۰ نفر

مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی اتمی نگران‌کننده است

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۴۸
کد خبر: 507313
کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی اتمی نگران‌کننده است

جیک سالیوان با تکرار ادعای پیشین دولت بایدن مبنی بر لزوم بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود، کاهش همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نگران‌کننده دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جیک سالیوان روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان در پاسخ به سوالی از اعلامیه دولت آمریکا مبنی بر تمایل آن برای شرکت در گفت‌وگو با ایران و سایر کشورها در مورد چگونگی شروع مجدد مذاکرات مطرح کرد.

وی افزود: نخستین و مهمترین نکته برای برقراری ارتباط این است که ما معتقدیم دیپلماسی باید بخشی از پاسخ به مساله هسته‌ای ایران باشد و این به معنای آماده بودن برای نشستن در میز با ۵ عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان و ایران است تا در مورد چگونگی انطباق با شرایط برنامه جامع اقدام مشترک صحبت کنند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: بنابراین رئیس جمهوری بایدن موافقت کرد که با دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه در تاریخ و مکانی که مشخص می‌شود، موافقت کنیم. ما در مرحله اولیه هستیم ، این کار با دیپلماسی سرسختانه و بصیر عملی خواهد بود و در نهایت ایران تصمیم خواهد گرفت که آماده است تا گام‌های لازم را برای اطمینان به جهان و به جهانیان برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه آنها بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که چه مسیر دیپلماسی را طی خواهید کرد که هم ایران به توافق پایبند شود و هم آمریکا به آن بازگردد، گفت: ما به طور مکرر گفتیم که اگر ایران بار دیگر به شرایط خود در این توافق عمل کند، ما هم این کار را خواهیم کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: صادقانه بگویم در حال حاضر یکی از نگرانی‌های ما این است که ایران در حال تهدید به حرکت حتی بیشتر در دوری از انطباق با توافق و امتناع از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است که برای اطمینان از اینکه هیچ چیز در برنامه ایران برای اهداف تسلیحاتی استفاده نمی‌شود، تلاش می‌کند.

سالیوان ادامه داد: بنابراین، من فکر می‌کنم اولین اقدام در اینجا این است که ایرانیان تصمیم بگیرند که روند حرکت بیشتر در دوری از انطباق با توافق را متوقف کنند و سپس معتقدم که یک راه دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد که در آن می‌توان به همه اطمینان داد که برنامه هسته‌ای ایران را در برگرفته است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه بایدن در کل کارزار انتخاباتی و در طول ماه نخست دولت خود گفت که آماده است برای حل این مشکل به دیپلماسی بپردازد، اظهار کرد: معتقد است که در نهایت بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مسیر دیپلماتیک است.

سالیوان یادآور شد: او از خروج آمریکا (در دولت ترامپ) از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد، زیرا امروز ما نسبت به شرایطی که توافق داشتیم، در وضعیت بدتری قرار گرفتیم. با این حال، ما معتقدیم که رسیدن به راه حل دیپلماتیک کاملا ممکن است.

وی اظهار کرد: اما دیدگاه ما این است که بیایید به میز مذاکره برویم، بیایید این نخستین جلسه را بگذاریم. اجازه دهید هر دو طرف مستقیماً با یکدیگر در قالب گروه ۱+۵ صحبت کنند و اجازه دهید آن را از آنجا شروع کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن ادامه داد: من قصد ندارم انگیزه‌های خاصی نسبت به اینکه چرا ایران این تصمیم را می‌گیرد، مطرح کنم.  اما فکر می‌کنم که آنها باید برای هر گام بعدی که هفته آینده برای کاهش، محدود کردن یا امتناع از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیح و پاسخ دهند.

جمهوری اسلامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی بر مردم ایران، همچنین بی عملی اروپا برای انتفاع ایران از مزایای برجام، بر اساس ماده ۳۶ برجام در پنج مرحله به کاهش محدودیت‌های خود در توافق هسته‌ای اقدام کرد.

با گذشت بیش از سه سال از این اقدام آمریکا و اروپا، مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تا چهارم اسفند ماه، اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح اتمی که تاکنون به طور داوطلبانه اجرا می‌شد، متوقف و تعداد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش یابد.