۰ نفر

تجارت الگوریتمی چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۱
کد خبر: 803782
تجارت الگوریتمی چیست؟

تجارت الگوریتمی فرآیندی برای اجرای سفارشات با استفاده از دستورالعمل‌های معاملاتی خودکار و ازپیش برنامه‌ریزی‌شده، برای محاسبه‌ی متغیرهایی مانند قیمت، زمان و حجم است.

 یک الگوریتم مجموعه‌ای از دستورات برای حل یک مسئله است. الگوریتم‌های کامپیوتری بخش‌های کوچکی از سفارش کامل را به مرور زمان به بازار ارسال می‌کنند.
معاملات الگوریتمی از فرمول‌های پیچیده، همراه با مدل‌های ریاضی و نظارت انسانی، برای تصمیم‌گیری درمورد خرید یا فروش اوراق بهادار مالی در بورس استفاده می‌کند. معامله‌گران الگوریتمی اغلب از فناوری معاملات پربسامد استفاده می‌کنند، که می‌تواند یک بنگاه را قادر می‌سازد ده‌ها هزار معامله را ظرف یک ثانیه انجام دهد. معاملات الگوریتمی را می‌توان در موقعیت‌های مختلفی، ازجمله اجرای سفارش، آربیتراژ و استراتژی‌های معاملات روندی، استفاده کرد.

نکات کلیدی
⦁    تجارت الگوریتمی به استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر فرآیند و قوانین برای به‌کارگیری استراتژی‌هایی جهت اجرای معاملات گفته می‌شود.
⦁    محبوبیت این نوع تجارت از اوایل دهه‌ی 1980، به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های تجاری بزرگ از آن برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند.
⦁    معاملات الگوریتمی درحالی‌که مزایایی مانند زمان اجرای سریع‌تر و هزینه‌های کمتری را فراهم می‌کند، اما می‌توانند با ایجاد سقوط‌های ناگهانی و از بین بردن آنی نقدینگی، تمایلات منفی بازار را تشدید کنند.

آشنایی با تجارت الگوریتمی


استفاده از الگوریتم‌ها در معاملات پس از معرفی شدن نظام‌های معاملاتی رایانه‌ای در بازارهای مالی آمریکا در طول دهه‌ی 1970 افزایش یافت. در سال 1976، بورس نیویورک، نظام چرخش سفارش تعیین‌شده (DOT) را برای مسیریابی سفارشات معامله‌گران به متخصصان در کف بورس، معرفی کرد. در دهه‌های بعدی، بورس‌ها توانایی خود برای پذیرش تجارت الکترونیکی را افزایش دادند و تا سال 2009، تقریباً 60 درصد از کل معاملات در ایالات متحده از طریق رایانه انجام شده است.

مایکل لوئیس نویسنده با انتشار کتاب پرفروش پسران آنی، مستندی از زندگی تاجران و کارآفرینان وال‌استریت که در ساخت شرکت‌هایی کمک کرده بودند که ساختار تجارت الکترونیکی را در آمریکا تثبیت کردند، تجارت الگوریتمی پربسامد را مورد توجه عموم قرار داد. او در کتاب خود استدلال می‌کرد که این شرکت‌ها درگیر یک مسابقه‌ی تسلیحاتی برای ساخت رایانه‌های سریع‌تری، که می‌توانستند با صرافی‌ها سریع‌تر ارتباط برقرار کنند، بودند تا با استفاده از انواع سفارش‌هایی که به نفع آن‌ها و به ضرر سرمایه‌گذاران معمولی بود، به‌سرعت از رقیبان خود پیشی بگیرند.

تجارت الگوریتمی خودتان-انجام-دهید


در سال‌های اخیر، معاملات الگوریتمی خودتان-انجام-دهید فراگیر شده است. به‌عنوان مثال، صندوق‌های پوششی، مانند کوانتوپیان، الگوریتم‌های منبع جمعی را از برنامه‌نویسان مبتدی که برای برنده شدن کمیسیون نوشتن سودآورترین کدها رقابت می‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند. این عمل با گسترش اینترنت پرسرعت و توسعه‌ی رایانه‌های سریع‌تر با قیمت‌های نسبتاً ارزان امکان‌پذیر شده است. پلتفرم‌هایی مانند کوانتیاکز به منظور خدمت‌رسانی به معامله‌گران روزانه که می‌خواهند شانس خود را در معاملات الگوریتمی امتحان کنند، ایجاد شده‌اند.
یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور در وال‌استریت، یادگیری ماشینی است. پیشرفت‌های جدید در زمینه‌ی هوش مصنوعی به برنامه‌نویسان رایانه‌ای این امکان را داده است که برنامه‌هایی را توسعه دهند که می‌توانند خود را از طریق یک فرآیند تکرارشونده، به نام یادگیری عمیق، بهبود بخشند. معامله‌گران در حال توسعه‌ی الگوریتم‌هایی هستند که برای سودآوری بیشتر خود به یادگیری عمیق متکی هستند.

مزایا و معایب تجارت الگوریتمی


عمدتاً سرمایه‌گذاران نهادی و کارگزاری‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌های مرتبط با معاملات، از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند. براساس تحقیقات انجام‌شده، معاملات الگوریتمی به‌ویژه برای سفارشات بزرگی که ممکن است 10 درصد از حجم کل معاملات را شامل شوند، سودمند است. معمولاً بازارسازان از تجارت‌های الگوریتمی برای ساخت نقدینگی خود استفاده می‌کنند.
معاملات الگوریتمی همچنین امکان اجرای سریع‌تر و آسان‌تر سفارش‌ها را فراهم می‌کند و این موضوع باعث جذاب شدن آن برای صرافی‌ها می‌شود. این موضوع نیز، به نوبه‌ی خود، بدین معناست که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌سرعت سود خود از تغییرات کوچک در قیمت را رزرو کنند. استراتژی معاملاتی اسکالپینگ معمولاً از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند، زیرا شامل خرید و فروش سریع اوراق بهادار در پله‌های قیمتی کوچک می‌شود.
سرعت اجرای سفارش، که در شرایط عادی یک مزیت محسوب می‌شود، در زمانی که چندین دستور به‌طور همزمان و بدون دخالت انسان اجرا شوند، می‌تواند مشکل‌ساز شود. معاملات الگوریتمی مسبب اصلی برای سقوط آنی در سال 2010 شناخته شده است.
یکی دیگر از معایب معاملات الگوریتمی این است که نقدینگی، که از طریق سفارشات خرید و فروش سریع ایجاد می‌شود، می‌تواند در یک لحظه ناپدید شود و شانس سودآوری معامله‌گران از تغییرات قیمت را از بین ببرد. این معاملات همچنین می‌توانند منجر به از دست رفتن آنی نقدینگی شوند. تحقیقات نشان داده است پس از قطع پیوند فرانک سوئیس با یورو در سال 2015، معاملات الگوریتمی عامل مهمی در از دست رفتن نقدینگی در بازارهای ارزی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha