۰ نفر

گواهی بیمه (COI) چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۹
کد خبر: 714071
گواهی بیمه (COI) چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

گواهی بیمه (COI) توسط یک شرکت بیمه یا کارگزار صادر می شود و وجود بیمه نامه را تأیید می کند.

​ به عنوان مثال، در یک گواهی بیمه استاندارد نام دارنده بیمه نامه، تاریخ اجرایی شدن بیمه نامه، نوع پوشش، محدودیت های بیمه نامه و سایر جزئیات مهم بیمه نامه فهرست می‌شود. 

بدون گواهی بیمه‌ نامه، شرکت‌ها یا پیمانکاران در جذب مشتریان خود با مشکل مواجه می‌شوند. بیشتر نهادهایی که پیمانکاران را استخدام می‌کنند نمی‌خواهند ریسک هرگونه هزینه‌ی احتمالی ناشی از پیمانکار یا ارائه‌دهنده خدمات را بپذیرند.

نکات کلیدی 

صاحبان مشاغل کوچک و پیمانکاران معمولاً برای انجام کسب‌وکار خود به گواهی بیمه‌ ای نیاز دارند که پوششی  در برابر مسئولیت‌های ناشی از حوادث یا صدمات در محل کار ارائه می‌کند.

مشتریان بایستی همواره تاریخ های پوشش بیمه نامه و محدودیت های بیمه نامه را بررسی کنند. 

آشنایی با گواهی های بیمه (COI)

گواهی های بیمه (COI) در شرایطی استفاده می شوند که احتمال ایجاد مسئولیت و ضررهای قابل توجه وجود دارد و مستلزم استفاده از بیمه‌نامه است، که در بیشتر زمینه های تجاری صادق است. گواهی بیمه برای چه مواردی استفاده می شود؟ صاحبان مشاغل کوچک و پیمانکاران اغلب دارای گواهی بیمه خاصی هستند که پوششی در برابر مسئولیت حوادث یا صدمات محل کار ارائه می کند. خرید بیمه مسئولیت معمولاً باعث صدور گواهی بیمه می شود.

 بدون گواهی بیمه، صاحبان کسب و کارها یا پیمانکاران ممکن است در برنده شدن قراردادها با مشکل مواجه شوند. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها و افراد برای انجام کارهای مختلف پیمانکار استخدام می‌کنند بایستی بدانند که صاحب یک کسب‌وکار یا پیمانکاری که استخدام می‌کنند دارای بیمه مسئولیت است تا اگر پیمانکار به دلیل خسارت، آسیب یا ارائه کار غیراستاندارد مقصر شناخته شود، هیچ خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

مهم

شرکتی که یک پیمانکار یا نهاد دیگری را برای خدمات استخدام می کند باید یک کپی از گواهی بیمه آن‌ها را دریافت و از به روز بودن آن اطمینان حاصل کند.

تایید یک گواهی بیمه

معمولا، مشتری به جای صاحب کسب و کار یا پیمانکار مستقیماً از شرکت بیمه گواهی درخواست می کند. مشتری باید تأیید کند که نام بیمه شده در گواهی بیمه با شرکت یا پیمانکاری مورد نظر مطابقت دارد. 

همچنین، مشتری باید تاریخ های پوشش بیمه نامه را بررسی کند تا مطمئن شود که تاریخ اجرایی بیمه نامه به روز است. اگر این بیمه‌نامه قبل از تکمیل کار قراردادی منقضی شود، مشتری باید گواهینامه جدیدی را دریافت کند.

جزئیات گواهی بیمه

گواهی های بیمه شامل بخش های جداگانه ای برای انواع مختلف پوشش های مسئولیت هستند که به عنوان غرامت عمومی، خودرو، فراگیر و کارگران نامیده می‌شوند. اصطلاح «بیمه شده» به بیمه گذار، شخص یا شرکتی اطلاق می شود که در گواهی نامه تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. 

گواهی بیمه علاوه بر سطوح پوشش شامل نام و آدرس پستی بیمه گذار و شرح عملیاتی است که بیمه شده انجام می دهد. آدرس شرکت بیمه صادرکننده گواهی بیمه به همراه اطلاعات تماس نماینده بیمه یا واحد ارتباط با مشتریان نمایندگی شرکت بیمه نیز در آن درج می‌شود. اگر چندین شرکت بیمه دخیل باشند، نام تمام شرکت‌های دخیل و اطلاعات تماس هریک از آن‌ها نیز ذکر می‌شود. 

هنگامی که مشتری یک گواهی بیمه درخواست می‌کند، به دارنده گواهی بیمه تبدیل می شود. نام مشتری و اطلاعات تماس وی در گوشه سمت چپ پایین گواهی بیمه‌ نامه به همراه بیانیه‌هایی که تعهد بیمه‌گر برای اطلاع رسانی لغو بیمه‌نامه را به مشتری نشان می‌دهند، ظاهر می‌شود. 

در این گواهی‌های بیمه جزئیات بیمه‌نامه‌های بیمه‌گذار و محدودیت های هر نوع پوشش بیمه شرح داده می‌شود. به عنوان مثال، بخش مسئولیت عمومی خلاصه‌ای از شش محدودیتی را که برای پوشش بیمه‌نامه وجود دارد بر اساس هر دسته ارائه می‌دهد و بیان می‌کند که آیا پوشش بیمه بر اساس هر مطالبه یا بر اساس وقوع هر رویداد اعمال می‌شود. از آنجا که قوانین ایالتی مزایای ارائه شده به کارگران آسیب دیده را تعیین می کند، پوشش غرامت کارگران هیچ محدودیتی نخواهد داشت. با این حال، محدودیت های پوشش مسئولیت کارفرما باید ذکر شود.

نحوه دریافت گواهی بیمه

اگر از پیمانکار یا کسب و کاری درخواست گواهی بیمه کنید، آنها باید بتوانند این گواهی را از شرکت بیمه خود دریافت و به شما ارائه کنند یا اطلاعات تماس شرکت بیمه خود را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید از آن‌ها درخواست کنید که این مدرک را مستقیماً برای شما ارسال کنند. با این حال، در هنگام درخواست گواهی بیمه از پیمانکار بایستی بسیار مراقب باشید. موارد مستندی وجود دارند که در آن‌ها پیمانکاران گواهی بیمه تقلبی ارائه کرده‌اند.

چه کسی به گواهی بیمه نیاز دارد؟

به عبارت ساده، اگر پیمانکار یا کسب و کار مستقلی را برای استفاده از خدمات آنها در ملک خود استخدام می کنید، باید از آن‌ها گواهی بیمه درخواست کنید. اگر خود شما پیمانکار یا کسب‌وکاری هستید که چنین خدماتی را ارائه می‌دهد، باید یک گواهی بیمه داشته باشید تا بتوانید به مشتریان خود ثابت کنید که واقعاً بیمه شده اید.

گواهی بیمه برای چه مدت اعتبار دارند؟

به طور معمول، گواهی‌های بیمه 5 سال اعتبار دارند. شما باید هر گواهی بیمه‌ ای را که به دست می آورید به طور نامحدود نگه دارید، زیرا نمی دانید چه زمانی ممکن است برای کاری که در محل شما انجام شده است یا برای شخص دیگری تکمیل کرده اید مشکلی ایجاد شود. نگه داشتن مدرک گواهی بیمه به رفع هرگونه مشکل در آن زمان کمک می کند.

چه زمانی باید گواهی بیمه دریافت کنیم؟

قبل از اینکه کسی در خانه یا ملک شما کاری انجام دهد، باید یک گواهی بیمه درخواست و دریافت کنید. اگر قرارداد کتبی دارید، این قرارداد باید شامل الزامات بیمه از جمله پوشش و محدودیت‌های لازم باشد که با یک گواهی بیمه تأیید می‌شوند.