۰ نفر

چرا برخی افراد همزمان با تزریق واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۰۸
کد خبر: 554648
چرا برخی افراد همزمان با تزریق واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد گفت: برخی از افراد تصور می‌کنند واکسیناسیون باعث ابتلا به کرونا در آن‌ها شده اما هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود فرد را مبتلا به ویروس کرونا نمی‌کند زیرا واکسن ویروس زنده ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رزیتا خداشاهی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد همزمان با تزریق واکسن مبتلا به کرونا می‌شوند، گفت: این مساله به هیچ‌ عنوان به تزریق واکسن ارتباطی ندارد. این افراد کسانی هستند که برخی علائم از جمله بی‌حالی، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه و... داشته‌اند یا در محیط کار و خانه با فرد کرونایی در ارتباط و ناقل بودند و ویروس در بدنشان وجود داشته است.

وی تصریح کرد: این افراد وقتی واکسن می‌زنند، علائم کرونا در آن‌ها خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین این افراد مبتلا بوده‌اند اما خبر نداشتند و واکسن زدند. علاوه بر این ممکن است این افراد در مراکزی واکسن زدند که ازدحام بوده و در این محل مبتلا به کرونا شدند؛ بنابراین هیچکدام از واکسن‌های موجود فرد را مبتلا به ویروس کرونا نمی‌کند. 

خداشاهی افزود: افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط هستند، باید حداقل ۲ هفته از آخرین تماسشان با فرد کرونایی بگذرد و سپس واکسن بزنند. از آنجایی که درصد منفی شدن تست هم زیاد است، گذراندن این بازه ۲ هفته‌ای بهترین کار است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد با تاکید بر اینکه توقف چرخه انتقال ویروس و نجات جامعه از این شرایط دشوار نیازمند واکسیناسیون همه مردم است، گفت: در غیر این صورت افرادی که واکسینه شدند هم در برابر میزان زیادی از افرادی که واکسن نزدند، ایمنی لازم در مقابل ویروس را پیدا نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون میزان مرگ‌ومیر را به شدت کاهش می‌دهد. تنها تعداد بسیار اندکی از افرادی که واکسینه شده بودند، فوت کردند که اکثر آن‌ها از کادر درمان بودند اما در مجموع احتمال فوت در افرادی که واکسن زدند، بسیار کمتر از افرادی است که هیچ‌ واکسنی نزدند.

خداشاهی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به کرونا که بهبود پیدا کردند تا چه زمانی آنتی بادی در بدن خود دارند و از ویروس ایمن هستند، گفت: معمولا حداقل ۲ تا سه ماه ایمنی ابتلای قبل در بدن وجود دارد اما این مساله بستگی به چند عامل دارد؛ اول اینکه جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند چه میزان واکسینه شده است زیرا هرچه فرد کمتر در معرض ویروس باشد، احتمال ماندن ایمنی ابتلای قبل در بدن بیشتر است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد افزود: همچنین این مساله به محیط کاری فرد نیز بستگی دارد؛ به طور مثال کادر درمان که تماس و ارتباط زیادی با افراد کرونایی دارند، ممکن است زودتر از ۲ تا سه ماه دوباره به ویروس مبتلا شوند.