۰ نفر

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان؛

طرح میلیونی مسکن به تسهیلات کارآمد نیازمند است

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۲۴
کد خبر: 561999
طرح میلیونی مسکن به تسهیلات کارآمد نیازمند است

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به پشتوانه قانونی طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، گفت: نقطه قوت این طرح، برنامه‌ریزی قوی دولت برای بازگشت به حوزه ساخت و ساز بوده و تسهیلات کارآمد بانکی هم نیاز اصلی برای اجرایی شدن آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سیدمحمد مرتضوی» درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال افزود: نقطه قوت این طرح این است که «مثل الگوی مسکن مهر»، قیمت زمین را صفر در نظر گرفته است. چرا که یکی از راه‌حل‌ها برای خانه‌دار شدن مردم‌ همان روش اجاره به شرط تملیک است که دولت سیزدهم با الگوی زمینِ صفر بار دیگر به آن ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نقطه مثبت بعدی این طرح این است که عزم و ارادهِ تولید مسکن را به وجود می آورد و برنامه تولید مسکن ایجاد می شود. ضمن اینکه قانونی که پشتوانه این طرح است، معافیت هایی در حوزه شهرداری و مجموعه ها و نهادهایی که به بحث صدور مجوز مسکن می پردازند در نظر گرفته و وزارت نیرو را به همکاری با وزارت راه در حوزه تامین انشعابات و زیرساخت های مسکن ملزم کرده است.

به اعتقاد این فعال بخش مسکن چنانچه زمین مناسبی برای ساخت خانه ها انتخاب شود، به آماده شدن زیرساخت ها کمک کرده و در فرآیندهای زمانی کوتاه تری این زیرساخت‌ها تامین خواهند شد.

وی ادامه داد: این نقاط مثبت می تواند شروع خوبی برای هدفگذاری و تامین مسکن برای اقشار کم درآمد باشد و امیدواریم این طرح که به تدریج به سمت برنامه ریزی رفته و پشتوانه قانونی هم در مجلس دارد، به خانه دارشدن مردم کمک کند.

تسهیلات کارآمد بانکی؛ لازمه ساخت یک میلیون واحد مسکونی

مرتضوی با بیان اینکه اعتقاد دارم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده و از دولت که تا این حد قوی وارد حوزه مسکن شده، حمایت کنیم، گفت: ساخت یک میلیون واحد در سال عدد بسیار بالایی است.

وی با تاکید بر اینکه باید دریافت صحیحی از این طرح داشته باشیم، افزود: تحقق ساخت مسکن یکساله نیست و نمی توان گفت اگر امروز شروع کنیم، سال دیگر همین موقع یک میلیون واحد تحویل مردم می دهیم چون در فرآیند تعریف «الگوی مسکن» و «زمین مناسب» اکنون به نتیجه نرسیدیم و طول می کشد تا موقعیت های مناسب زمین، در شهرها پیدا شود.

ریس انجمن انبوه سازان استان گلستان ادامه داد: دریافت پروانه و تعریف الگوهای سکونتی جدید ودریافت مجوزهای مربوطه و اینکه مسکن در چه ارتفاعی ساخته شود، متناسب با شرایط هر شهر متفاوت است و نباید طوری شود که با الگوهای شهرسازی مطابقت نداشته باشد. 

این فعال بخش مسکن با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح نیاز به یک دوره مطالعاتی وجود دارد، اظهار داشت: اجرای مسکن باید به شرکت های توسعه گر و انبوه ساز واگذار شود یا مجموعه های خصوصی- دولتی و بنیاد مسکن که عهده دار ساخت می شوند، به کمک هم بیایند.

وی گفت: در دوره ای ساخت ۷۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی انجام می‌شد و همین الان هم حداقل ۳۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی در سال ساخته می شود و اگر هدفگذاری اولیه را با حوصله و تامل بیشتری انجام دهیم، نتایج کیفی‌تر خواهد بود. اینکه سریع  و بالاجبار خود را ملزم به ساخت فوری یک میلیون واحد مسکونی کنیم، ممکن است منجر به نتایج کیفی نشود.

مرتضوی گفت: ساخت مسکن کیفی به یک دوره مطالعاتی نیازمند است که حداقل تا ۶ ماه زمان نیاز خواهد داشت. الان زمین مناسب در شهرها برای ساخت مسکن به میزان یک میلیون  واحد وجود ندارد و در اختیار ادارات و سازمان‌های دولتی است که برای انتقال آن مقاومت می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان سراسری کشور گفت: بحث تراکم موجود در طرح های جامع و طرح های تفصیلی شهری را هم باید در نظر گرفت. در خیلی از شهرها فاصله تا تراکم اشباع خیلی کم است و سوال اینجاست که آیا شهرها پذیرش جمعیت جدید و جانمایی یک میلیونی مسکن را دارند یا نه؟

مرتضوی اضافه کرد: برای جانمایی باید مطالعه شود و از کیفیت مناسب ساخت و موقعیت(درون شهرها) برخوردار باشد.

طرح میلیونی مسکن به تسهیلات کارآمد نیازمند است

وی ادامه داد: تسهیلاتی که برای خرید این خانه ها به مردم داده می شود، باید کارآمد باشد و رقم قابل توجهی از خرید این واحدها باید از طریق تامین مالی بانکی باشد. میزان بهره، کارمزد و دریافتی نیز باید طوری باشد که متقاضی قادر به پرداخت اقساط آن شود.

این فعال حوزه مسکن گفت: از سوی دیگر دوره بازگشت سرمایه بانک‌ها نیز باید به نحوی در نظر گرفته شود که طولانی‌تر از شرایط فعلی باشد. اکنون بین ۸ تا ۱۲ سال دوره تقسیط تسهیلات مسکن طراحی شده است، در حالی که می‌توان مانند الگوی مسکن مهر، این زمان را به بیست سال افزایش داد تا مردم بتوانند بازپرداختی متناسب با حقوق دریافتی خود داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: ۶۰تا ۷۰ درصد قیمت واحدهای مسکن مهر، تسهیلات بانکی بود که با بهره ۴ تا ۹ درصد متناسب با اینکه در کدام شهرها ساخته می شود، به آنها پرداخت شد. امروز هم به چنین تسهیلاتی نیازمند هستیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت را تامین کرده و مناسب با الگوی مسکن مهر باشد و دوره بازپرداخت آن هم ۲۰ ساله باشد.