۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

طبیعی بودن اصلاح با توجه به بازدهی بازار سرمایه/ بورس در حال رسیدن به تعادل است

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
کد خبر: 462703
طبیعی بودن اصلاح با توجه به بازدهی بازار سرمایه/ بورس در حال رسیدن به تعادل است

نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: کلپس قیمتی (سقوط قیمت‌ها) که در بورس رخ داد، موجب شد که بازار سرمایه در کمتر از ۱۰ روز کاری بیشتر از ۲۲ درصد ارزش خود را از دست داده و میانگین سهم‌ها نیز ، ۳۵ تا ۵۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست دهند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: دلیل عمده این سقوط قیمت‌ها ناشی از رشد بی مهابا بازار سهام پیش از آخر هفته مردادماه سال جاری بود. میانگین بازار به صورت تقریبی، نشان‌دهنده رشد ۱۲۵ تا ۱۳۵ درصدی شاخص بود و این موضوع سابقه نداشته است. 

وی افزود: در حقیقت بیشترین بازدهی در کمترین زمان ممکن و بدون اصلاح را در مقطع زمانی پیش از آخرین هفته مردادماه داشتیم. در مقاطع گذشته و برای مثال در اردیبهشت ماه، شاخص حدود ۱۵ درصد اصلاح داشت. در آن مقطه زمانی، سهم‌های بزرگ و کلیت بازار با حدود ۳۰ درصد اصلاح مواجه شدند. بنابراین میتوان گفت در مواقعی به میزان رشد بازار سرمایه، اصلاح نیز رخ می‌داد. در نتیجه این میزان از اصلاح در مدت زمان کوتاه، باتوجه به بازدهی بازار سهام، موضوع عجیبی نبود. 

نصیرزاده اضافه کرد: طبیعی است که منفی شدن بازار سرمایه به این میزان، موجب ترس در بازار خواهد شد و امری طبیعی است. اما با درنظر گرفتن رشد بالا در بازار، اصلاح بازار سهام امری طبیعی بود. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اتفاق غیرطبیعی را میتوان تداوم اصلاح تا این میزان و عدم ورود اشخاص حقیقی به این موضوع دانست. اما خوش‌بختانه این امر رخ داد و این حمایت در راستای مصوباتی مانند عرضه بلوکی سهام عدالت، افزایش اعتبارات و... بود که به تزریق منابع مالی به بازار سرمایه کمک می‌کردند و موجب پشتیبانی حقوقی‌ها مانند دفعات قبل می‌شد.

وی اظهار داشت: از هفته گذشته، فضای ترس به طور کامل به بازار القا شد و اصلاح روزهای اخیر نشات گرفته از ترس سرمایه‌گذاران بود و ارتباطی به تغییر متغیرهای بنیادی مانند نرخ ارز، نرخ‌های جهانی، بازار کامودیتی‌ها و... نداشت. این ترس کلیت بازار سهام و تمام طیف‌های سرمایه‌گذاری، از سرمایه‌گذاران مبتدی تا فعالان حرفه‌ای در بازار القا شد. 

نصیرزاده گفت: به نظر من، حمایت‌های صورت گرفته از بازار و تصویب برخی از مصوبات در وهله اول، ترس ایجادشده در بازار را کاهش داده و اعتماد را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. بورس در حال حاضر سه مرحله را طی خواهد کرد. این مراحل به ترتیب کاسته شدن فضای ترس، ایجاد تعادل در بازار و مثبت شدن آن هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در نتیجه فکر می‌کنم که بازار سرمایه به مرور به تعادل نسبی خواهد رسید و  اعتقاد دارم محوریت بازار همچنان بر صنعت‌های ارزش محور مانند فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و... است. نمیتوان انتظار رشد سریع را از بازار داشت، اما با ایجاد تعادل، بازگشت به متغیرهای بنیادی خود، منابع آزادشده صندوق‌ها و... اتفاق مهمی در بورس رخ خواهد داد و جذابیت برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد. 

وی تصریح کرد: استنباط من این است که اگر بازار سرمایه به سلامت از این فضا عبور کند، هدف‌های جدیدی برای آن مطرح خواهد شد. یعنی حداقل اتفاق ممکن، گرفتن سقف قبلی است. اما فضایی که ایجاد خواهد شد در این امر تاثیر خواهد داشت. 

نصیرزاده بیان کرد: من فکر می‌کنم اصلاحی که رخ داد، نسبت P به E و سودآوری شرکت‌ها را جذاب کرده است و اگر اتفاقی رخ ندهد، فضای بازار سرمایه به سوی بهبود پیش خواهد رفت. اما یکی از مهم‌ترین نکات، حمایت به موقع از بازار سهام بود. امیدواریم این حمایت‌ها تداوم داشته و بازار سرمایه نیز منطقی به جلو حرکت کند. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار در پاسخ به موضوع نقش نهادهای ناظر در ریزش روزهای اخیر بورس اظهار داشت: من فکر می‌کنم به صورت کلی به نحوه اجرای برخی از سیاست‌ها میتوان اعتراض کرد. برای مثال در بحث عرضه سهام عدالت در مرحله اول حدود ۶ هزار میلیارد تومان سفارش فروش گذاشته شد و نحوه اجرای آن اشتباه بود. زیرا موجب از میان رفتن توازن بازار می‌شد. اما در حال حاضر آزادسازی سهام عدالت به صورت بلوکی، شیوه درستی است.