۰ نفر

یک روز مانده به برگزاری انتخابات؛

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 194233
بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

یک روزمانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پایان تبلیغات نامزدها، رسانه های بین المللی اکنون عنوان می کنند که ایرانی ها فردا باید سرنوشت و مسیر آینده خود را تعیین کنند.

به سبب نزدیک شدن روز انتخابات رسانه های بین المللی نیز با اشاره به اینکه این انتخابات سرنوشت 4 سال اینده ایران را تعیین می کند، به تحلیل و بررسی انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداختند که در ذیل به عنوان بیست و ششمین گزارش از سلسله بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی می آید:

**خبرگزاری فرانسه: ایرانیان فردا سرنوشت سیاست تعامل با غرب را مشخص می کنند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت:«رای دهندگان ایرانی روزجمعه با رفتن پای صندوق های رای در باره سرنوشت سیاست های رییس جمهور میانه رو و سیاست های تعامل با غرب او تصمیم می گیرند.

این خبرگزاری افزود:روحانی که دراین انتخابات شانه به شانه ابراهیم رییسی، حرکت می کند، 4سال کوشید تا ایران را از انزوای بین المللی خارج ساخته و با عقد توافق جامع هسته ای با قدرت های جهانی (برجام) در سال 2015، کشورش را از زیر بار بخشی از تحریم های بین المللی رهایی بخشد.

این درحالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است برجام را لغو می کند و با دیدار آخر هفته او از عربستان سعودی به عنوان دشمن سرسخت منطقه ای ایران می رود به تدریج سیاست های تنش زدایی این کشور (ایران) را به مخاطره اندازد.

اگرچه رییسی قبول کرده است به برجام پایبند می ماند اما معتقد است که روحانی نیز بیش از اندازه به غرب اعتماد کرده است.

این گزارش، انتخابات روز جمعه را اساسا یک مسابقه دو نفره میان میانه روها و تندروهای ایران توصیف کرد، مسابقه ای که با کناره گیری روز دوشنبه محمد باقر قالیباف، شهردار تهران از دور رقابت ها به نفع رییسی جدی تر نیز شده است.

براساس این یادداشت، عرصه رقابت ها در روز سه شنبه با کناره گیری اسحاق جهانگیری، به عنوان نخستین معاون رییس جمهور اصلاح طلب ایران به نفع روحانی تنگ تر نیز شد.

روحانی 68 ساله که سعی کرد این انتخابات را در چارچوب انتخاب بین آزادهای مدنی بیشتر و تندوری به تصویر بکشد، آنرا به یک همه پرسی تبدیل کرده است که همچنان جایگاه او را در صدر توجه ها نگه داشته است.

اما در مقایسه با دیگر نامزدها، مبارزه او طی چند ماه اخیر سخت تر نیز شده است چرا که تندروها اقتصاد را به چالش کشیده و مدعی شدند که تلاش های دیپلماتیک او برای مبارزه با فقر و بیکاری کشور کارساز نبوده است.

**فرانس 24: جوانان باامید به آزادی های اجتماعی به پای صندوق های رای می روند

گزارشگر خبرگزاری فرانس 24در گزارشی از تهران نوشت:بیشتر جوانان ایرانی با امید به آزادی های اجتماعی و مدنی بیشتر، رای می هند.

این خبرگزاری افزود: بیشتر جوانان ایرانی که خواهان آزادی هستند، از حسن روحانی حمایت می کنند. روحانی از حمایت این قشر بزرگ از جامعه برخوردار است.حسن روحانی در بین جوانان ایرانی از محبوبیت خاصی برخوردار است. جوانان ایرانی یک چهارم جمعیت پویای ایران را تشکیل می دهند و سیاست برای این قشر از جامعه که بیشتر از سایر اقشار با مشکل مواجهند، مسئله مهمی است.

یک دانشجوی رشته داروسازی در مصاحبه با خبرنگار فرانس 24 گفت: دانشگاه تهران که من در آن مشغول به تحصیل هستم، یکی از مراکز دانشگاهی است که مسائل سیاسی در آن بسیار مطرح می شود. دوستان همقطار من می دانند که این انتخابات برای دمکراسی در کشور بسیار مهم است.

در ادامه این گزارش آمده است، رئیس جمهور روحانی بارها در تبلیغات انتخاباتی خود هشدار داده است که اگر محافظه کاران بر سر کار بیایند، اوضاع کشور به چهار سال گذشته باز می گردد.

