۰ نفر

آمریکایی‌ها به امید ثروتمندشدن دینار عراق می‌خرند

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 316593
آمریکایی‌ها به امید ثروتمندشدن دینار عراق می‌خرند

برخی از مردم در آمریکا میلیون ها دینار عراق را به این امید خریده اند که ترامپ این ارز را مجدداً ارزش گذاری کند و آنها ثروتمند شوند.

به گزارش نیوزویک، برخی از مردم در آمریکا میلیون ها دینار عراق را به این امید خریده اند که ترامپ این ارز را مجددا ارزش گذاری کند و آنها ثروتمند شوند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، شایعاتی مبنی بر اینکه دولت آمریکا قصد داشت دینار عراق را با ارزش فعلی 0.00084 دلار به چیزی برابر با دلار یا حتی فراتر از آن تبدیل کند، قدمتی بیش از دوره ترامپ دارد و به زمان ریاست جمهوری صدام حسین قبل از جنگ خلیج فارس در اوایل دهه 1990 برمی‌گردد. آمریکا در ابتدا در پاسخ به حمله صدام به کویت اقدام نظامی کرد. بعد بغداد را تحریم کرد و بالاخره در حمله سال 2003 او را سرنگون ساخت و اینگونه اقتصاد ویران عراق تحت کنترل آمریکا در آمد .
طبق گزارش دیلی‌فیست، این نظریه در دولت ترامپ دوباره جان گرفته است. ترامپ در ماه آوریل 2017 در پاسخ به این ادعا که چین دارد ارزش یوآن را دستکاری می کند قول داد که تمام ارزها در میدانی برابر بازی کنند. بسیاری این حرف او را فراموش نکرده اند.
در آوریل 2003 درست یک ماه پس از آغاز جنگ عراق، نیوزویک در پاسخ به یک پاکستانی که پرسیده بود ارزش صد هزار دینار عراقی پس از جنگ چه خواهد بود، این مطلب را از قول باب هورماس، اقتصاددان گلوبال سچس نوشت:
« متاسفانه ارزش دینار الان زیاد نیست. قبل از اولین جنگ خلیج فارس ارزش هر دینار برابر با 3 دلار بود. حالا هر دینار کمتر از نصف پنی ارزش دارد. بنابراین 100 هزار دینار شما فقط 50 سنت می ارزد و احتمالا پس از پایان جنگ ارزش آن کمتر هم خواهد شد. ممکن است دولت عراق یک دینار جدید بسازد (بدون عکس صدام) و اجازه تبدیل قدیمی ها را بدهد ولی جنگ به ندرت به نرخ مبادله کمک می کند. عجله کن و دینارهایت را قبل از دیگران در سایت ای بی بفروش».
در ژانویه همان سال، سردبیر مالی سی ان ان به خواننده ای که پرسیده بود آیا باید دینار عراق را بخرد یا نه امید داد که ارزش آن دوباره تثبیت خواهد شد. در سپتامبر همان سال هم ای بی سی نیوز این پدیده را بررسی کرد و یک ماه بعد مجله بوستن داشت با سرمایه‌گذاران دلار در عراق صحبت می کرد.
سالها گذشت و بحران عراق هم عمیق‌تر شد و باعث شد بسیاری سایت های آنلاین به فروش دینار عراق به خریداران آمریکایی ادامه دهند و به آنها اطمینان دهند به زودی ارزش گذاری مجدد صورت می گیرد.
در سال 2015، اف بی آی از معامله کنندگان دینارعراق بازجویی می‌کرد. سال بعد کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده شکایتی از یک مرد یوتایی برای فروش 1.7 میلیارد دینار ثبت کرد.
ولی این روند ادامه داشت. ماه گذشته یکی از بزرگ‌ترین مبادله کنندگان دینار عراق توسط هیئت منصفه فدرال پس از 4 هفته محاکمه محکوم شد.
جستجو در گوگل و توییتر نشان می‌دهد که بسیاری این پدیده را باور کرده اند و هنوز در مورد احتمال ارزش گذاری مجدد دینار حرف می زنند و امیدوارند تاجر میلیاردری که تبدیل به رئیس جمهور ترامپ شده همان کسی باشد که این اتفاق را رقم می زند.