۰ نفر

بهت هنرمندان از افزایش شدید نرخ‌ها

قطع‌ سرانه درمان بیمه نویسندگان! +سند

۷ تیر ۱۳۹۴، ۲۰:۲۹
کد خبر: 87578

نویسندگان و هنرمندانی که که از «بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان» استفاده می‌کنند، این ماه پس از دریافت برگ پرداخت حق بیمه و مشاهده افزایش شدید مبلغ تعیین‌شده برای پرداخت بهت‌زده شدند.

مسئولان شعب و کارگزاران بیمه تأمین اجتماعی این افزایش را ناشی از قطع پرداخت سرانه درمان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می‌کنند. بر این اساس، هنرمندانی که در سه ماهه نخست سال جاری تلاش کرده بودند که استمرار بیمه خود را با اثبات هویت صنفی از طریق تطبیق‌دهی مدارک‌شان با آیین‌نامه جدید حفظ کنند و یا بیمه قطع‌شده خود را دوباره برقرار کنند، متوجه شدند علاوه بر آیین‌نامه بیمه پدیدآورندگان و شرایط احراز هویت صنفی، کیفیت خود این بیمه نیز تغییر کرده است. بنابراین گزارش، نویسندگان و هنرمندان علاوه بر این‌که از ابتدای سال جدید مانند بقیه اصناف متحمل افزایش مبلغ حق بیمه شده‌اند، براساس قبض سه‌ماهه دوم سال 1394 باید بابت سرانه درمان هر نفر بیمه‌شده اعم از خود یا افراد تحت تکفلشان، مبلغ 81 هزار تومان پرداخت کنند. به‌عنوان مثال نویسنده یا هنرمند متأهلی که دارای سه فرزند است، باید برای سه ماه تابستان نزدیک به 600 هزار تومان (دقیقا 582 هزار تومان) حق بیمه بپردازد، یعنی در حدود ماهی 200 هزار تومان!

سابقه افت کیفی بیمه درمانی و تکمیلی هنرمندان بدهی ۵۰ میلیارد تومان بدهی وزارت ارشاد به سازمان تأمین اجتماعی در زمان آغاز به‌کار دولت یازدهم موجب شد که تأمین اجتماعی برای مدتی از پذیرش متقاضیان جدید برای بیمه هنرمندان سر باز زند. پس از آن نیز در دفترچه‌های بیمه هنرمندان عبارت مشمول فرانشیز درج شد و ارائه خدمات درمانی به این قشر که تا پیش از آن در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی به‌صورت رایگان انجام می‌شد، مستلزم پرداخت بخشی از هزینه گردید. همچنین مبلغ پرداختی بابت بیمه تکمیلی هنرمندان که تا سال 92 توسط بیمه ایران انجام می‌شد، برای سال 93 و با تحویل کار به بیمه آرمان حدود سه برابر افزایش یافت و این در حالی بود که سقف تعهدات بیمه‌گر جدید تنها 30 درصد بیش از بیمه‌گر قبلی بود و به گفته اعضای صندوق اعتباری هنر که از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند این 30 درصد هم معمولا پوشش داده نمی‌شود. زیرا بیمه‌گر خصوصی فعلی برخلاف بیمه‌گر دولتی پیشین، در اغلب موارد تنها دو سوم مبلغ فاکتورهای ارائه‌شده را تأیید می‌کند و حاضر به پرداخت کل مبلغ فاکتور نیست. این موضوع در یکی از نشست‌های خبری سخنگوی وزارت ارشاد نیز مطرح شد و حسین نوش‌آبادی در پاسخ گفت که چند مورد شکایت در این خصوص از سوی هنرمندان و نویسندگان دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی است و در صورت نارضایتی اعضای صندوق از خدمات بیمه تکمیلی، برای سال آینده قرارداد صندوق با بیمه‌گر فعلی تمدید نخواهد شد. اما با این حال امسال نیز قرارداد ارائه خدمات بیمه تکمیلی با همان بیمه‌گر تمدید شده و این بیمه‌گر نیز مبلغ دریافتی به ازای هر نفر را 40 درصد افزایش داده است. معماران اصلی بنای بلند فرهنگ و ادب و هنر آیا بنای ادب و هنر این مرز و بوم را 50 هزار نفر کارمند صدا و سیما بالا می‌برند؟ آیا ارابه بزرگ فرهنگ ایران‌زمین را کارمندان وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی به جلو هل می‌دهند؟ بدیهی است که نه! اکثریت آن‌همه نیروی انسانی با روحیه غالب کارمندی و بهره‌مند از حقوق و مزایای آن، در دستگاه‌های عریض و طویل برخوردار از بودجه دولتی تاکنون حتی نتوانسته‌اند کارگزاران موفقی در پاسخگویی به زحمات نخبگانی باشد که همچون کارگرانی زحمت‌کش و کم‌توقع در خدمت فرهنگ، ادب و هنر کشورند. درواقع عرق‌ریزان جسم و روح نویسندگان و هنرمندان عرصه‌های گوناگون آن‌هم در ازای کمترین عایدی مادی و به‌خاطر دغدغه‌های بزرگ انسانی، ملی و اسلامی است که موجب حفظ و ارتقای فرهنگ ماست. پس جا دارد که دولت یازدهم - که افتخارش بیمه همگانی سلامت است - بیش از این‌ها چنین سرمایه‌های انسانی عظیمی را که بی‌جیره و مواجب دولتی و با وجود آگاهی از مشکلات معیشتی و موانع ممیزی در فعالیت هنری و ادبی خود را بیش از هر کارمند موظفی، موظف به خدمت می‌دانند، دریابد و دست‌کم در برطرف کردن دغدغه‌های درمانی آنان اهمال نداشته باشد و در تأمین اعتبار سرانه درمان و دیگر مسائل مهم معیشتی آنان جز به چشم یک سرمایه‌گذاری پرسود نگاه نکند. به‌ویژه آن‌که برخلاف انتظار نویسندگان و هنرمندان از زمان روی کار آمدن دولت "تدبیر و امید" تاکنون در حوزه ممیزی هنوز هم سلیقه بر سیاق می چربد. "امید" آن‌که "تدبیر" دولت هرچه سریع‌تر به جریان افتد و وزارت ارشاد به نویسندگان و هنرمندان اعلام کند که اگر قبض‌های بیمه جدید را نپرداخته‌اند، دست نگه دارند و برای اصلاح آن به شعب و کارگزاران بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنند و تضمین دهد که در صورت پرداخت نیز مبلغ مازاد پرداخت از قبض بعدی آن‌ها کسر خواهد شد.