در ادامه گزارش آمده است:بسیاری از جوانان جویای کار هستند. سن ازدواج در ایران بسیار افزایش یافته است و گران بودن مسکن، یکی از علت های خودداری جوانان از ازدواج است.

**خبرگزاری آناتولی ترکیه: روحانی از نیروهای نظامی خواست تا به وصیت آیت الله(امام) خمینی (ره)عمل کنند

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه با انعکاس سخنرانی رئیس جمهوری در مشهد نوشت: 'حسن روحانی در جمع حامیان خود در مشهد از نیروهای نظامی ایران خواست تا به وصیت آیت الله (امام)خمینی(ره) عمل کنند و وارد حزب و گروه نشوند.'

این رسانه خلاصه ای از مهمترین بخش سخنان دکتر روحانی در جمع هواداران خود در شهر مشهد را منتشر کرد.

آناتولی به نقل از روحانی نوشت: 'امام (خمینی) فرمود نیروهای نظامی و امنیتی در هیچ حزب و گروهی وارد نشوند و خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند و من می خواهم تقاضایم را در حضور شما مطرح کنم، آنها مسئول امنیت هستند، اما هر کس سر جای خود و برای کار خود.'

به نوشته آناتولی، روحانی درباره شرایط مذاکرات هسته ای نیز گفت: 'در مذاکرات هسته ای در برابر قدرت ها به ما کمک نکردید، اشکالی ندارد، به ما تهمت زدید اشکالی ندارد، اما این مردانگی بود که شب مذاکره از طریق تلفن های ناشناس آقای ظریف و آقای عراقچی را تحت فشار قرار دهید؟ چرا از پشت خنجر زدید؟ چرا به ملت خنجر زدید؟'

به گزارش آناتولی او افزود:'چرا رفتید کنسولگری عربستان در مشهد را آتش زدید؟ چرا مانع زیارت مردم شرق عربستان از مرقد امام رضا شدید؟ شما با آتش زدن اینجا و آنجا می خواهید کشور را اداره کنید؟ هر چه به من تهمت زدید من گذشت می کنم و من شنبه صبح باز دست به سوی شما دراز خواهم کرد'.

**شبکه خبری اسکای نیوز: آیت الله خامنه ای خواست مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد

شبکه خبری اسکای نیوز در باره انتخابات ایران نوشت: آیت الله خامنه‌‌‌‌ای روز چهارشنبه در سخنانی خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد که روز جمعه برگزار می شود. وی از رای دهندگان خواست با مشارکت خود در انتخابات از این طریق به آمریکا پیام بدهند. آیت الله خامنه ای گفت آمریکا و متحدانش از جمله نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتخابات را از نزدیک زیر نظر دارند.

**اینفوروس: پیش بینی نتیجه انتخابات سخت است

تارنمای اینفو روس نوشت: رقابت های انتخاباتی ایران در حالی به روزسکوت تبلیغاتی رسید که پیش بینی نتیجه آن روشن نیست و حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی با شرایطی دشوار مواجه است.

این رسانه درگزارش خود با ارزیابی رقابت های انتخاباتی در ایران نوشت: روز جمعه این فرصت برای حدود 56 میلیون ایرانی دارنده شرایط رای دادن فراهم می شود تا در انتخابات شرکت کنند و اکنون باید بین روحانی و ابراهیم رئیسی یکی را انتخاب کنند.

درادامه گزارش آمده است: در حالیکه رئیسی با دیدگاههای محافظه کارانه توسط نیروهای مدافع ارزش های انقلاب اسلامی حمایت می شود، روحانی از پشتیبانی احزاب سیاسی، ائتلاف میانه رو محافظه کاران و اصلاح طلبان برخوردار است.

اینفو روس ادامه داده است: در نتیجه ائتلاف موفق میانه روها و اصلح طلبان، اصولگرایان در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی اکثریت را از دست دادند و به احتمال زیاد این مساله آنان را مجبور کرد برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری اقدام کنند.

این گزارش افزوده است: آنها (اصولگرایان) حتی از انجام اقدام هایی که در غرب معمول است، خودداری نکردند، در رسانه های وابسته تبلیغات شدیدی علیه گروه مقابل شکل دادند و در مناظره ها هم این وضعیت آشکارا دیده می شد. این خشم اصولگرایان کاملا قابل درک است زیرا مواضع میانه روانه روحانی مستحکم است.

