۰ نفر

شوک قضایی در واشنگتن

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 437836
شوک قضایی در واشنگتن

مایکل فلین، نخستین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و از متحدانش در دوران کارزار انتخاباتی که با اتهاماتی در زمینه همکاری با روسیه مواجه بود، با لغو اتهامات مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ دادگستری ایالات‌متحده می‌گوید که پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیده است که اتهامات مطروحه علیه وی را لغو کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، وزارت دادگستری در بیانیه‌ای ۲۰ صفحه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده گفته است مایکل فلین «لایحه قبول تقصیر» درباره دروغ گفتن به اف‌بی‌آی را پس گرفته و چون تحقیقات اولیه اف‌بی‌آی در این زمینه نیز «بر هیچ پایه مشروعی بنا نشده بود» از این رو، پرونده مختومه می‌شود.

ژنرال مایکل فلین در ابتدای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی او منصوب شد. در پی بالا گرفتن انتقادها درباره دیدار او با سفیر روسیه در واشنگتن، وی پس از ۲۴ روز (در فوریه ۲۰۱۷) از این پست اخراج شد. به‌دنبال این اتفاق، وزارت دادگستری آمریکا برای او پرونده‌ای به اتهام دروغ‌گویی به ماموران اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات درباره دیدار با سفیر روسیه تشکیل داد و دو بار مجرم شناخته شده بود. او متهم بود که با سفیر روسیه دیدار داشته و قول و قرار‌هایی نیز به سفیر روسیه برای بهبود روابط در دوران ترامپ داده است. اما این دیدارها به این دلیل مشکل‌زا شده است که هنوز انتقال قدرت در سال ۲۰۱۶ تکمیل نشده بود.

هم‌اکنون اما مختومه شدن این پرونده «یک پیروزی برای دونالد ترامپ» توصیف می‌شود و این اقدام وزارت دادگستری احتمالا انتقادها از مداخله‌ها در امور قضایی در دوره ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، را افزایش خواهد داد. اقدام ویلیام بار نمونه کاملی از تلاش‌های وی برای خنثی کردن تحقیقات روسیه به حساب می‌آید.

تصمیم حکومت برای کنار گذاشتن پرونده، در حالی که متهم آن مجرم شناخته شده بود، یک رویه غیرمعمول است. با کنار گذاشتن این پرونده، وزارت دادگستری هر تلاشی را که در این پرونده صورت گرفته بود، نادیده گرفت و در عمل اولین سرنخ ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه حالا محلی از اعراب ندارد. این در حالی است که دادستان وقت فلین را به دلیل دروغ‌گویی مجرم شناخته بود. به همین دلیل ترامپ فلین را پس از مدت کوتاهی، به دلیل دروغ گفتن به معاون ریاست‌جمهوری از کاخ سفید اخراج کرد اما وی همواره تاکید می‌کرد که پرونده فلین توسط چند مامور آلوده اف‌بی‌آی در حال پیگیری است و آنها فلین را تحت فشار گذاشته‌اند و باید از وی عذرخواهی کنند. مقامات وزارت دادگستری به همین منظور اتهامات مطروحه از سوی اف‌بی‌آی را نادیده گرفتند اما بعدا رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، مسوولیت تحقیقات را بر عهده گرفت. او در این تحقیقات به دیدارهای نامتعارف فلین با سفیر روسیه و دروغ‌گویی به مقامات قضایی اشاره صریحی داشته است. با این حال تیموتی شی، یکی از وکلای مایکل فلین در نامه‌ای برای رد اتهامات مطرح شده علیه موکلش نوشت: «اتهامات مطرح شده از سوی واحد ضدجاسوسی اف‌بی‌آی علیه موکل وی غیرقابل توجیه و فاقد مستندات است.» دادستانی نیز تصریح کرده است که پرونده فلین فاقد حداقل استانداردهای دادرسی بوده است. شی همچنین در ادامه نامه‌اش نوشته است: «دولت متقاعد نشده است که تحقیق از فلین در روز ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۷، بر مبنای تحقیقات مشروع انجام شده باشد و بنابراین بر این باور است که اظهارات فلین قابل استناد نیست». همچنین «سیندی پاول» یکی دیگر از وکلای فلین و یکی از منتقدان اصلی پرونده «رابرت مولر» درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به قصد پیروزی ترامپ، در حساب توییتری خود بدون هیچ مدرکی نوشت: «اف‌بی‌آی همچنان شواهد مربوط به بی‌گناهی فلین را مخفی نگه داشته است.»

این در شرایطی است که خود ترامپ روز یکشنبه اعلام کرده بود که خواستار عفو کامل یار پیشین خود است. دونالد ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: «حالا گزارش شده اف‌بی‌آی بعد از آن‌که زندگی او (فلین) و خانواده فوق‌العاده‌اش را خراب کرده است، در کنار وزارت دادگستری، سوابق ژنرال مایکل فلین را گم کرده‌اند. چقدر قانع‌کننده.»