۰ نفر

اولین جلسه شورای اداری شهرداری تهران در سال98 برگزار شد؛

انتقال وظایف شهربان به یگان حفاظت شهرداری تهران

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبر: 352993
انتقال وظایف شهربان به یگان حفاظت شهرداری تهران

اولین جلسه شورای اداری شهرداری تهران در حالی به ریاست سکینه اشرفی برگزار شد که در این جلسه، وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان به یگان حفاظت شهرداری منتقل شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، در این جلسه با اشاره به تدوین ضوابط ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران اظهار کرد: آنچه که به عنوان مدل تعالی سازمانی در برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز به تصویب رسیده این است که چه انتظاری از سازمان داریم و بر اساس این انتظارات و وظایف، چه ساختار متناسبی باید در این سازمان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه که در تمامی بازنگری‌های ساختاری مدنظر شورای اداری قرار دارد، این است که یک ساختار چابک، هوشمند و متناسب در شهرداری تهران شکل بگیرد که بتواند در جهت خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان تلاش کند.

اشرفی، اولین دستور این جلسه را تدوین ضوابط ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران دانست و گفت: در این ضوابط، کلیات و آنچه که باید در اصلاح ساختار کلان سازمان شهرداری مد نظر قرار گیرد، تدوین می‌شود که البته پس از تائید در شورای اداری، جهت تصویب نهایی به شورای اسلامی شهر تهران ارسال خواهد شد.

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم که در تذکری در شورای شهر خواستار ارائه هرچه سریعتر طرح اصلاح ساختار شهرداری شده بود، در این جلسه گفت: باید بتوانیم یک مدل مشخصی در حوزه مدیریت شهری به لحاظ ساختار و شرح وظایف طراحی کنیم که بیشترین همخوانی را با شرایط شهرداری تهران و خدمات‌رسانی به شهروندان داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری سازمانی نیست که همانند پادگان با یک مدل فرماندهی از بالا به پایین بتوان آن را اداره کرد، بلکه شهرداری به عنوان یک سازمان اجتماعی و خدمات‌رسان مردمی باید بتواند مبتنی بر مشارکت عمومی به اداره شهر بپردازد و از این رو، ساختار متناسب با چنین شرح وظیفه‌ای باید برای آن دیده شود.

اعضای شورای اداری شهرداری تهران، پس از بحث و بررسی پیرامون ضوابط ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران، کلیات این لایحه را تصویب کردند و مقرر شد برای تائید به شورای شهر تهران ارسال شود.

انتقال وظایف شهربان و حریم‌بان

موضوع بعدی جلسه شورای اداری شهرداری تهران، انتقال ساختار و وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان به مجموعه فرماندهی یگان حفاظت شهرداری تهران بود که ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در سخنانی، با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه شرکت شهربان و حریم‌بان توضیح داد: متاسفانه در خصوص پیمانکاران زیرمجموعه این شرکت، علی‌رغم وظیفه سنگینی که برعهده دارد، کمتر نظارت لازم صورت گرفته و عمده شکایت‌ها و نارضایتی‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود مربوط به اقداماتی است که این پیمانکاران به نام شهرداری تهران انجام می‌دهند.

شیخ با استقبال از انتقال وظایف شهربان و حریم‌بان به مجموعه یگان حفاظت شهرداری و نظارت انتظامی بر این فعالیت‌ها تصریح کرد: شأن شهرداری تهران و شأن نیروی انتظامی ایجاب می‌کند تا اقدامات مربوط به حفاظت از شهرداری و شهر با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود تا شاهد مشکلات قبلی در این خصوص نباشیم.

سردار محمد کریم بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران هم که در این جلسه حضور داشت، با اشاره به لزوم فرماندهی واحد در حوزه خدمات انتظامی و ایمنی در شهرداری تهران گفت: با انتقال وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان و تشکیل یگان حفاظت مترو امیدواریم که شاهد یک رویه واحد در ارائه خدمات به شهروندان باشیم.

سردار بیات افزایش نظارت بر شرکت‌های پیمانکاری خدمات انتظامی و ایمنی و تدوین استانداردهای یکسان در بخش‌های مرتبط با حفاظت شهرداری را از ضرورت‌های انتقال وظایف شهربان وحریم بان دانست و افزود: بدون شک، همکاری و هماهنگی بین بخشی با این ادغام افزایش خواهد یافت.

در این جلسه باتفاق رای همه اعضای حاضر شورا، مقرر شد تا کلیه وظایف و اختیارات این شرکت به یگان حفاظت شهرداری تهران منتقل شود.

تشکیل یگان حفاظت مترو تهران

حفظ امنیت مسافران و حفاظت اماکن مترو، موضوعی بود که باعث شد پیشنهاد تشکیل یگان حفاظت مترو تهران در ذیل فرماندهی یگان حفاظت شهرداری تهران در جلسه شورای اداری مطرح و بررسی شود.

در این جلسه فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با حمایت از تشکیل یگان حفاظت مترو و ارائه تمهیدات لازم برای تشکیل آن، به مسائل و مشکلات مسافران مترو با توجه به حضور پدیده دستفروشی طی سال‌های اخیر در متروی تهران و هزینه‌های مترتب بر آن پرداخت.

سردار بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران هم تشکیل یگان حفاظت مترو را امری مهم در برخورد با آسیب‌های موجود در این شهر زیرزمینی دانست و گفت: به لحاظ ارتباط نزدیک یگان حفاظت با مجموعه پلیس تهران، همکاری و هم افزایی بیشتری بین پلیس مترو و یگان حفاظت انجام خواهد شد و بدون شک شاهد کاهش جرایم خرد و آسیب‌های اجتماعی در مترو خواهیم بود.

در پایان بحث‌های صورت گرفته، تشکیل یگان حفاظت مترو تهران در زیر مجموعه فرماندهی یگان حفاظت شهرداری تهران به تصویب شورای اداری شهرداری تهران رسید.

ذکر این نکته ضروری است که اولین جلسه شورای اداری شهرداری تهران در سال 1398 با موضوع تدوین ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران، انتقال وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان به یگان حفاظت شهرداری و تشکیل یگان حفاظت مترو تهران با ریاست سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران و دبیری سجاد احمدوند، مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری و حضور ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری، فاطمه پهلوانی، نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور و صادقی مدیرکل منابع انسانی شهرداری به عنوان اعضای شورا و شرکت حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران و سردار کریم بیات، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران، سردار صادقی، مشاور شهردار تهران، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به عنوان مدعوان این جلسه برگزار شد .