۰ نفر

شرکت درحال رشد چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶
کد خبر: 803799
شرکت درحال رشد چیست؟

شرکت درحال رشد به هر شرکتی گفته می‌شود که کسب‌وکار آن جریان‌های نقدی یا سود مثبت قابل توجهی ایجاد می‌کند که، سرعت افزایش آن‌ها بسیار بیشتر از کل اقتصاد است.

 یک شرکت درحال رشد معمولاً فرصت‌های سرمایه‌گذاری مجدد بسیار سودآوری برای سود انباشته‌ی خود دارد. بنابراین، این شرکت‌ها معمولاً سود چندانی به سهام‌داران پرداخت نمی‌کنند و درعوض ترجیح می‌دهند بیشتر یا تمام سود خود را به کسب‌وکار درحال گسترش خود بازگرداند.

نکات کلیدی
یک شرکت درحال رشد شرکتی است که کسب‌وکار آن با سرعتی بیشتر از کل اقتصاد به تولید جریان‌های نقدی یا درآمدی مثبت می‌پردازد.
شرکت‌های درحال رشد معمولاً برای ادامه رشد، به جای پرداخت سود سهام، درآمدهای خود را مجدداً در شرکت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.
شرکت‌های درحال رشد با شرکت‌های بالغ، شرکت‌هایی که تمایل دارند درآمدهای پایدار و بدون رشدی را گزارش کنند، متضاد هستند.
شرکت‌های بالغ معمولاً به‌دلیل کسب‌وکار و وضعیت مالی تثبیت‌شده‌ی خود، در مقایسه با شرکت‌های درحال رشد، آسان‌تر می‌توانند خود را از لحاظ مالی تأمین کنند. 
سرمایه‌گذاران در شرکت‌های درحال رشد بر درآمد سود سهام تمرکز ندارند، بلکه بر افزایش قیمت سهام شرکت متمرکز هستند.
در اقتصاد امروزی، بخش فناوری دارای شرکت‌های درحال رشد بسیاری است.

آشنایی با شرکت‌های درحال رشد


شرکت‌های درحال رشد در صنعت فناوری به‌وفور دیده می‌شوند. نمونه‌ی اصلی از یک شرکت درحال رشد، گوگل است که از زمان عرضه‌ی اولیه‌ی خود به طور عمومی (IPO)، درآمدها، جریان‌های نقدی و سودهای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

انتظار می‌رود که شرکت‌های درحال رشد، مانند گوگل، در آینده سود خود را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند. بنابراین، بازار با افزودن پیشنهاد، قیمت سهام آن‌ها را به ارزش‌های بالایی می‌رساند. این موضوع با شرکت‌های بالغ، مانند شرکت‌های خدمات شهری، که تمایل دارند درآمدهای ثابتی را با رشد کم یا بدون رشد گزارش کنند، در تضاد است.
شرکت‌های درحال رشد با ادامه دادن به افزایش درآمدهای بالاتر از حد متوسط، جریان نقدی آزاد و هزینه کردن برای تحقیق و توسعه، ارزش ایجاد می‌کنند. سرمایه‌گذاران در شرکت‌های درحال رشد کمتر نگران رشد سود سهام، نسبت قیمت-به-درآمد و نسبت قیمت-به-دفتر بالا، که در شرکت‌های درحال رشد وجود دارد، هستند، زیرا تمرکز این شرکت‌ها بر رشد فروش و حفظ رهبری در داخل صنعت است. به‌طور کلی، سهام شرکت‌های درحال رشد سود کمتری نسبت به سهام ارزشی پرداخت می‌کند، زیرا سودها برای رشد درآمد مجدداً در کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌شوند.

شرکت‌های درحال رشد در بازارهای صعودی و نزولی


در طول بازارهای صعودی، سهام شرکت‌های درحال رشد ترجیح داده می‌شوند و این سهام به دلیل ریسک زیست‌محیطی و ریسک ادراکی پایین در بازارها، معمولاً عملکرد بهتری نسبت به سهام ارزشی دارند. بااین‌حال، سهام شرکت‌های درحال رشد در بازارهای نزولی معمولاً عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سهام ارزشی دارند، زیرا فعالیت اقتصادی ضعیف مانع از رشد فروش و گردش موتور رشد که سهام را بالاتر می‌راند می‌شود.
شرکت‌های بالغ معمولاً بازارها را بهتر از شرکت‌های درحال رشد تحمل می‌کنند، زیرا آن‌ها به شدت در صنعت خود ریشه دوانده‌اند، مصرف‌کنندگان پایه‌ی اختصاصی خود دارند، شناخته‌شده هستند و دارای منابع مالی قوی‌تری، مانند ذخایر نقدی بزرگ‌تر برای رهایی از اقتصاد ضعیف، هستند.
شرکت‌های بالغ همچنین به این دلیل که جاافتاده هستند و اعتبار آن‌ها اثبات شده است، در شرایط سخت اقتصادی راحت‌تر می‌توانند به جذب سرمایه بپردازند. شرکت‌های درحال رشد اغلب دارای اعتبارات مالی کمتری هستند، بنابراین، برای مثال، گرفتن وام ممکن است برای آن‌ها دشوارتر باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های درحال رشد اغلب از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا سرمایه‌گذاران فرشته سرمایه دریافت می‌کنند. این سرمایه‌ی اضافی می‌تواند برای کمک به برخی از شرکت‌های درحال رشد برای حفظ بقا در یک رکود اقتصادی ضروری باشد.

نمونه‌هایی در دنیای واقعی


اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های درحال رشد در بخش‌های فناوری واقع شده‌اند که در آن‌ها نوآوری سریع و هزینه‌های مربوط به رشد عادی است. گوگل (GOOGL)، تسلا (TSLA) و آمازون (AMZN) سه نمونه‌ی کلاسیک از شرکت‌های درحال رشد هستند، زیرا آن‌ها همچنان بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآورانه، رشد فروش و گسترش به کسب‌وکارهای جدید تمرکز دارند.
درحالی‌که سهام درحال رشد گوگل، تسلا و آمازون ارزش‌های گران‌تری نسبت به S&P 500 دارد، آن‌ها همچنین پیشتازانی در صنایع خاص خود نیز هستند. گوگل با گسترش به فناوری‌های جدید، مانند هوش مصنوعی، وضعیت فناوری متمرکز خود را همچنان پیش می‌برد. تسلا سازنده‌ی محبوب خودروهای الکتریکی و رهبر بی‌چون‌وچرا در این صنعت است. در همین حال، آمازون نیز از طریق پلتفرم تجارت الکترونیکی خود همچنان به ایجاد اختلال در بخش خرده‌فروشی ادامه می‌دهد، که تجارت را از رقبای سنتی خود در زمینه‌ی خرده‌فروشی ربوده است. این نمونه‌ها برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال تداوم رشد در آینده هستند، روایت‌های جذابی به‌شمار می‌روند.
همان‌طور که گفته شد، این سه شرکت همچنین درحال حاضر در صنایع خود نسبتاً ثبات یافته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی محسوب می‌شوند و ویژگی‌های آن‌ها نسبت به سال‌ها پیش که به‌عنوان شرکت‌های کوچکی شروع به کار کردند، بسیار متفاوت است. بسیاری از شرکت‌های درحال رشد در بخش‌های مختلفی وجود دارند، که یکی از آن‌ها اتسی (ETSY) نام دارد و یک پلتفرم خرده‌فروشی تجارت الکترونیکی است که مجموعه‌ای از اقلام قدیمی و صنایع دستی را به فروش می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha