۰ نفر

رییس سیا: هنوز امکان بازگشت به برجام وجود دارد

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 573554
رییس سیا: هنوز امکان بازگشت به برجام وجود دارد

رییس سازمان سیا در اظهاراتی مطرح کرد بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای امکان پذیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ویلیام برنز رییس سازمان سیا گفت امکان بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای(برجام) هنوز وجود دارد. 

برنز در این باره گفت: هنوز امکان بازگشت به پاینبدی کامل به برجام وجود دارد. علامت سوال بزرگی درباره این وجود دارد که دولت جدید ایران هم به آن تمایل دارد یا نه. هنوز ‌[از طرف آمریکا] آمادگی وجود دارد و رییس جمهور بایدن به وضوح نشان داده است که این کار انجام شود. 

بر اساس این گزارش، اظهارات برنز در پی این مطرح می شود که در مدت وقفه پیش آمده در آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که فرصت بازگشت به توافق هسته ای  «نامحدود نیست»، مطرح کرده اند دولت بایدن دیپلماسی با ایران و در قبال مسئله هسته ای ایران را ترجیح می دهد و برای بازگشتی دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای آمادگی دارد.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

ایران ابراز آمادگی کرده است که با تمام شدن بررسی‌ نتایج مذاکرات قبلی،  زمان مقرر آغاز دور هفتم این مذاکرات با هماهنگی طرف‌های مقابل تعیین خواهد شد