های گذشته مجموعه مدیریت شهری بدون توجه به آستانه‌های خدمات‌رسانی و جمعیت‌پذیری که هر دو در طرح قالب طرح راهبردی-ساختاری توسعه و عمران شهر تهران مشخص شده‌اند، نسبت به بارگذاری های افقی و عمودی در سطح شهر تهران اقدام کرده که نتیجه آن وجود490هزار واحد مسکونی خالی در سطح شهر است.

او معتقد است: این خانه‌ها از نظر پراکندگی فضایی از توزیع نرمالی برخوردار نیستند و بخش غالب آن ها در مناطق 1، 2 و 3 و 6 ایجاد شده‌اند.در سال های گذشته به ساخت و تولید مسکن در حد استطاعت خانوارها توجهی نشده است، در حالی که اگر 20 درصد از هزینه صرف شده برای این واحدهای مسکونی خالی ، صرفِ بهسازی محیطی و نوسازی بافت های فرسوده می‌شد، اکنون بخش اعظم بافت های فرسوده شهر تهران، مقاوم‌سازی شده بود.