۰ نفر

در پروازهای خارجی چه داروهایی با خود نبریم؟

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 390368
در پروازهای خارجی چه داروهایی با خود نبریم؟

یکی از مشکلاتی که معمولاً مسافران و به ویژه سالمندان در پروازهای خارجی با آن روبه رو هستند درباره ممنوعیت‌های دارویی در کشور مقصد است.

هر کشوری درباره مسائل بهداشت و درمان و به ویژه استفاده از داروها قوانین خاص خودش را دارد. ناآشنا بودن با این قوانین می‌تواند موجب ایجاد ناراحتی‌های زیادی در طول سفر شوند. بنابراین بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی به لیست ممنوعیت‌های دارویی آن کشور نگاهی بیندازید و پیش از سفر تمامی موارد را بدانید. یا حتی ممکن است داروهای شما صرفاً چند قرص خواب ساده برای راحت بودن در طول پرواز باشند اما همین‌ موارد می‌توانند برای شما دردسرهای فراواری را ایجاد کنند. در این مطلب می‌خواهیم به ممنوعیت‌های دارویی بپردازیم و توصیه‌هایی را در این زمینه پیش از خرید بلیط هواپیما خارجی به شما ارائه دهیم.

قبل از پرواز

اگر به هردلیلی مجبور به استفاده از داروهای خاصی هستید که حمل آن‌ها ممنوع است نگران نباشید. برای این مورد راه حل‌هایی وجود دارد. پس از اینکه بلیط هواپیما خارجی خود را تهیه کردید از پزشک خود بخواهید تا نسخه‌ای به زبان انگلیسی و یا حتی زبان کشور مقصد برایتان بنویسد. این نسخه را به همراه مدارک پزشکی‌تان در طول سفر با خود حمل کنید. سپس آن‌ها را در فرودگاه به مسئولین مربوطه نشان دهید. آن‌ها در اغلب موارد در صورت داشتن مدارک و نسخه پزشک اجازه‌ی حمل داروها را به شما می‌دهند. با این حال ممکن است سختگیری‌های بیش‌تری داشته باشند. در این صورت بهتر است نسخه‌ها را با خود داشته باشید و در کشور مقصد نسبت به تهیه‌ی آن‌ها اقدام کنید.

توجه فرمایید که هیچ‌وقت در هنگام سفر داروهای خود را از داخل بسته‌بندی کارخانه خارج نکنید. گاهی پیش می‌آید که شما برای بهتر دانستن ترتیب خوردن قرص‌ها و یا فراموش نکردن روز و شب آن‌ها داخل ظرف‌هایی قرار می‌دهید. انجام این کار در هنگام پرواز خارجی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به این دلیل که حتی اگر شما نسخه هم داشته باشید باز هم نمی‌توان به مسئول بخش ثابت کرد که داروی داخل ظرف همانی است که در نسخه نوشته شده است. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین دردسرها و سوتفاهماتی حداقل پیش از سفر از این کار خودداری کنید.

اما راحت‌ترین پیشنهاد این است که پس از خرید بلیط هواپیما خارجی از علی بابا و چک کردن لیست داروهای ممنوعه، در صورتی که تداخلی در داروهای خودتان یافتید این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید. دکتر می‌تواند تا جایی که ممکن است داروهایی را به عنوان جایگزین به شما بدهد که علاوه بر تضمین کردن سلامتی شما با لیست داروهای ممنوعه نیز تداخلی نداشته باشند و دیگر خیالتان از بابت این‌گونه مسائل آسوده باشد.

2

لیست داروهای ممنوعه در اکثر کشورها

داروهایی هستند که حمل آن‌ها در اکثر کشورها غیرقانونی به حساب می‌آید. این داروها که شامل شربت‌ها و قرص‌ها می‌شوند بدین شرح هستند: مرفین، متادون، دیفنوکسیلات، متیل فندیت، اپیوم، کدئین فسفات، هیدروکسی‌زین، فنوباربیتال، دکسترومتورفان، دکسترومتورفان‌پی، مرفین، متادون، الفتانیل، تالامونال، پنتازوسین، پتیدین، نالوکسال، دی‌هیدروبلزپریدول.

در هنگام حمل آمپول‌ها به داخل هواپیما موارد ایمنی را رعایت کنید. ترجیحاً آن‌ها را در داخل پلاستیک‌های حباب‌دار بگذارید. اگر دارویی مانند انسولین را لازم است در طول پرواز به خود تزریق کنید حتماً قبل از پرواز این مورد را به خدمه‌ی هواپیما اطلاع دهید و با نشان دادن نسخه و مدارک پزشکی آن‌ها را از این مورد آگاه سازید.

حمل هرگونه داروی‌هایی که شامل پزودوافدرین، کدئین که حتی داخل قرص‌های سرماخوردگی ساده هم وجو دارد در کشورهای  تایلند، کانادا و ویتنام ممنوع هستند. بنابراین در حمل آن‌ها نیز توجهات لازم را داشته باشید.

3

سخن آخر

هنگامی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارید باید به مواردی از جمله قوانین آن کشور مقصد توجه فرمایید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قوانین مقررات منع دارویی هستند. در برخی از کشورها به دلایل خاص خودشان تعدادی از داروها و یا مواد دارویی مثل مورفین‌ها ممنوع هستند. شما می‌توانید با یک جستجوی ساده به لیست این ممنوعیت‌ها دسترسی پیدا کنید و برای رفع آن‌ها به دنبال راه حل‌های مناسبی باشید که از طرفی سلامت شما نیز به خطر نیافتد.

مواردی که پیش‌تر ذکر کردیم بخشی از مهم‌ترین قوانین دارویی و توصیه‌هایی هستند که حتی پیش از خرید بلیط هواپیما خارجی باید ازشان اطلاعات داشته باشید. پس حالا که نگرانی‌هایتان از بابت قوانین رفع شد می‌توانید بلیط هواپیما خارجی را از علی بابا خریداری کنید و به سفری مفرح و لذت‌بخش بروید. فراموش نکنید که این موارد را همیشه در ذهن داشته باشید و ازشان استفاده کنید. به هر حال سفر داخلی و خارجی تا حدودی قوانین متفاوتی دارند، بنابراین پیش از خرید بلیط خارجی این موارد را در نظر داشته باشید.