۰ نفر

بانکداری اسلامی فقط قرض الحسنه نیست

۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۱۳
کد خبر: 6877

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر، قرض الحسنه را فقط جزیی از نظام بانکداری اسلامی دانست و عنوان کرد: باید تلاش کنیم مبانی بانکداری اسلامی در تمام جامعه آموزش داده شود و به سمت بانکداری بدون ربا پیش برویم.

غلامحسین تقی نتاج در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل شعب موسسه مالی و اعتباری مهر استان کرمانشاه، با بیان اینکه بانکداری اسلامی فقط احیا و اجرای سنت قرض الحسنه نیست، افزود: علاوه بر سنت نیکوی قرض الحسنه باید بتوان بانکداری بدون ربا را نیز احیا و به مرحله اجرا درآورد.

به گفته نتاج اجرای بانکداری اسلامی با مبانی علمی و با حرف و کلام محقق نمی شود، بلکه باید در تمام جامعه این مبانی بصورت عمیق آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضی از مسولین اصرار دارند که بانکداری اسلامی فقط اجرای سنت قرض الحسنه است، این در حالیست که این سنت پسندیده تنها جزیی از بانکداری اسلامی محسوب می شود.

نتاج افزود: تنها 10 درصد از منابع ما به صورت قرض الحسنه است و 90 درصد آن بصورت سپرده سرمایه گذاری است و اشخاص می خواهند در اقتصاد سود آور شریک باشند، نه در قرض الحسنه که یک کار خیریه است.

وی ادامه داد: اگر سپرده های سرمایه گذاری را به بخش قرض الحسنه بدهیم اینجاست که مرتکب یک عمل غیر شرعی شده ایم.

نتاج با اشاره به اینکه در بانکداری اسلامی میان قرض(وام) و تسهیلات تفاوت وجود دارد، خاطر نشان کرد: در قرض الحسنه اضافه دریافت کردن پول حرام است و ربا محسوب می شود، اما در سایر موارد می توان در عرصه های سود آور با رعایت قوانین اسلامی وارد شد که یکی از آنها شریک شدن در سود و زیان سرمایه گذاری است که انجام می دهیم.

به گفته نتاج مبانی بانکداری اسلامی نباید فقط در سطح موسسات پولی و بانکی آموزش داده شود، بلکه این مفاهیم باید در تمامی جامعه اسلامی بصورت عمیق روی آن کار شود.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در ادامه نامگذاری سال 91 را با نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را هشداری برای تمام نظام بانکی عنوان کرد و افزود: این نامگذاری بدان جهت است که هوشیارانه عمل کنیم و در دام نظام سرمایه داری و یا نظام سوسیالیستی قرار نگیریم.

نتاج در ادامه موسسات مالی و اعتباری را سرمایه های ملی عنوان کرد که بارهای حکومت و جامعه را به دوش می کشند و در راه رفع مشکلات بیکاری و حمایت از رشد و توسعه کشور بسیار تلاش می کنند.

وی در پایان از زحمات محمد اکبری مدیرکل پیشین شعب موسسه مالی و اعتباری مهر استان کرمانشاه تقدیر کرد و انتصاب حسن رفیعی را تبریک گفت.