۰ نفر

رواج فروش سکه‌های تقلبی

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۷
کد خبر: 418073
رواج فروش سکه‌های تقلبی

در روزهای گذشته بار دیگر قیمت سکه رو به افزایش گذاشت. این افزایش قیمت سکه در سال‌های گذشته نیز در اواخر ‌سال دیده شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، با توجه به اینکه افزایش قیمت سکه از افزایش قیمت طلا پیشی گرفته است، برخی از کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت بیشتر ناشی از حبابی است که به علت جو روانی بازار ایجاد شده است. دلیل دیگری که کارشناسان برای افزایش ناگهانی قیمت سکه در بازار ذکر کردند، افزایش قیمت دلار در دوماه گذشته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند، به دلیل اینکه سکه و دلار کالاهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند، با افزایش دلار قیمت سکه هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر برخی از افراد سودجو از این جو روانی در بازار سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش سکه تقلبی در بازار می‌کنند.  

در همین رابطه محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف با هشدار نسبت به رواج سکه‌های تقلبی گفت: «با اوج‌گیری قیمت‌ها شاهد رواج سکه‌های تقلبی در بازار هستیم. از همین‌رو از هموطنان درخواست داریم تنها از واحدهای دارای جواز فروش سکه و طلا، خرید کنند». کشتی‌آرای همچنین در مورد آخرین وضع بازار طلا و سکه گفت: «قیمت اونس جهانی افزایش ۴دلاری نسبت به روز گذشته داشته است اما با توجه به روند صعودی نرخ ارز در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه نیز درحال افزایش است، به‌طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با افزایش ۱۵۰‌هزار تومانی نسبت به اوایل هفته به ۵‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان رسیده است.» او ادامه داد: «البته این درشرایطی است که هیچ تقاضایی در بازار وجود ندارد و حتی حباب سکه به منفی ۱۰‌هزار تومان هم رسیده است. همچنین شرایط به‌گونه‌ای است که قیمت سکه از طلا پیشی گرفته است.»

کشتی‌آرای در مورد آخرین نرخ انواع سکه گفت: «درحال حاضر قیمت هر قطعه سکه تمام با طرح جدید ۵‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان، سکه تمام با طرح قدیم ۵‌میلیون و ۲۴۰‌هزار تومان، نیم‌سکه ۲‌میلیون و ۷۳۰‌هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان و سکه‌های گرمی ۹۴۰‌هزار تومان است.» کشتی‌آرای افزود: «همچنین قیمت هر مثقال طلا ۲‌میلیون و ۳۴۲‌هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز، ۵۴۱‌هزار تومان است.» راه تشخیص سکه تقلبی از اصل بسیار دشوار است و برای اینکه در دام خرید سکه تقلبی نیفتید، بهتر است که تنها از طلافروشی‌های معتبر دارای جواز کسب خرید کنید و فاکتور خرید سکه ممهور به مهر مغازه‌دار و نشانی دقیق آن باشد.