۰ نفر

شاخص بورس ۱۰۱ واحد به عقب برگشت

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۶:۲۲
کد خبر: 145095
شاخص بورس ۱۰۱ واحد به عقب برگشت

معاملات بورس تهران در نخستین روز هفته جاری، شاهد افزایش عرضه بر تقاضای سهام به‌ویژه در شرکت‌های شاخص‌ساز بزرگ بود. بازاری که با نزدیک شدن به دوره تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها، خود را برای روزهای قرمزتری آماده می‌کند.

بازار سهام بازاری کم‌عمق دوشادوش بازارگردان‌های بی‌انگیزه برخی صندوق‌ها، درحالی شاهد قرمزپوش شدن شاخص‌های منتخب خود بود که گروه قندی‌ها و برخی دارویی‌ها لیدرهای بلامنازع سفته‌بازان در میان تک‌سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سرمایه کوچک بود. بازاری که برای حل مشکل معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در شرایط منفی هنوز هیچ چاره‌یی نیندیشیده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 20شهریور95 با کاهش 101واحدی به رقم 76هزار و 640واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 44واحدی عدد 14هزار و 351واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با 265واحد کاهش عدد 85هزار و 129واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 132واحدی عدد 53هزار و 799واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 137واحد افزایش به رقم 166هزار 610واحد رسید.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با رشد یک واحدی خود را به 804 واحد رساند. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت پالایش نفت بندرعباس و ملی صنایع مس ایران هر یک به میزان 42واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر تا 23واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی تاپیکو و مخابرات ایران هریک به میزان 33واحد و همراه اول با 32واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 131میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 609میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 38هزار و 644نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تجارت نو، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی، حق تقدم خرید سهام نورد و لوله اهواز، صنایع بهداشتی ساینا، اوراق مشارکت تبریز، اوراق اجاره صایتل2 ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بین‌المللی محصولات پارس، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق اجاره صایتل1، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری وثوق امین متوقف شدند.

دیروز نیز در نماد معدنی و صنعتی گل‌گهر 235میلیون سهم به ارزش بیش از 41میلیارد تومان کد به کد شد. در صنعتی دریایی ایران اما کمتر از 15میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان کد به کد شد. طی معاملات دیروز در عین حال، بازارگردانی ضعیف سهام در نمادهای معاملاتی شاخص‌ساز بازار ازجمله در گروه مخابرات و برخی فلزی‌ها باعث شد تا کمی از ریزش شاخص کل بورس کاسته شود.

براساس این گزارش، عدم شفافیت در زمینه موضوع صندوق‌های فروشگاهی باوجود سپری شدن 9ماه از طرح این موضوع ازسوی اتاق اصناف و برخی ناشران ذی‌نفع به بازار باعث شده تا دیروز نیز بهانه‌یی جدید برای نوسانی شدن قیمت سهام ایران ارقام و داده‌پردازی ایران «در نبود آکنتور» فراهم شود.

همچنین دیروز بازار سهام درحالی به‌شدت فقر نقدینگی تازه را به نمایش گذاشت که بازار سهام به پشتوانه قندی‌ها و برخی دارویی‌ها دوشادوش تک‌سهم‌های کم سرمایه بازار، لیدر نوسان‌گیران در روز قرمزپوشی نماگرهای منتخب بازار بودند. آنچه از بازار سهام می‌توان به خوبی رصد کرد احاطه سفته‌بازان در بازاری است که نه حقیقی و نه حقوقی جرات سرازیر کردن پول خود را در شرایط فعلی با هدف جمع‌آوری سهام ندارد. در عین حال اغماض کارگزاری‌ها در مواجهه با معامله‌گران اعتباری خود در روزهایی که بازار دسترنجی برای سرمایه‌گذاران ندارد، باعث شده تا فروش بر خرید بچربد.

 عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه، 20شهریور شاهد عرضه 112هزار و 621تن جو دامی استان‌های مرکزی، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، سمنان، فارس، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان در قالب طرح قیمت تضمینی بود.  4هزار و 500تن کنجاله سویا پلیت، 25تن مرغ منجمد، یک‌هزار و 500تن گندم دوروم، 4هزار و 700تن شکر سفید، 100تن روغن خام سویا و 500تن گندم خوراکی نیز از دیگر محصولاتی بود که در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه 30هزار و 750تن قیر، لوب‌کات سبک، وکیوم باتوم و عایق رطوبتی بود.

این گزارش حاکی است 500تن شمش هزار پوندی 99.5شرکت المهدی و 11کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت‌سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. براساس این گزارش، 2هزار و 18تن آمونیاک، یک‌هزار و 749تن مواد پلیمری، یک‌هزار تن سلاپس واکس، 53هزار و 200تن قیر، 80تن گوگرد، 2هزار تن لوب‌کات و 35هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.