۰ نفر

اولین کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 271964
اولین کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دلیل عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه قانع نشدند و عباس صالحی اولین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین،  در جلسه علنی امروز مجلس علی مطهری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر سوالی را درباره علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه از عباس صالحی پرسید.

علی مطهری در سوال از عباس صالحی عنوان کرد: سهل انگاری وزارت ارشاد در ممنوعیت استفاده از کلمات بیگانه/ استفاده از کلمات بیگانه رایج شده است

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری کلمات و اصطلاحات بیگانه سهل انگاری کرده است، گفت: استفاده از کلمات بیگانه تبدیل به امری رایج شده است که این باعث ترویج فرهنگ غربی خواهد شد.

علی مطهری در تشریح سوالش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه گفت: سوال من در اینباره است که چرا در اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه سهل انگاری شده است؟ به طوری که شاهد استفاده از کلمات انگلیسی و لاتین در هتل ها، غذاخوری ها، شرکت ها و حتی بسته بندی کالاها هستیم که افزایش چشمگیر داشته است.

مطهری با بیان اینکه این روند باعث مخدوش شدن هویت فرهنگی کشور می شود، اظهار داشت: اسامی ای همچون سون برای ماست، بی‌بی شاپ برای فروشگاه، استار برگر و هات برای غذاخوری، sall به جای حراج و off  به جای تخفیف به صورت درشت روی مغازه ها زده می شود و نظارتی هم وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که از کلمات انگلیسی  بر روی بسته بندی کالای داخلی استفاده شده و کلمات فارسی به صورت ریز در گوشه‌ای آورده می شود. به طوری که انسان نمی فهمد آن کالا تولید داخل است یا خیر. گویی خجالت می کشند که کلمات فارسی را درشت بنویسند که این روند مخالف قانون است.

نایب رییس مجلس با اشاره به متن قانون ممنوعیت به‌کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه گفت: در این قانون وزارت ارشاد متولی کار است و مجازات هایی نیز مشخص شده است، اما از سال ۷۸ تاکنون که آیین نامه اجرایی آن نوشته شده هنوز اتفاق خاصی را نمی بینیم.

مطهری با تاکید بر اینکه به خصوص در شهرهای بزرگ استفاده از کلمات انگلیسی محسوس است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که وزارت فرهنگ در اجرای این قانون سهل انگاری کرده و آن را معضل نمی داند اتفاقی که باعث رواج فرهنگ غربی در کشور می شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال علی مطهری: سامانه سردر اصناف از خردادماه رسمیت می یابد/ اقدامات مقدماتی برای منع استفاده از کلمات بیگانه در حال انجام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: دستورالعمل متن و طرح تابلوهای سردر اماکن و سامانه سردر اصناف در راستای منع استفاده از کلمات بیگانه از خرداد ماه اجرایی می شود و رسمیت می یابد.

سید عباس صالحی در پاسخ به سوال علی مطهری در مورد علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه گفت: اقدامات مقدماتی برای حرکت با سرعت به سمت جلو انجام گرفته و همچنین اصلاحاتی در آئین نامه اجرایی قانون در هیات وزیران طرح و تصویب شده است.

صالحی با بیان اینکه دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی و کارگروه های پاسداشت زبان فارسی و شورای آن تشکیل شده و تاکنون 8 جلسه داشته است، اظهار داشت: در دولت دوازدهم هم یک جلسه این شورا برگزار شده است. همچنین بانک اطلاعاتی از واجدان مجاز و غیرمجاز تشکیل شده که به ادامه مسیر ما کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه در کنار کارهای مقدماتی دستورالعمل متن و طرح تابلوهای سردر اماکن تهیه و تصویب و آماده ابلاغ است، گفت: همچنین سامانه سردر اصناف که از 6 ماه گذشته به طور آزمایشی در حال اجرا است، از خردادماه سال جاری رسمیت پیدا می کند و متقاضیان صنفی در این سامانه می توانند ثبت نام کنند، لذا فضای مجازی با سامانه هوشیار فراهم می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: این سامانه فرصتی را ایجاد می کند که تمامی اصناف تابلوهایشان را به صورت واحد به واحد در سامانه دیده و کنترل هوشمند اسامی بیگانه نیز در فضای صنفی اتفاق می افتد.

