۰ نفر

گوگل برای نجات اندروید دست به کار شد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۸
کد خبر: 841759
گوگل برای نجات اندروید دست به کار شد

گوگل قصد دارد جنبه‌های گوناگون هوش مصنوعی جمنای را به سیستم عامل اندروید اضافه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تک‌ناک، کنفرانس گوگل I/O در ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و این شرکت قصد دارد جنبه‌های گوناگون هوش مصنوعی جمنای را به سیستم‌عامل اندروید اضافه کند.

گجت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی که قرار بود ما را از وابستگی به گوشی‌های هوشمند نجات دهند، متأسفانه ناقص عرضه شده‌اند. هرگونه تصوری که درباره دستیارهای مجازی Human Ai Pin یا Rabbit R۱ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات دائمی کار با ابزارهای تکنولوژی شخصی داشتیم، از بین‌ رفته است. تب گجت‌های داغ به‌پایان رسیده و حالا فصل توسعه‌دهندگان فرا رسیده است که با کنفرانس گوگل I/O از سه‌شنبه‌ ۱۴ می آغاز می‌شود.

همچنین، این زمان دوره‌ای سرنوشت‌ساز برای اندروید محسوب می‌شود. کنفرانس گوگل I/O پس از تغییر سازمانی اساسی برگزار می‌شود که برای اولین‌بار تیم اندروید را با تیم سخت‌افزار گوگل ادغام کرده است. دستورالعمل کاملاً واضح است: «با حداکثر سرعت پیش بروید و هوش مصنوعی بیشتری را در محصولات متنوعی ادغام کنید.»

اولویت‌ندادن به محصولات گوگل اصلی بنیادی در اندروید بود. بااین‌حال، این مدل سال‌ها پیش شروع به تغییر کرد؛ زیرا تیم‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار همکاری نزدیک‌تری برقرار کردند. حالا موانع همکاری برداشته شده و عصر هوش مصنوعی فرارسیده است.

با وجود تلاش‌های تحسین‌برانگیز سامسونگ و گوگل، هوش مصنوعی روی گوشی‌های هوشمند تاکنون واقعاً به تعدادی ترفندهای سرگرم‌کننده محدود شده است. برای مثال، شما می‌توانید تصویر یک لامپ را به لامپ دیگر تبدیل و یادداشت‌های جلسه را با درجات مختلفی از موفقیت خلاصه کنید و با کشیدن دایره روی واژه یا عبارت در صفحه‌نمایش، درباره آن جست‌وجو کنید.

این قابلیت‌ها کاربردی هستند؛ اما با چشم‌اندازی یکپارچه از آینده هوش مصنوعی ما فاصله‌ زیادی دارند. بااین‌حال، اندروید کلید یک «در» مهم را دراختیار دارد که می‌تواند بسیاری از این ویژگی‌ها را باهم ادغام کند و آن «جمنای» نام دارد.

جمنای به‌عنوان جایگزینی مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای دستیار استاندارد گوگل، کمی بیش از سه ماه پیش معرفی شد؛ اما به‌نظر می‌رسد هنوز کاملاً آماده‌ بهره‌برداری نباشد. در روز اول راه‌اندازی، جمنای امکان دسترسی به تقویم یا تنظیم یادآور را نداشت که چندان کاربردی نبود.

گوگل از آن زمان این قابلیت‌ها را اضافه کرده است؛ اما جمنای همچنان از برنامه‌های رسانه‌ای شخص ثالث مانند اسپاتیفای پشتیبانی نمی‌کند. این در حالی است که Google Assistant برای بخش اعظمی از یک دهه گذشته، از Spotify پشتیبانی کرده است.

قابلیت واقعی جمنای وقتی آشکار خواهد شد که بتواند به‌سادگی در کل اکوسیستم اندروید یکپارچه شود؛ یعنی زمانی‌که در هدفون‌ها و ساعت هوشمند و حتی خود سیستم‌عامل تعبیه شود. موفقیت اندروید در عصر هوش مصنوعی، وابستگی شدیدی به این یکپارچه‌سازی‌ها دارد. دسترسی ChatGPT به ایمیل‌ها و تقویم‌های شما به‌سادگی جمنای نیست. همچنین، این ابزار به سابقه‌ مکان‌هایی که در یک دهه‌ گذشته بازدید کرده‌اید، به‌سادگی دسترسی ندارد.

این‌ها مزیت‌های واقعی هستند و گوگل درحال‌حاضر به هر مزیتی نیاز دارد. شواهد زیادی حاکی از آن است که اپل قصد دارد در WWDC امسال نسخه پیشرفته‌تر دستیار صوتی سیری را رونمایی کند. دراین‌میان، مایکروسافت و OpenAI نیز بیکار ننشسته‌اند. اهالی مانتین‌ویو در کنفرانس گوگل I/O باید به مزیت‌های خود تکیه کنند تا هوش مصنوعی‌ای ارائه دهند که فراتر از ترفندی سرگرم‌کننده باشد؛ حتی اگر کمی خارج از رویکرد سنتی اندروید به‌نظر برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha