۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کسب بازده 4.32 درصدی بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ سهامداران گروه دارویی‌ بیش از سایرین سود کردند

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 356567
کسب بازده 4.32 درصدی بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ سهامداران گروه دارویی‌ بیش از سایرین سود کردند

نخستین هفته خردادماه سال ۹۸ با کسب بازده ۴.۳۲ درصدی برای بورس تهران خاتمه یافت. در این هفته نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را دست آوردند و نمادهای دارویی به طور متوسط 11.97 درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات این هفته نیز در بورس تهران در جهت روند صعودی هفته‌های قبل به اتمام رسید. این هفته در حالی پایان یافت که رقم بازدهی ۴.۳۲ درصدی در کارنامه هفتگی شاخص کل بورس تهران به ثبت رسید. بر این اساس معاملات هفته یادشده در حالی آغاز شد که در نخستین روز معاملاتی هفته یعنی شنبه حرکت شاخص بورس تهران از سطح ۲۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد آغاز شد و در نهایت به لطف افزایش تقاضا در نمادهای فلزی معدنی و نماد شرکت‌های دیگر نظیر پتروشیمی‌ها خودرویی‌ها و بعضاً بانکی ها به سطح ۲۲۴ هزار و ۴۷۷ واحد دست پیدا کرد.

بازار سهام کشور که پس از ریزش سنگین نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری رفته‌رفته توان خود را برای از سرگیری تداوم رشد قیمت ها باز می یابد، در این هفته توانست بازدهی بهتر از بازده ۳.۴ درصدی هفته قبل را به دست آورد و با افزایش تقاضا در نمادهای فلزی معدنی بخصوص در روز سه شنبه رشد نسبت رضایت بخشی را در طول ۴ روز معاملاتی هفته یاد شده، به یادگار بگذارد.

بر این اساس شاخص اصلی بازار سهام با شیبی نسبتاً تندتر در مقایسه با شیب ملایم رشد در هفته گذشته به مسیر خود ادامه داد و توانست بسیاری از سرمایه گذاران را به رشد بیشتر در هفته های آتی امیدوار کند.

پیش روی یاد شده قیمت‌ها طی این هفته که به واسطه خوشبینی معامله گران و تحلیلگران نسبت به آینده سود سازی شرکت‌ها، گزارش‌های مناسب ماهانه و صورت‌های مالی سال ۹۷ که از سوی بسیاری از شرکت‌ها میسر شده است، موجبات تقویت خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت به چشم انداز مثبت سرمایه‌گذاری در سال جاری را فراهم کرده است. همین رویکرد سبب شده تا در این هفته و هفته قبل از آن شاهد کاهش شدت ریزش ها نسبت به افزایش میزان رشد های روی داده در نماگرهای بازار سهام باشیم؛ عاملی که خود نشان دهنده ارزنده بودن سهام از دیدگاه بیشتر سرمایه‌گذاران است. البته نباید از خاطر برد که رویدادهای به وقوع پیوسته در بازارهای جهانی به خصوص در مورد سنگ آهن و کامادیتی هایی نظیر فلزات نیز تاثیری مهم بر جهت‌گیری هفتگی شاخص بازار سهام در یک هفته گذشته داشته است.

 

گروه فلزات اساسی رکورددار ارزش معاملات/ اقبال بازار به خودرویی‌ها تداوم یافت

در بررسی بازده و ارزش معاملات گروه های حاضر در بورس و فرابورس اگرچه هر کدام از این گروه ها و نمادهای مستقر در آنها از عوامل بنیادی گوناگون و متفاوتی تاثیر می پذیرند با این وجودتاثیر تمامی این گروه‌ها بر کلیت معاملات در بازار یکسان نیست.  از آنجا که وزن نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی و استخراج کانی های معدنی بیش از سایر گروه هاست از این رو می‌توان گفت که مهمترین دلیل رشد نماگر‌های بازار سهام به خصوص شاخص کل بورس در هفته اخیر،  تغییرات قیمت در بازار جهانی کامادیتی بوده است.

در این هفته سیر نزولی موجودی در انبار بازارهای کالای مهم جهان سبب شد تا قیمت این محصول با اهمیت در بازار کامودیتی بیش از پیش تحریک شود این امر در کنار رشد قیمت فولاد و کاهش موجودی سنگ آهن در بازارهای جهانی عاملی مهم در جهت رشد قیمت نمادهای گروه فلزات اساسی در بورس و فرابورس بود

همین هم سبب شد تا در گزارش ماهانه شرکت ها ی فولادی شرکت‌هایی نظیر «فملی» شاهد افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی درآمد نسبت به دوره مشابه سال قبل باشیم. به دنبال همین امر در هفته جاری سه شنبه ارزش معاملات گروه فلزات اساسی به‌ دلیل تشکیل صف‌های خرید در نمادهایی همچون «فولاد» و «فملی» افزایش چشمگیر داشت و موجب شد تا طی این هفته گروه یاد شده ضمن کسب بازده ۶.۲۹ درصدی و تبادل بیش از دو میلیارد سهم ارزش معاملات ۸۷۸ میلیارد تومانی را در کارنامه هفتگی معاملات خود را به ثبت برساند.

سایر گروه ها نظیر گروه خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین مواد دارویی از جمله گروه‌های دیگری بودند که طی این هفته ارزش معاملات قابل توجهی داشتند.

طی این هفته گروه خودرو از ساخت قطعات که به دلیل میزان چشمگیر تقاضا در نمادهای خودروساز هفته پر رونق را تجربه کرده بود، ضمن کسب بازده ۸.۲۶ درصدی و داد و ستد ۳.۷ دهم میلیارد سهم ارزش معاملاتی بالغ بر ۷۲۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند معاملات این گروه در هفته‌ای که گذشت با شکل گیری صف خرید سنگین در نماد «خساپا» و رشد حداکثری قیمت در نمادهایی همچون «خپارس» و «خودرو» پایان یافت. سایر گروه های محصولات شیمیایی که بیشتر نماد شرکت‌های پتروشیمی را در خود جای می‌دهند به علاوه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و مواد دارویی ورزشی بالغ بر ۶۸۴ میلیارد ۶۳۲ و ۵۶۳ میلیارد تومان را در کارنامه هفتگی خود رقم زدند.

 

نگاهی به گروه‌های پر بازده/ سهامداران گروه دارویی‌ بیش از سایرین سود کردند

در هفته‌ای که گذشت همچون بسیاری از هفته‌های  دیگر حرکت شاخص کل هم وزن، حتی در روزهایی که دماسنج اصلی بازار سهام مسیر کاهشی را پشت سر گذاشت با رشد مواجه شد‌. دلیل این امر را می‌توان در نمادهای کم وزنی یافت که تاثیر تغییرات قیمت آنها در مقایسه با نمادهای سنگین همچون فارس و فولاد گرفته شده است و با نمادهای سنگین وزن، وزنی برابر پیدا کرده‌اند.

از آنجایی که این نمادها در روز‌های منفی بازار پول کمتری برای تغییرات قیمت و ثبت رکوردهای جدید نیازمندند از این رو باعث شده‌اند تا در روزهایی که بازار از رونق لازم برای افزایش قیمت در نمادهای دلاری برخوردار نیست، معامله گران کوتاه مدتی طرح بازار به این نماد ها روی بیاورند. همین عامل سبب شد تا در کنار سایر امتیازهای بنیادی که بسیاری از گروه های کوچک بازار دارند در این هفته شاهد تداوم صعود و کسب بازده های خوبی برای سهامداران بسیاری از این نمادها باشیم.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد نمادهای دارویی هفته‌ای که گذشت بسیار مورد استقبال بازار قرار گرفته‌اند همین امر سبب شد تا این نمادها در هفته یاد شده بازدهی ۱۱.۹۷ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند و از این حیث پربازده ترین گروه مورد معامله در بازار سهام شوند. پس از این گروه، گروه های کاشی و سرامیک ماشین آلات برقی خودرو و محصولات کاغذی به ترتیب بازده هایی برابر با ۱۰.۳۲، ۸.۶، ۸.۲۶ و ۷.۹ درصد را از خود به ثبت رساندند.

رشد نمادهایی از این دست بود که موجب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاخص کل هم وزن از سطح ۴۸ هزار و ۳۳۱ واحد به ۵۱ هزار و ۲۶۴ واحد برسد که به منزله افزایش ۶.۱۱ درصدی ارتفاع این شاخص در هفته اخیر است.