۰ نفر

شب عید کم رونق بازار خودرو

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 182997
شب عید کم رونق بازار خودرو

در شرایطی که تنها کمتر از یک هفته به پایان سال 95 باقی مانده، نمایشگاهداران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند بازار شب عید امسال رونق چندانی نداشته و دلچسب نیست.

هرچند آنها تاکید می‌کنند حجم تقاضا در مقایسه با هفته‌های گذشته بهبود یافته و خرید و فروش به شکلی نسبتا روان در جریان است، با این حال آنها معتقدند رونقی که شایسته «شب عید» باشد، در بازار خودرو کشور به چشم نمی‌آید.

به عبارت بهتر، اگرچه نمی‌توان بازار خودرو را در این روزها راکد خواند، با این حال حجم تقاضا آن طور که مناسب واپسین روزهای سال باشد و خاطره سال‌های دورتر را زنده کند، نیست. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، این شرایط اشلی کوچک تر از کل بازار داخل و اقتصاد کشور است، به نحوی که در بسیاری دیگر از صنوف نیز حجم تقاضا و میزان خرید و فروش، دلچسب و پر رونق به چشم نمی‌آید. به گزارش دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که گفته می‌شود اوضاع در یکی دو ماه ابتدایی سال آینده نیز نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه به سمت رکودی بیشتر نیز پیش خواهد رفت. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، انتخابات سال آینده ریاست جمهوری سبب خواهد شد خرید و فروش در بازار خودرو کشور افت قابل توجهی را تجربه کرده و رکودی سنگین بر بازار سایه بیندازد.

اما بازار خودرو در شرایطی چندان رنگ و بوی رونق را به خود نمی‌بیند که نمودار قیمت‌ها طی هفته جاری با نوسان همراه بوده است. بر این اساس، در حال حاضر پژو 206 صندوقدار مدل V8 قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت 100 هزار تومانی آن حکایت دارد.

به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول طی هفته‌جاری ثبات قیمت خود را حفظ نکرده و 100 هزار تومان گران شده است. بر این اساس، در حال حاضر برای خرید پژو 405 باید 30 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد. اما دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز این هفته دچار نوسان قیمت شد، به نحوی که قیمت آن حدود 200 هزار تومان کاهش پیدا کرد. بنابراین این خودرو هم‌اکنون 31‌میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاهداران خودروی پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته‌جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. از رانا که بگذریم، دنا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 45 میلیون و 300 هزار تومان دارد و این یعنی دنا روزهایی با ثبات را طی هفته جاری پشت سر گذاشته است. همچنین پژو پارس در مدل فول نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته نیز 37 میلیون تومان به فروش رفت. اما سری هم به خودروهای سایپا و پارس خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت آنها در واپسین روزهای سال به چه شکل است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید مدل 111 قیمتی برابر با 21 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش 300 هزار تومانی قیمت این خودرو در هفته‌جاری است. این در شرایطی است که مدل 131 پراید با دنده عقبی 200 هزار تومانی، با قیمتی معادل 21 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می شود.

از سوی دیگر اما پراید مدل 132 نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد. فعالان بازار اما از نوسان در بازار تیبا صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، این محصول در حال حاضر با قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب، تیبا که معمولا با نوسان قیمت مواجه نمی‌شود، در هفته جاری 400 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اما سراتوهای مونتاژی سایپا نیز تغییر خاصی در هفته‌جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار طی هفته‌جاری اما تندر-90‌ها تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند. بنا به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 قیمتی برابر با 41 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش 200 هزار تومانی خودرو مدنظر حکایت می‌کند. همچنین پارس‌تندر نیز در هفته‌جاری با قیمت 42 میلیون و 500 در بازار به فروش می‌رسد که نشان می‌دهد این خودرو افزایش 500 هزار تومانی را طی هفته‌جاری تجربه کرده است. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون و 500 هزار تومان در مدل اتومات دارد. با این حساب ساندرو اتومات کاهش قیمتی 200 هزار تومانی در هفته جاری داشته است.

ساندرو مدلی دنده‌ای نیز دارد که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این هفته با قیمتی معادل 46 میلیون و500 هزار تومان خرید و فروش شده است. همچنین مدل استپ‌وی ساندرو نیز هم‌اکنون حدود 60 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از 7 میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد اما فعالان بازار در مورد برلیانس نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل 320 قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و مدل 330 آن نیز 56میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

از بازار وارداتی‌ها چه خبر؟

اما به بازار خودروهای وارداتی برویم و ببینیم قیمت‌ها در این بازار به چه شکل است. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 240 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول تثبیت قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده است. تویوتا در مدل RAV4 نیز بدون نوسانی خاص، در حال حاضر 258 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت تویوتا پریوس هیبریدی هم تغییر خاصی در هفته‌جاری نکرده و در حال حاضر 147میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود که نشان از روزهای با ثبات این خودرو در بازار دارد. اپتیما هم که ثبات خود را در هفته جاری حفظ کرده، در حال حاضر 205 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون قیمتی برابر با 137میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین هیوندایی سانتافه نیز در حال حاضر 235 میلیون تومان قیمت دارد و توسان نیز 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 176 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند.