۰ نفر

تحریم‌های ریز و درشت سعودی!

۴ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۴۱
کد خبر: 208051
تحریم‌های ریز و درشت سعودی!

داستان قطر و عربستان ، همچنان ادامه دارد؛ حدود یک ماه است که هر روز خبری از شبه جزیره بزرگ و کوچک در رسانه های بین المللی دست به دست می شود و دوحه و ریاض با یارگیری های خاص خود سعی دارند در مقابل دیگری، همچنان قدرتمند ظاهر شوند.

 وساطت و میانجیگری ها نیز تا به حال جواب نداده و هر کسی که سعی داشته آل‌ثانی و آل سعود را بهم نزدیک کند، شکست خورده است. نمونه تازه، رجب پاشا، رییس جمهور ترکیه بود که روز دوشنبه پس از دیدار با امرای کویت و قطر و همچنین پادشاه سعودی، دست از پا درازتر به کشورش بازگشت. حالا تازه ترین خبرها از اتاق فکر محمد بن سلمان و دار و دسته اش حاکی از آن است که آن‌ها نسخه جدیدی برای تحریم قطر پیچیده اند.

لیست تروریستی درباره قطر!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، گویا سعودی‌ها و همسایه های کوچک اطرافش با تهیه یک فهرست تروریستی تازه‌می‌خواهند ۱۸ فرد و نهاد قطری را تحریم کنند. آن‌ها از قطر خواسته‌اند، گروه‌های تروریستی و افراد مرتبط را مورد پیگرد قرار دهد! عربستان اعلام کرده که ۹ نهاد و ۹ فرد به عنوان تروریست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مقام‌های قطر در ارتباط هستند! در چند وقت اخیر، تروریسم به کلید واژه ای مهم در خصوص پرونده سازی های سعودی علیه قطر تبدیل شده و مقامات پادشاهی شن‌ها از هر تریبونی برای چسباندن صفت تروریستی به پیشانی امیر قطر و همکارانش استفاده می کنند. با این حال هنوز هم تلاش ها برای آشتی دوحه و ریاض ادامه دارد. این روزها که ملک سلمان در مسافرت به سر می برد، محمد نبض امور را در دست دارد و معلوم نیست تا بازگشت پدرش چه نقشه هایی را عملی کند. هر چه هست، بن سلمان همیشه در پی این بوده که شیخ تمیم، امیر جوان قطر درست مثل یک فرماندار جزیی، ازآقای ولیعهد سعودی حرف‌شنوی داشته باشد؛ موضوعی که به‌هیچ‌وجه با شخصیت و سیاست‌های تمیم‌بن‌حمد سنخیت ندارد و آن را به شدت رد می کند.

توطئه بن سلمان علیه بن حمد

گزارش های محرمانه می گویند که ولیعهد عربستان برای براندازی امیر قطر از فردی از خاندان آل ثانی کمک گرفته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی النشره، با این وجود مجتهد، کاربر مشهور سعودی فاش کرد این طرح شکست خورده و فرد مذکور همچنان در عربستان است.

مجتهد در ادامه گفته که بن سلمان میزبان فردی از خاندان آل ثانی بود تا در طرح براندازی تمیم ایفای نقش کند. این طرح شکست خورد و مهمان نیز به باری سنگین بر دوش ولیعهد تبدیل شد که نمی‌داند چگونه از وی خلاص شود.

النشره نوشت مجتهد درباره این افشاگری و فردی که به آن اشاره کرده جزییات بیشتری ذکر نکرد. به گفته مجتهد، این توطئه بلافاصله پس از تصمیم نیروهای قطری به ترک کردن مرز جنوبی عربستان با استفاده از ایده بازگشت به قطر به عنوان یک عنصر غافلگیرکننده اجرا شد.

دو اصل قطر برای گفت‌وگو با عربستان

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر دیروز به شبکه الجزیره گفت: اصل اول برای گفت‌وگو با کشورهای تحریم کننده احترام به حق حاکمیت کشورها و قوانین بین‌المللی بوده و اصل دوم این است که گفت‌وگو منجر به تعهدات متقابلی شود که همه طرف‌های بحران ملزم به رعایت آن باشند.وزیر امور خارجه قطر در ادامه نسبت به اتهاماتی بی‌اساس که از سوی کشورهای عربستان و امارات متوجه کشورش شده ابراز تاسف کرد و اتهام دوحه به دست داشتن در قتل سربازان اماراتی در یمن که از سوی ابوظبی مطرح شده را رد کرد و گفت: آنچه مسئولان اماراتی در این خصوص می‌گویند از همان روز اول کشته شدن این سربازان در یمن با یکدیگر تناقض داشت.آل ثانی افزود: عبدالعزیز المقرن، شهروند عربستانی که حین اجرای عملیاتی تروریستی در عربستان کشته شد، هیچ‌گاه تابعیت قطری نداشته و اصلا وارد خاک قطر نشده بود.

وی ادامه داد: هماهنگی‌های امنیتی قطر با عربستان که با آغاز بحران اخیر منطقه متوقف شد، عربستان را از حملات تروریستی متعددی نجات داد.

وزیر امور خارجه قطر در ادامه، ادعای مطرح شده از سوی امارات مبنی بر اینکه این کشور، حسابی در بانک مرکزی قطر به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از تروریسم دارد را رد کرد.

بیانیه ای درباره تحریم های جدید

علیه قطر

در بیانیه مشترک کشورهای تحریم‌کننده قطر آمده است: ما ملاحظه کردیم که قطر پیشتر یادداشت تفاهم توقف حمایت از تروریسم را با آمریکا امضا و بعد قانون مبارزه با تروریسم را اصلاح کرد. ما معتقدیم که این اقدام هر چند که در راستای تسلیم‌شدن در برابر خواسته‌های جدی ما برای مبارزه با تروریسم باشد اما کافی نیست.

نهاد و شخصیت‌هایی که به لیست تروریسم کشورهای تحریم‌کننده قطر اضافه شده‌اند، شامل موارد زیر هستند: نهاد خیریه البلاغ یمن، جمعیت خیریه الاحسان یمن، نهاد خیریه الرحمه در یمن ، مجلس شورای انقلابیون بنغازی در لیبی، مرکز اطلاع رسانی سرایا در لیبی، خبرگزاری بشری در لیبی، گردان راف ا... السحاتی در لیبی، شبکه نبأ در لیبی، نهاد دعوت، فرهنگ و رسانه در لیبی.

شخصیت‌ها :

خالد سعید فضل راشد البوعینین، شقر جمعه خمیس الشهوانی، صالح احمد الغانم (دارای تابعیت قطری)، حامد حمد حامد العلی (دارای تابعیت کویتی)، عبدا... محمد علی الیزیدی، احمد علی احمد برعود، محمد بکر الدبا (دارای تابعیت یمنی)، الساعدی عبدا... ابراهیم بوخزیم، احمد عبدالجلیل الحسناوی (دارای تابعیت لیبیایی).