صالحی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و وزارت ارشاد با این سامانه نیازی به مراجعه حضوری برای بررسی اجرای قانون ندارند، عنوان کرد: نهادهای مختلف در سامانه مذکور می توانند مراحل اجرا و آماده سازی را مشاهده و به طور همزمان تمام واحدهای صنفی متقاضی و در حال اجرا را کنترل جدی بکنند.

این عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: با این دو اقدام اصلی در فضای واحدهای صنفی در ارتباط با کاربرد اسامی بیگانه به حداقل مشکلات خواهیم رسید. در این راستا همچنین با هماهنگی فرهنگستان زمان استعلام ها تقلیل یافته و در رابطه با استعلام واژگان فرهنگستان طی دو هفته پاسخ لازم را اعلام خواهد کرد.

صالحی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی و اتحادیه اصناف همکاری لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع در امور مذکور داشته اند، گفت: وزارت ارشاد همچنین در این مدت کارهای نظارتی را با دقت تعقیب کرده است و در همین راستا 680 اخطاریه ارسال و 596 مورد نیز به نیروی انتظامی ارسال شده است.

وی اتفاقاتی که در 8 ماه اخیر رخ داده را بسیار ارزشمند و مهم دانست و افزود: ما با جدیت مسئله را دنبال کرده و با توجه به پاسداشت زبان فارسی و هویت ملی هم اجرای قوانین را بر خود لازم می دانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دستورالعمل مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، اتحادیه اصناف، ناجا، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی خواهند داشت تا در حوزه نوشتار و طرح های تابلوها اتفاق نظر وجود داشته باشد، گفت: در وزارت ارشاد و کارگروه مربوطه طی دو جلسه پیوسته موارد مطرح و آماده ابلاغ شده است. درمورد سامانه سردر اصناف نیز شاهد کاهش بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

صالحی در ادامه افزود: ارتباط بین دستگاه ها که زمانبر بوده و نیازمند مداخله ناجا یا وزارت ارشاد بوده با به رسمیت شناختن سامانه سردر اصناف به شرایط بهتری خواهد رسید، زیرا همه اصناف به سامانه مذکور متصل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه در صورت استفاده از واژگان غیرمجاز و بیگانه به موجب این سامانه به سرعت می توان برخورد و تعقیب کرد، اظهار داشت: البته در تبلیغات محیطی نیز مشکلاتی وجود دارد که در دستورکار وزارت ارشاد قرار گرفته است. در حوزه همکاری با ثبت شرکت ها نیز معاهداتی منعقد شده تا مشکلی برخلاف قوانین داخلی در هنگام تبلیغات داخلی و ثبت آن ها به وجود نیاید.

اولین کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

گفتنی است پس از ارائه توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطهری اعلام کرد که از پاسخ‌ها قانع نشده و از همین رو سوال این نماینده به رای مجلس گذاشته  شد.

در ادامه نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۴۷ رای مخاف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر پاسخ‌های عباس صالحی را قانع کننده ندانستند. به این ترتیب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین کارت زرد خود را از مجلس گرفت.

نماینده ارومیه در سوال از وزیر ارشاد: توزیع سراسری روزنامه همشهری به نشریات محلی خسارت می زند

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از توزیع روزنامه همشهری در سراسر کشور، این اقدام را موجب وارد آمدن خسارت به نشریات محلی دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، نادر قاضی پور در تشریح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اینکه چرا روزنامه همشهری که متعلق به ارگان شهرداری تهران است، به صورت سراسری توزیع می شود، گفت: امام خمینی (ره) در وصیت خود به مجلس و رئیس جمهور حال و آینده، شورای نگهبان، دستگاه قضایی و دولت تاکید کردند که دستگاه ها و مطبوعات از اسلام و مصالح کشور منحرف نشوند.

قاضی پور در ادمه افزود: چاپ ویژه نامه استانی و ضمائم مجلات و ورود به حوزه رسانه های محلی موجب بستن قراردادهای میلیاردی خارج از موسسه همشهری شده و بنابراین باید علت عدم برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شود، زیرا فضای رسانه و نظارت بر حسن اجرای فعالیت آن ها برعهده وزارت ارشاد است.

وی با انتقاد از حمایت یک طرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزنامه همشهری عنوان کرد: این در حالی است که این وزارتخانه از هفته نامه ها و نشریات محلی حمایت نمی کند، لذا با اتخاذ سیاست های غلط کمر مطبوعات محلی شکسته شده است.

