۰ نفر

پوزخند حافظ به فردوسی

۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۹:۰۸
کد خبر: 116222

با جان گرفتن معاملات بازار سهام طی هفته های اخیر، بخش قابل توجهی از نقدینگی های سرگردان از خیابان فردوسی به سمت جنب پل حافظ در جریان بوده که برخی کارشناسان از ادامه این روند تا پایان سال خبر می دهند.

جذابیت بازارهای رقیب مانند سکه و همچنین بازار سهام سوق نقدینگی از ارز به سوی این بازارها را به دنبال داشت. این موضوع باعث افت بیشتر نرخ دلار در بازار ارز شد. با این حال، به نظر می‌رسد با خوابیدن تب و تاب بازارها شاهد بازگشت تقاضا در بازار ارز باشیم.

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته نیز در ادامه روند صعودی رشد۵.۲ درصدی را به ثبت رساند. رصد معاملات و حجم و ارزش بالای آن امیدواری نسبت به رونق پایدار بازار با وجود تمامی هیجانات موجود ایجاد کرده است. به گزارش تجارت فردا، در بازار طلا نیز با جهش قیمت اونس طلای جهانی، سکه طلا نیز فاصله خود را با سطح یک میلیون‌تومانی کاهش داد. در بازار ارز اما قیمت دلار روندی نزولی در پیش گرفت و به کف روانی ۳۵۰۰‌تومانی نزدیک شد.

در حالی ‌که افت ارزش دلار در سطح جهانی از ابتدای هفته گذشته فشار را بر نرخ دلار داخلی نیز وارد می‌کرد، جذابیت بازارهای رقیب مانند سکه و همچنین بازار سهام سوق نقدینگی از ارز به سوی این بازارها را به دنبال داشت. این موضوع باعث افت بیشتر نرخ دلار در بازار ارز شد. با این حال، به نظر می‌رسد با خوابیدن تب و تاب بازارها شاهد بازگشت تقاضا در بازار ارز باشیم.

در حالی ‌که روز سه‌شنبه گذشته شاخص بورس با رشد ۳.۲ درصدی، بیشترین رشد از ۱۶ فروردین سال جاری را ثبت کرد، در روز پایانی معاملات بالاخره شاخص پس از مدت‌ها اصلاح جدی را تجربه کرد اما چهارشنبه گذشته شاخص کل بورس تهران افت ۰.۹درصدی را تجربه کرد به این ترتیب، رشد دماسنج بازار نسبت به ابتدای دی تا سطح ۲۶ درصد تعدیل شد.

در حالی شاخص کل بورس تهران سوار موج نقدینگی تازه‌نفس رشدهای قابل توجهی را ثبت کرده است که در سایر بورس‌های دنیا وضعیت نگران‌کننده اقتصاد جهانی ریزش مداوم شاخص بازارهای سهام را از ابتدای سال ۲۰۱۶ رقم زده است. در این خصوص، می‌توان به ریزش مداوم بازار سهام اروپا در هفت روز متوالی تا اواسط هفته جاری اشاره کرد. این موضوع عاملی برای سوق سرمایه‌ها به سوی کالای امنی مانند طلا شد.

گشایش دروازه‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور عاملی برای جهش قیمت سهام بود. در این میان، چاشنی هیجان نیز به کمک رشد بعضاً منطقی قیمت سهام آمد. در حالی ‌که به عقیده کارشناسان بازار، قیمت سهام در ماه‌های گذشته (پیش از شروع روند صعودی) در کف خود قرار داشت، اجرای نهایی برجام و امکان اتصال به کانال‌های بین‌المللی پس از مدت‌ها تحریم، عاملی برای شروع رشد قیمتی سهام بود. در این میان، مشاهده جهش‌های متوالی شاخص بازار سهام سرمایه‌های بیشتری را از سوی عموم جامعه به سمت بورس روانه ساخت.

سرازیر شدن بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی خرد در بازه زمانی از ابتدای دی تا پایان هفته گذشته کاملاً به قرار گرفتن بازار سهام در کانون توجه سرمایه‌گذاران اشاره دارد. این در حالی است که از ابتدای سال ۹۲ تا زمان شاخص در نیمه دی‌ماه این سال مقدار نقدینگی حقیقی (سرمایه‌گذاران خرد که به صورت مستقیم از طریق کد معاملاتی مشخص در بازار فعالیت دارند) بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان بود.

حضور این مقدار نقدینگی در میانه هفته گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت و در دوره متوالی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار جذب شد. به نظر می‌رسد جذابیت بورس حتی سرمایه‌ها را از دیگر بازارها مانند ارز نیز به سوی خود کشانده است. روز پایانی معاملات هفتگی پس از ثبت جهش شاخص، اصلاح قیمتی سهام را شاهد بودیم. در این میان، بسیاری از سهامی که در روز قبل با صف خرید در ابتدای معاملات روبه‌رو بودند، در ادامه فشار فروشی که در ساعات پایانی معاملات سه‌شنبه نیز مشاهده شد، حتی با صف‌های فروش نیز مواجه شدند. در این شرایط، این‌بار شاهد خودنمایی حقوقی‌ها در سمت خرید سهام و جمع کردن صف‌های خرید بودیم. در این خصوص، در این روز معاملاتی بدون در نظر گرفتن سهم شرکت سایپا که به تنهایی ۴۴ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را ثبت کرد، در کل بازار شاهد تغییر مالکیت شش میلیارد‌تومانی از حقیقی به حقوقی سهم بودیم. سهام دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در هفته‌های قبل مورد توجه فعالان بازار به خصوص حقیقی‌ها بوده است، همچنان با صف‌های خرید مواجه بودند (صف ۱۳۰ میلیون سهمی سایپا، با وجود معامله بیش از ۴۱۴ میلیون سهم در روز چهارشنبه).

در خصوص دو خودروساز بزرگ کشور، در حالی ‌که با سرمایه‌گذاری خارجی امیدواری نسبت به خروج این صنعت از وضعیت رکودی کنونی وجود دارد اما کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که بازیابی این موضوع حتی ممکن است تا دو سال نیز به طول بینجامد. بر این اساس، در حالی ‌که در ماه‌های گذشته و در سطوح پایین قیمتی تمامی اهل بازار بر جذابیت سهام برای خرید حتی در کوتاه‌مدت تاکید داشتند، در شرایط کنونی و پس از رشدهای مداوم این امیدواری وجود دارد که نگاه‌های بلندمدت در میان خریداران کنونی وجود داشته باشد، تا به این ترتیب، در صورتی که حتی بخش زیادی از خوش‌بینی‌ها نسبت به ماه‌های آینده در این مدت پیش‌خور شده باشد، با نگهداری سهام این شرکت‌ها در سال‌های بعد سهامداران بتوانند سودهای مورد نظر خود را کسب کنند.

علاوه بر هجوم سرمایه‌های حقیقی، امکان سرمایه‌گذاری خارجی نیز عامل تقویت هرچه بیشتر نقدینگی در بازار سهام در این مدت بوده است. در این خصوص، رئیس سازمان بورس به پورتفوی ۵۲۰‌میلیارد‌تومانی سرمایه‌گذاران خارجی در نشست مطبوعاتی هفته گذشته اشاره کرد. در شرایطی که انتظار حضور هر چه بیشتر این سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که پیشتر در بازارهای سهام پیشرفته‌تر دنیا فعالیت داشته‌اند، می‌‌رود به نظر می‌رسد سهامداران کنونی سطح دانش مالی خود را برای خرید و فروش سهام افزایش دهند و پس از عبور از هیجانات ماه‌های اخیر تحلیل را مبنای خرید خود قرار دهند.

در هفته گذشته حجم و ارزش در سطوح بسیار بالایی قرار داشت. در جهش سه‌شنبه شاخص ارزش معاملات به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. در حالی ‌که در گذشته نه‌چندان دور ارزش معاملات حتی به ۵۰ میلیارد تومان نیز افول کرده بود. این موضوع به بازگشت رونق و پویایی به بازار سهام اشاره دارد. نسبت قیمت به درآمد بازار با رشدهای پیاپی قیمت سهام به بیش از هفت واحد رسیده است. در شرایط خوش‌بینی کنونی رشد نسبت قیمت به درآمد بازار را کاملاً منطقی ارزیابی کرده‌اند. از نکات قابل توجه در معاملات رشد و بعضاً جهش‌های قیمتی برخی از سهام با وجود تعدیل منفی سود بود. این موضوع کاملاً به نگرش سهامداران به آینده‌ای روشن و بی‌توجهی به وضعیت رکود کنونی اشاره دارد. چهارشنبه نیز با وجود افت شاخص کل، ارزش معاملات بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بود. در نتیجه نگرانی نسبت به بازگشت به دوران رکودی تا حدود زیادی در شرایط کنونی رفع شده است.

بر این اساس، در حالی ‌که انتظار برای ادامه اصلاح قیمتی سهام و شروع این روند در برخی از نمادهایی که رشدهای بی‌وقفه را ایجاد کرده‌اند، وجود دارد اما حجم و ارزش بالای معاملات می‌تواند کف‌سازی مناسبی برای قیمت سهام ایجاد کند و مانع از ریزش قیمت با وجود جهش‌های متوالی شود. از طرفی انتظار بازگشت سرمایه‌ها از سوی برخی از فعالان بازار که در پی شناسایی سود و با توجه به هراس موجود اقدام به فروش سهام خود در هفته‌های اخیر کرده بودند، نیز وجود دارد.

آغاز «دلارزدایی» از سبدهای سرمایه

هفته گذشته برای دلار در بازار آزاد نقطه عطفی رقم خورد و به زیر ۳۶۰۰ تومان سقوط کرد. در حالی که پیش از رشد انفجاری بورس شاخص دلار در بیش از ۳۶۴۰ تومان ایستاده بود، ظرف یک هفته این شاخص بیش از ۱۰۰ تومان سقوط کرد و به کمترین قیمت خود در سه ماه اخیر رسید. سکه بهار آزادی نیز که در حال پایکوبی و جشن گرفتن اونس جهانی ۱۲۰۰ دلاری بود، شادی‌اش ابتر ماند و با فروکش کردن نرخ ارز غیررسمی، دستش از رسیدن به ابرکانال یک میلیون‌تومانی کوتاه ماند. با وجود این، لمس کردن قیمت ۹۸۵ هزار تومان برای سکه می‌تواند معنادار تلقی شود و این نوید را بدهد که شاید دیر یا زود باید با قیمت‌های کمتر از یک میلیون‌تومانی سکه خداحافظی کرد.

آنچه بیش از همه معامله‌گران دلار را در خیابان فردوسی و چهارراه‌های اطراف آن به تکاپو برای چوب حراج زدن به اسکناس سبز انداخت، خبرهایی بود که از چند خیابان آن طرف‌تر و از تالار بورس تهران می‌رسید. در هفته گذشته روز‌به‌روز شاخص بورس قله جدیدی را ثبت می‌کرد و با صعودهای چند صد و حتی بیش از ۲۰۰۰ واحدی، این پیام را صادر می‌کرد که موج جدیدی از مهاجرت پول به یک بازار مالی در کشور آغاز شده و این بار بازار سرمایه مقصد این کوچ است.

در جایی که پیش از این بازارهایی مثل دلار، طلا و مسکن مقصد اول نقدینگی بودند و دست آخر نوبت به بازار بورس می‌رسید، گویی این بار سهام توانسته در جلوی صف برای جذب سرمایه‌های سرگردان قرار بگیرد. درک این موضوع توسط بازیگران بازار ارز باعث شده عده زیادی از آنها چه با فروش فیزیکی چه با فروش‌های صوری که به آن «خالی‌فروشی» در این بازار گفته می‌شود، ناامیدی خود را از رسیدن پول تازه به بازار ارز ابراز کرده و به سیر نزولی آن دامن بزنند. به باور این معامله‌گران، در حال حاضر بورس برای صاحبان سرمایه جذابیت زیادی پیدا کرده و سرمایه‌گذاری در دلار فعلاً محلی از اعراب ندارد. به علاوه، باز شدن سوئیفت بانک‌ها و رفع محدودیت‌های نقل و انتقال پول پس از اجرایی شدن برجام و محتمل پنداشتن تحقق وعده ارز تک‌نرخی عوامل دیگری هستند که جای تردید باقی نمی‌گذارد دل بستن به افزایش قیمت دلار که بتواند برای خریدار آن در مقطع فعلی سودآور باشد، خالی از منطق خواهد بود.

موضوع دیگری که بازار دلار را از جذابیت انداخته، افزایش بیش از ۱۰۰‌دلاری اونس جهانی در دی‌ماه بوده که موجب رونق گرفتن مجدد طلا در بازارهای خارج و داخل از ایران شده است. تنها در یک هفته گذشته، سکه طلا توانسته خود را از میانه کانال ۹۰۰ هزار‌تومانی جدا کند و در آستانه یک میلیون تومان قرار بگیرد. با این اوصاف، حتی برای افرادی که قصد نوسان‌گیری دارند، به نظر می‌رسد طلا گزینه دارای اولویت و جذابیت بیشتری باشد. در صورتی که سکه از مقاومت ۹۹۰-۹۸۵ هزار‌تومانی خود عبور کند، به احتمال قریب به یقین به‌طور یک‌ضرب به بیش از یک میلیون تومان صعود کرده و تا یک میلیون و ۳۰ هزار تومان توقفی نخواهد داشت. این موضوع به خصوص زمانی واقعیت می‌یابد که قیمت دلار غیررسمی با توجه به وجود حمایت‌هایی که در محدوده ۳۵۳۰ تومان دارد تا اندازه‌ای تثبیت شده و آنگاه افسار قیمت طلا در بازار داخلی در اختیار اونس جهانی و حرکت‌های صعودی محتمل آن در آینده قرار بگیرد.