۰ نفر

منظور از قیمت سر به سری چیست و چه اثراتی به دنبال دارد؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 710510
منظور از قیمت سر به سری چیست و چه اثراتی به دنبال دارد؟

​قیمت سر به‌ سر، تغییر ارزشی را توصیف می‌کند که فقط با پوشش سرمایه‌گذاری یا هزینه اولیه فرد متناظر است.

قیمت سر به‌ سری در معاملات اختیار معامله قیمتی برای دارایی پایه است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون متحمل شدن زیان، قرارداد را اجرا یا واگذار کنند.

قیمت سر به‌ سری در قراردادهای اختیار معامله، همان سطح قیمت اوراق بهادار پایه است که به ارزش افزوده پرداخت شده برای قرارداد اختیار معامله را پوشش می‌دهد.

در تولید، قیمت سر به‌ سری قیمتی است که در آن هزینه تولید یک محصول برابر با قیمت فروش آن می‌شود.

قیمت گذاری سربه سری اغلب به عنوان یک استراتژی رقابتی برای تصاحب سهم بازاری بزرگ‌تر استفاده می شود، اما استراتژی قیمت سربه سری ممکن است چنین تصوری را در مصرف‌کنندگان ایجاد کند که محصول از کیفیت پایینی برخوردار است.

درک قیمت‌های سر به‌ سری

قیمت های سر به سری را می توان تقریباً برای هر معامله ای استفاده کرد. به عنوان مثال، قیمت سربه‌سر یک خانه، قیمت فروشی است که به مالک خانه اجازه می‌دهد تا هزینه‌های قیمت خرید خانه، سود پرداختی به وام مسکن، بیمه خطرات، مالیات بر دارایی، نگهداری، بهسازی، هزینه‌های انعقاد قرارداد و کمیسیون فروش املاک را پوشش دهد. با فروش ملک در این قیمت صاحب خانه هیچ سودی نمی‌کند اما ضرری هم متحمل نخواهد شد.

قیمت سربه سری هم‌چنین در اقتصاد مدیریتی برای تعیین هزینه های مقیاس بندی قابلیت های تولید یک محصول استفاده می شود. به طور معمول، افزایش حجم تولید محصول به کاهش قیمت‌های سربه‌سری منجر می‌شود، زیرا هزینه‌ها بر تعداد محصول بیشتری تقسیم می‌شوند.

معامله گران نیز از قیمت های سر به سری استفاده می کنند تا دریابند که پس از در نظر گرفتن هزینه ها، کارمزدها و مالیات ها، قیمت اوراق بهادار باید به چه سطحی برسد تا معامله‌ی آن‌ها سودآور شود.

فرمول قیمت سر به‌ سری

قیمت سر به‌ سری از نظر ریاضی مقدار پولی دریافتی است که برابر با میزان هزینه‌های پولی می‌شود. با تطبیق هزینه‌ها با درآمد حاصل از فروش گفته می‌شود که تراکنش مربوط به سربه‌سری است یعنی در طی آن هیچ ضرر و سودی ایجاد نشده است. برای تعیین قیمت سر به‌ سری صرفا می‌توان مبلغ کل هزینه‌های کسب‌وکار یا فعالیت مالی را به عنوان قیمت هدف فروش یک محصول، خدمات یا دارایی و یا معامله ابزار مالی برای سربه‌سر شدن هزینه‌ها و درآمدها در نظر گرفت.

به عنوان مثال، قیمت سر به سری فروش یک محصول، مجموع هزینه‌های ثابت واحد و متغیر متحمل شده برای ساخت محصول خواهد بود. بنابراین اگر تولید یک کالا در مجموع 20 دلار هزینه داشته باشد، و این کالا دقیقاً 20 دلار فروخته شود، قیمت سربه سر خواهد بود. روش دیگر برای محاسبه قیمت سربه سر کل یک شرکت، تقسیم حاشیه سود ناخالص بر کل هزینه های ثابت است:

 نقطه سربه سری کسب‌وکار= حاشیه سود ناخالص/ هزینه‌های ثابت

قیمت سربه سری یک قرارداد اختیار معامله، مانند قرارداد اختیار معامله خرید یا فروش سطح قیمتی از اوراق بهادار اساسی است که ارزش افزوده (یا هزینه) قرارداد اختیار معامله را به طور کامل پوشش می دهد. قیمت سر به‌ سری که همچنین به عنوان نقطه سربه سری (BEP) نیز شناخته می شود را می توان به ترتیب با فرمول های زیر برای قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش نشان داد:

قیمت اعتصاب + ارزش افزوده پرداختی = قیمت سر به‌ سری قرارداد اختیار معامله خرید

ارزش افزوده پرداختی – قیمت اجرای قرارداد = قیمت سر به‌ سری قرارداد اختیار معامله فروش

استراتژی قیمت سر به‌ سری

استفاده از قیمت سر به‌ سری به‌عنوان یک استراتژی تجاری در سرمایه‌گذاری‌های تجاری جدید و به‌ویژه زمانی که محصول یا خدمات تفاوت زیادی با محصولات رقبا نداشته باشد رایج‌تر است. با ارائه قیمت سر به‌ سری نسبتاً پایین بدون هیچ حاشیه فروش، کسب‌وکار ممکن است شانس بیشتری برای کسب سهم بازاری بزرگ‌تر داشته باشد، حتی اگر این امر به بهای عدم کسب سود در آن زمان منجر شود.

پیشرو بودن در هزینه‌ها و فروش در قیمت سر به‌ سری مستلزم آن است که کسب و کار منابع مالی کافی را برای دوام در دوره های بی‌درآمد در اختیار داشته باشد. با این حال، کسب و کارها پس از تسلط بر بازار می‌توانند زمانی که رقبای ضعیف دیگر توانایی تضعیف تلاش های قیمت گذاری بالاتر آن‌ها را ندارند، قیمت محصولات خود را به تدریج افزایش دهند.

اثرات قیمت سر به‌ سری

معامله در قیمت سر به سری هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی دارد. قیمت گذاری در حد سربه سر علاوه بر به دست آوردن سهم بازار و کنار زدن رقابت های موجود به ایجاد موانعی برای جلوگیری از ورود رقبای جدید به بازار نیز کمک می کند. این وضعیت در نهایت به دلیل کاهش رقابت به موقعیت بازاری سلطه‌جویانه منجر می شود.

با این حال، قیمت نسبتاً پایین محصول یا خدمات ممکن است این تصور را مصرف‌کنندگان ایجاد کند که این محصولات یا خدمات ممکن است آنچنان ارزشمند نباشد که ممکن است بعدها به مانعی برای افزایش قیمت ها تبدیل شود. زمانی که رقبای دیگر درگیر جنگ قیمت شوند، قیمت گذاری نقطه سربه سری برای به دست گرفتن کنترل بازار کافی نخواهد بود. با قیمت‌گذاری به سبک مسابقه تا پایان کار ممکن است زمانی که قیمت‌های سربه‌سری جای خود را به قیمت‌های پایین‌تر می‌دهند کسب‌وکارها متحمل ضرر شوند.

واقعیت سریع

هر دو نظریه شرکتی سودگرا و مارکسیستی پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌ها به دلیل رقابت همیشه تحت فشار خواهند بود تا کالاهای خود را به قیمت سر به‌ سری بفروشند، که به معنای عدم وجود فضایی برای کسب سود بلندمدت خواهد بود.

نمونه هایی از قیمت های سربه سری

فرض کنید شرکت ABC ویجت ها را تولید می کند. کل هزینه های ساخت هر واحد ویجت را می توان به صورت زیر تفکیک کرد:

هزینه ویجت

کار مستقیم 5 دلار

مواد 2 دلار

ساخت 3 دلار

بنابراین، قیمت سر به‌ سری برای بازیابی هزینه‌های شرکتABC  معادل  10 دلار به ازای هر ویجت خواهد بود.

حال فرض کنید که شرکت ABC جاه طلبانه رفتار کند و به ساخت 10000 واحد ویجت از این دست علاقه مند شود. این شرکت برای انجام این کار، باید عملیات خود را گسترش دهد و سرمایه گذاری قابل توجهی را در کارخانه ها و نیروی کار انجام دهد. این شرکت 200000 دلار در هزینه های ثابت از جمله ساخت کارخانه و خرید ماشین آلات برای تولید سرمایه گذاری می کند.

بدین ترتیب، قیمت سربه سری شرکت برای هر ویجت را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

(هزینه های ثابت) / (تعداد واحد) +  یا قیمت هر واحد 200,000 / 10,000 + 10 = 30

بدین ترتیب قیمت 30 دلار قیمت سربه سری شرکت برای تولید 10000 ویجت خواهد بود. قیمت سربه سری برای ساخت 20000 ویجت با استفاده از همین فرمول، 20 دلار می‌شود.

مثال: قیمت سر به‌ سری قراردادهای اختیار معامله

قیمت سربه سری سهام پایه‌ی یک قرارداد اختیار خرید با قیمت عملیاتی 100 دلار و ارزش افزوده پرداختی 2.50 دلار که برای پوشش هزینه‌ها باید محقق شود 102.50 دلار است. هر قیمتی بالاتر از این سطح سود خالص است و هر قیمتی کمتر از آن به معنای زیان خالص خواهد بود.

افراد عادی به چه نحوی می توانند از قیمت های سربه سری استفاده کنند؟

قیمت سر به سری هزینه یا سرمایه گذاری اولیه در چیزی را پوشش می دهد. به عنوان مثال، اگر خانه خود را دقیقاً به همان مبلغی بفروشید که باید برای آن پرداخت کنید بدهی شما صفر می‌شود اما هیچ سودی نیز نخواهید کرد. محاسبات قیمت سر به‌ سری بسته به صنعت یا وضعیت خاص ممکن است متفاوت به نظر برسد، با این حال، تعریف کلی آن یکسان باقی می ماند.

برچسب ها: حاشیه سودسود ناخالصقیمت سر به سریکسب و کارنقطه سر به سری