۰ نفر

معاون صندوق بازنشستگی کشوری مطرح کرد؛

جزییات استیفای 1000 میلیارد از حقوق صندوق

۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵
کد خبر: 136346
جزییات استیفای 1000 میلیارد از حقوق صندوق

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه طی دو سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان از حقوق از دست رفته صندوق و بازنشستگان کشوری استیفا شده، گفت: حجم کل سرمایه گذاری صندوق تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان است در حالیکه بودجه سالانه صندوق ۲۷ هزار میلیارد تومان است و این سرمایه گذاری تکافوی بودجه یکساله صندوق را نخواهد کرد.

به گزارش  اقتصاد آنلاین؛ محمود شهشهانی با بیان اینکه  بیش از یک هزار میلیارد تومان از حقوق از دست رفته صندوق بازنشستگی کشور شامل ملک، سهام، مطالبات و موارد دیگر در دو سال اخیر استیفا شده، گفت: به همین میزان نیز حقوقی وجود دارد که پیگیر استیفا و بازگردانده شدن آن هستیم.

وی  با اشاره به برخی از حقوق استیفا شده در دوره مدیریت جدید صندوق بازنشستگی کشوری طی دو سال اخیر خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات صندوق مربوط به قرادادی با شخص حقیقی در حوزه پتروشیمی بوده است که با پیگیری های صورت گرفته ۱۰۰ میلیارد تومان از این مطالبات بازگردانده شده است.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی  با بیان اینکه در دولت گذشته، زمین مینی‌سیتی به ارزش ۵۰ میلیارد تومان فروش رفته بود؛ خاطرنشان کرد:با بررسی های انجام شده مشخص شد ارزش افزوده این زمین پس از ساخت، به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد که این زمین نیز پس از پیگیری های حقوقی بازگردانده شد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا صندوق های ذخیره بیمه و بازنشستگی در دوران جوانی که بازنشسته های کمتری دارند در صنایع پربازده با مزیت های نسبی سرمایه گذاری می کنند، تاکید کرد:متاسفانه در دوران جوانی صندوق بازنشستگی کشوری این سرمایه گذاری ها انجام نشده است و حجم سرمایه گذاری به نسبت بودجه آن حجم قابل توجهی نیست.

به گفته او حجم کل سرمایه گذاری صندوق تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان است در حالیکه بودجه سالانه صندوق ۲۷ هزار میلیارد تومان است و این سرمایه گذاری تکافوی بودجه یکساله صندوق را نخواهد کرد.

شهشهانی پور به ۱۸۷ شرکت زیرپوشش صندوق بازنشستگی کشوری اشاره  و خاطرنشان کرد: حداقل یک درصد از سهام این شرکت ها متعلق به صندوق است و عمده این سرمایه گذاری ها در قالب رد دیون دولت بوده و صندوق بازنشستگی در این سرمایه گذاری ها دخالت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه صندوق در سهام حدود ۶۰ شرکت، حق کنترل دارد و بیش از نیمی از کرسی های هیات مدیره این شرکت ها را در دست دارد، ادامه داد: به همین تعداد نیز شرکت هایی دارد که کرسی مدیریتی در آن ها دارد اما حق کنترل ندارد و در بیش از ۶۰ شرکت دیگر نیز اصولاً هیچ حق کنترل و مدیریت ندارد و این حق با سهام داران دیگر آن شرکت ها است.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت ها سودآور نیستند خاطرنشان کرد:طی دو الی سه سال اخیر اقدامات اصلاحی مناسبی برای انسجام شرکت های تحت پوشش یا خروج شرکت های کم بازده یا با مزایای نسبی اندک صورت گرفته است.

شهشهانی پور در پایان با اشاره به اینکه  در اصلاح ساختار و بازبینی های که صورت گرفته است، از اواخر سال ۹۴ شش هلدینگ تخصصی تشکیل شده تا در جهت ارائه خدمات تخصصی، گرفتن سهم مناسب از بازارهای موجود و حرکت در راستای تخصص محوری فعالیت کنند، تاکید کرد: در این زمینه استراتژی های هر یک از هلدینگ ها نیز براساس مزیت های اقتصادی بازار تهیه و تدوین شده است.