**واشنگتن پست: رقابت میان رئیسی و روحانی بسیار نزدیک شده است

روزنامه واشنگتن پست نوشت: رئیسی با استفاده از نقاط ضعف برجام محبوبیت خود را افزایش داده و رقابت میان او و روحانی بسیار نزدیک شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه توافق هسته ای ایران با غرب در واشنگتن مناقشه برانگیز شده است، نوشت: این توافق در تهران بیش از واشنگتن عامل شکاف شده است.

به نوشته این روزنامه، در حالی که ایرانیان روز جمعه به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهوری آینده ایران را تعیین کنند، عدم موفقیت برجام در پیشرفت اقتصادی، هسته انتقاداتی را شکل می دهد که از سوی رئیسی مطرح شده است.

عضو امنیت هسته ای و تحلیلگر ایران در دانشگاه استانفورد، گفت: ایرانیان همچنان از مشکلات اقتصادی و بیکاری رنج می برند و این نقطه ضعف روحانی در انتخابات این دوره است. رئیسی با وعده های عوام پسند تلاش کرده از این نقطه ضعف استفاده کند.

واشنگتن پست در ادامه مطلب آورد: همه نامزدها گفته اند که به توافق هسته ای پایبند می مانند. اما روحانی پا را فراتر گذاشته و قول داده که تحریم های دیگر ناشی از نقض حقوق بشر، آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم را نیز برطرف کند.

به نوشته این روزنامه، اروپایی هاازانتخاب مجدد روحانی استقبال می کنند، چرا که مشتاق روابط تجاری بیشتر با تهران بوده و احتمالا در مقابل تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم های هسته ای مقاومت کنند.

**ال پاییس: انتخابات تبدیل به همه پرسی در خصوص ارتباط ایران با جهان خارج شده است

روزنامه ال پاییس درگزارشی به قلم «آنخلس اسپینوسا» با اشاره به گشایش ایران به سوی جهان نوشت که نامزد اصولگرا از نارضایتی‌ کسانی‌ که از اصلاحات روحانی نفع نبرده اند، برای کسب آرای ریاست جمهوری استفاده می‌ کند.

خبرنگار اعزامی ال پائیس به تهران تاکید کرد انتخابات روز جمعه ایران فقط انتخاب بین دو گزینه اعتدال گرا و محافظه کار نیست. در حقیقت تبدیل به یک همه پرسی از ایرانیان در خصوص گشایش این کشور مقابل جامعه بین المللی شده است.

به عقیده خبرنگار ال پائیس، انتخاب بین «حسن روحانی اعتدالگرا یا حمایت از ابراهیم رئیسی تندرو» در حقیقت انتخاب بین ادامه گشایش با جهان یا بازگشت به وضعیت قبلی است که هر کدام از آنها تاثیر مستقیمی روی سیاست خارجی، اقتصاد و آزادی های مدنی در ایران دارد.

**لس آنجلس تایمز: مشارکت بالا به فرایند سیاسی ایران مشروعیت بخشیده است

روزنامه لس آنجلس تایمز در مطلبی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: مشارکت بالا در ایران که از سال 76 تا کنون بالای 60 درصد بوده به فرایند سیاسی مشروعیت داده است. پس از انصراف 2 نفر از 6 نامزد ریاست جمهوری در روزهای اخیر، انتخابات به رقابت میان روحانی و رئیسی تبدیل شده است.

این روزنامه آمریکایی با یادآوری اینکه از سال 1360 تاکنون همه رئیسان جمهوری دو دوره در مسند بوده اند، نوشت: در حالی که بسیاری از ایرانیان از تلاش های روحانی برای پایان دادن به انزوای ایران و دفع رویارویی نظامی با ایالات متحده حمایت کردند، نگرانی ها از اینکه نتایج توافق هسته ای منافع اقتصادی واقعی برای اکثر مردم ایران نداشته، رو به افزایش است.

لس آنجلس تایمز با یادآوری اینکه رئیسی در یکی از مناظره های انتخاباتی این توافق را به 'چکی که نقد نشده است' تشبیه کرد، افزود: اما همانطور که ترامپ برخلاف وعده های انتخاباتی اش نتوانست برجام را پاره کند، رئیسی نیز طوری ظاهر نشده که نشان از عدول او از برجام در صورت پیروزی در انتخابات باشد.

**فایننشال تایمز: انتخابات روز جمعه محکی برای ارزیابی دستاوردهای برجام است

تارنمای فایننشال تایمز نوشت: انتخابات روز جمعه ایران صرفا انتخاب رئیس جمهوری نیست، بلکه محکی برای تحقق دستاوردهای برجام است.

این روزنامه افزود:انتخابات روز جمعه ایران تنها انتخاب بین حسن روحانی میانه رو و ابراهیم رئیسی تندرو نیست؛ بلکه محکی برای توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی است که روحانی قول داده بود پایانی برای انزوای ایران، عامل ادغام دوباره کشور در اقتصاد جهانی و به بار آوردن سرمایه، فناوری و فرصت های شغلی مورد نیاز این کشور باشد.

فایننشال تایمز نوشت:این امیدها که با مخاطره روبه رو شده، با رویکرد خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال ایران و توافق هسته ای با خطر نابودی نیز روبروست.

به نوشته فایننشال تایمز، توافق هسته ای که در طی مذاکرات طاقت فرسا میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، برنامه غنی سازی تهران را در ازای لغو محدود اما ارزشمند تحریم ها متوقف کرد.

**المیادین: اتنتخابات ایران دارای ظاهری اقتصادی و باطنی عمیق است

شبکه خبری المیادین روز پنجشنبه در گزارشی با بررسی و تحلیل رقابت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که این انتخابات دارای ظاهری اقتصادی و باطنی عمیق است.

درادامه بررسی و تحلیل شبکه المیادین آمده است :هرکسی که رقابت های داغ انتخاباتی در ایران را پیگیری می کند به آسانی مشاهده خواهد کرد ایرانی ها در انتظار یک حادثه مهم هستند و می دانند نتیجه آن بر زندگی آنان تاثیر می گذارد.

یک روز مانده به باز شدن مراکز رای گیری شاید بتوان گفت که دایره برخوردهای انتخاباتی به پایان رسیده و نقشه ائتلاف های جدید حمایت از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی مشخص شده است.. با این که نمی توان تشخیص داد کدام یک از نامزدها می تواند با اختلاف زیاد بر دیگری پیروز شود اما هر یک از اصولگرایان و اصلاح طلبان از هر فرصتی برای به دست آوردن آراء استفاده کرده اند ٬ به خصوص این که فرصتی برای بیان مواضع یک هنرمند و یا ورزشکار باشد که محبوبیت زیادی در بین مردم داشته باشد.

درگیری جناحی برای حاکمیت که ممکن است به پیروزی و یا شکست یکی از طرف ها بیانجامد هر یک از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا را واداشته به طور بی سابقه ای علیه دیگری اظهار نظر کنند و به نظر می رسد کسی که از وضعیت داخلی ایران با خبر نیست خیال می کند حلقه اتصال بین دو جناح کاملا قطع شده است اما آنهایی که با خلق و خوی ایرانی آشنا هستند می گویند بخش بزرگی از مشاجرات سیاسی مسایلی است که ایرانی ها به آنها عادت دارند و تا زمانی که در چارچوب نظام باشد و به امنیت ملی ضربه نزند می توان آن را تحمل کرد.

**واشنگتن پست: هیچ رئیس جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی دور دوم را واگذار نکرده است

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای نوشت:‌«مردم ایران روز جمعه ( 29 اردیبهشت) رئیس جمهوری بعدی شان را انتخاب می کنند. در تاریخ جمهوری اسلامی، هیچ رئیس جمهوری در راس کار، دور دوم را واگذار نکرده است.

نویسنده این مطلب افزود:همان طور که هفته گذشته نوشتم، این رقابت به نبرد دو نفره بین روحانی و ابراهیم رئیسی خلاصه شده است.بخش قابل توجهی از رای دهندگان هنوز تصمیم نگرفته اند. چنانچه روحانی پیروز شود، مورد استقبال اروپایی ها قرار می گیرد، کشورهایی که خواهان تعاملات تجاری بیشتری با تهران هستند و احتمالا در مقابل تلاش های آمریکا برای تحریم هسته ای ایران می ایستند یا آن را نادیده می گیرند. اما اگر رئیسی پیروز شود، ایران و آمریکا تحت کنترل روسای جمهوری قرار می گیرند که توافق را بد می پندارند و به نمایش قدرت نظامی در برابر قدرت نرم دیپلماسی متمایل هستند. در آن صورت، این توافق یتیم شده و ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد.

این وضعیتی است که جنگ طلبان ضد ایران در واشنگتن از آن استقبال می کنند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار خواهد شد. در این دوره صلاحیت شش نفر تایید شده بود، که محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی انصراف دادند .

56 میلیون و 410 هزارو 234 تن واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.