نماینده ارومیه با بیان اینکه باید علت توزیع نشریه شهرداری تهران در سراسر کشور باید روشن شود، اظهار داشت: این روش خیانت به نشریات استانی و پولشویی است، زیرا پول مردم شهرستان ها به کام پایتخت نشینان می رود. علاوه بر این در چنین شرایطی بسیاری از کارکنان روزنامه همشهری در استان ها و شهرستان ها از نظر امرار معاش و پرداخت حق بیمه با مشکل مواجه شدند.

قاضی پور با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قبول مسئولیت در قبال رسانه های محلی شانه خالی کرده است، گفت: در حالی که با روش های گذشته نباید فضای رسانه را مدیریت کنند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ دهد با چه روشی پول های مردم و نشریات محلی به پایتخت نشینان تعلق می گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یارانه و مجوز نشریات در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: بنابراین با اقتدار باید از آن ها حمایت و مدیریت کنیم، این در حالی است که متاسفانه به دلیل بدهی شهرداری تهران به بانک شهر آگهی ها در روزنامه همشهری منتشر می شود تا این خسارات جبران شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نماینده ارومیه:روزنامه همشهری حق انتشار در کل کشور را دارد/ هیئت نظارت بر مطبوعات این مجوز را به همشهری داده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که بر اساس مجوز هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه همشهری، این روزنامه حق انتشار در کل کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، عباس صالحی در جلسه علنی امروز مجلس، در پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه درباره دلیل توزیع سراسری روزنامه همشهری که متعلق به ارگان شهرداری تهران است، گفت: مجوز همشهری از سال ۷۱ گرفته شده که در طول ۲۵ سال دارای مجوز پخش گسترده و اجازه انتشار روزنامه کثیرالانتشار را داشته است. این روزنامه می‌تواند برای عملیات خود در داخل و خارج از کشور نمایندگی‌هایی تاسیس کند.

صالحی در ادامه افزود: شرکت همشهری با این اساسنامه هیچگونه حمایت مالی بودجه و کمک از شهرداری نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه در ۱۲ دی ۸۴ با تغییراتی صاحب امتیازی روزنامه همشهری به شرکت همشهری داده شد، گفت: پروانه انتشار روزنامه همشهری را هیئت نظارت بر مطبوعات داد و تغییر صاحب امتیازی صورت گرفت. به عبارتی دیگر صاحب امتیاز روزنامه همشهری با مجوز هیئت نظارت شرکت همشهری است که در متن اساسنامه آن انتشار روزنامه با گستره فراتری در کشور قید شده است.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه روزنامه همشهری در اختیار شرکت همشهری است و شرکت همشهری مجوز ثبت شرکت‌ها را گرفته است، عنوان کرد: از طرف دیگر با مجوز هیئت نظارت روزنامه همشهری حق انتشار در کل کشور را دارد.

صالحی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق دادن مجوز به صورت انحصاری یا مستقیم را ندارد، گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات متشکل از هفت شخصیت حقوقی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، نماینده قوه مقننه، حوزه علمیه قم نمایندگان مدیران مسئول مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزیر در این هیئت تنها یک رای دارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه همشهری مجوز انتشار سراسری را داده است، طبیعتا وزارت فرهنگ هم باید به قانون عمل کند و اگر قرار به تغییر باشد، باید از طریق هیئت نظارت و ثبت شرکت‌ها انجام بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجوز انتشار سراسری روزنامه همشهری در دوران وزارت صفار هرندی داده شده است، گفت: در آن زمان همسویی بین مجموعه‌ها وجود داشت و جالب است که چنین سوالی آن موقع پرسیده نشد.

نماینده ارومیه از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شد

در جلسه علنی امروز مجلس، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شد.

در جلسه علنی امروز مجلس نادر قاضی‌پور سوالی را درباره دلیل توزیع سراسری روزنامه همشهری متعلق به ارگان شهرداری تهران از عباس صالحی پرسید.

گفتنی است پس از ارائه توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ارومیه اعلام کرد که درخواستی برای رای‌گیری از مجلس را ندارد، اما از وزیر می‌خواهد که در مطبوعات اسلام را حاکم کند.

تکمیل می شود...