۰ نفر

شرایط ترامپ از نیکسون بدتر است

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۳۶
کد خبر: 395608
شرایط ترامپ از نیکسون بدتر است

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با توجه به شهادت‌های متعدد در ارتباط با ماجرای اوکراین روزبه‌روز بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با توجه به شهادت‌های متعدد در ارتباط با ماجرای اوکراین روزبه‌روز بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. در تازه‌ترین اقدام نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای امریکا، از او خواسته‌اند تا در کمیته‌های کنگره که در حال تحقیق درباره استیضاح او هستند، حاضر شود.

نانسی پلوسی همچنین گفته عمل و رفتار دونالد ترامپ در ماجرای اوکراین به مراتب بدتر از آن چیزی است که از ریچارد نیکسون سر زده بود. این مقام امریکایی با فراخواندن تلویحی آقای رییس‌جمهور به استعفا، تاکید کرده که نیکسون با کناره‌گیری‌اش قدمی درست برداشته بود.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که ترامپ بیش از همه می‌کوشد با انتشار پیام‌های توییتری شاهدان را مورد حمله قرار دهد، نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها، ترامپ را فراخوانده تا هرگونه اطلاعاتی که او را مبری می‌کند، در اختیار بازرسان و مسوولان کمیته استماع شاهدان تحقیقات قرار دهد. رییس مجلس نمایندگان امریکا در عین حال گفته رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند از هر فرصتی برای اظهارنظر در مورد ماجرای اوکراین استفاده کند و حتی در برابر کمیسیون سازمان اطلاعات مخفی شهادت دهد.

او همچنین با اشاره به شهادت‌هایی که تاکنون علیه رییس‌جمهوری امریکا داده شده، گفته است: «آنچه شخص رییس‌جمهور انجام داده به مراتب بدتر از کاری است که ریچارد نیکسون کرده بود.»

ریچارد نیکسون در بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۴ ریاست‌جمهوری امریکا را برعهده داشته و در پی ماجرای رسوایی‌برانگیز واترگیت از مقام خود کناره گرفت. نانسی پلوسی در این رابطه گفته: «نیکسون برای کشورش آنقدر ارزش و اهمیت قائل بود که متوجه شود، دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.»

نیکسون در جریان رسوایی واترگیت پیش از آنکه مورد استیضاح قرار گیرد و از مقامش برکنار شود، خود گام لازم را برداشت و از سمت خود کناره گرفت. او تنها رییس‌جمهوری تاریخ امریکا است که از مقامش استعفا داده است.

سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا ترامپ را حقه‌بازی خوانده که به‌خاطر نداشتن اطمینان به حملات توییتری علیه ماری یوانوویچ سفیر پیشین امریکا در اوکراین، دست زده است. نانسی پلوسی گفته: «ترامپ مرتکب یک اشتباه شد. او با نقاط قوت یوانوویچ آشنا است و کوشید که این نقاط قوت را خدشه‌دار کند.»

دونالد ترامپ در یکی از توییت‌های خود با اشاره به ناآرامی‌های سومالی در زمانی که ماری یووانویچ سفیر ایالات متحده در موگادیشو بوده، مدعی شده او در هر کشوری خدمت کرده اوضاع آنجا بدتر شده است. سفیر پیشین امریکا در اوکراین این اتهام را رد کرده و تایید کرده است که پیام‌های ترامپ همزمان با دادن شهادت در نشست مجلس به نظرش تهدید‌آمیز می‌رسد.

مقایسه آشکار دونالد ترامپ و ریچارد نیکسون از سوی نانسی پلوسی پس از آن بود که دو شاهد دیگر نیز گفته‌اند، به‌ اعتقاد آنان رییس‌جمهوری امریکا برای منافع شخصی خود از کمک نظامی به اوکراین جلوگیری کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، رونوشت شهادت جنیفر ویلیامز همکار مایک پنس معاون اول ترامپ، و تیم موریسون عضو پیشین شورای امنیت ملی ایالات متحده، در برابر هیات تحقیق مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ منتشر شد. تحقیق از آنها چند روز پیش و غیرعلنی انجام شده بود. این دو شاهد از جمله افرادی هستند که تماس تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین، در ۲۵جولای سال جاری را شنیده‌اند. بر اساس اظهارات ویلیامز، از سخنان ترامپ برمی‌آمده است که او برای منافع شخصی خود جلوی پرداخت کمک‌های نظامی به اوکراین را گرفته است نه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایالات متحده. به‌گفته ویلیامز، خواست رییس‌جمهور امریکا از همتای اوکراینی خود نامانوس و نامناسب بوده است.

تیم موریسون هم با تاکید بر اینکه به اعتقاد او گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلینسکی غیرقانونی نبوده، گفته است که این تماس تلفنی نگرانی او را برانگیخته است؛ نگرانی از اینکه محتوای گفت‌وگوی تلفنی به بیرون درز کند! همکار پیشین شورای امنیت ملی امریکا اذعان کرده به همین دلیل محدودیت دسترسی به محتوای گفت‌وگوی تلفنی را توصیه کرده است.

بر اساس شهادت یک افشاگر سازمان سیا، رییس‌جمهور امریکا، همتای اوکراینی خود را تحت فشار گذاشته است تا علیه جو بایدن رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش هانتر بایدن تحقیقاتی انجام دهد. هانتر بایدن سال‌ها با یک شرکت گاز اوکراینی همکاری کرده است. گفته می‌شود که ترامپ از کمک‌های نظامی امریکا به ارزش ۴۰۰میلیون دلار برای اوکراین، به عنوان اهرم استفاده کرده است.

مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند، کمیته اطلاعاتی خود را مسوول بررسی این موضوع کرده که به «اوکراین‌گیت» مشهور شده است. این کمیته تاکنون شاهدان گوناگونی را دعوت کرده و نتیجه گفت‌وگو با آنان، این احتمال را شدت بخشیده که اتهام فرد افشاگر علیه ترامپ بی‌اساس نبوده است.

در صورتی که مجلس نمایندگان به این نتیجه برسد که اقدامات دونالد ترامپ به قصد سوءاستفاده از قدرت و برای پیشبرد منافع شخصی بوده است، می‌تواند رییس‌جمهوری را استیضاح کند. تصمیم‌گیری نهایی درباره برکناری رییس‌جمهور در حوزه اختیارات مجلس سنا است. در این مجلس جمهوری‌خواهان اکثریت دارند و بعید است که رییس‌جمهور منتخب خود را برکنار کنند. برخی دموکرات‌ها با پذیرش بعید بودن برکناری ترامپ تاکید دارند که اگر روند استیضاح باعث شود تا ترامپ دست از اقدامات فراقانونی خود بردارد، ارزش پیگیری دارد.

نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که 70 درصد از پاسخ‌دهندگان امریکایی معتقدند که اقدام رییس‌جمهور کشورشان در زمینه درخواست از یک رهبر خارجی برای تحقیق درباره یکی از رقبای اصلی انتخاباتی‌اش، اشتباه بوده است. بر اساس نظرسنجی مشترک «ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس»، همچنین 51 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند نه تنها این اقدام ترامپ اشتباه بوده بلکه او باید استیضاح و از سمت خود برکنار شود. 25 درصد هم اعتقاد داشته‌اند که ترامپ اقدام اشتباهی مرتکب نشده است.