۰ نفر

هنوز بازار تنظیم نیست

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 421283
هنوز بازار تنظیم نیست

هر روز مسئولان وزارت صمت و بهداشت وعده می‌دهند که ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده، دستکش یکبار مصرف ومایع دستشویی به‌صورت گسترده در سطح کشور توزیع می‌شود، اما اگر چرخی در داروخانه‌ها بزنید می‌بینید که هیچ‌کدام از وعده‌ها محقق نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تنها برخی از داروخانه‌ها آن هم به‌صورت محدود و سهمیه بندی؛ ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش یکبار مصرف عرضه می‌کنند. در این میان، مردم از این داروخانه به داروخانه دیگر می‌روند تا شاید بتوانند یکی از لوازم بهداشتی که می‌تواند جلوی ویروس کرونا را بگیرد، خریداری کنند. اما خیلی از آنها ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش یکبار مصرف پیدا نمی‌کنند و مجبورند با وضعیت فعلی کنار بیایند. از طرفی برخی‌ها از ورود محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ای به بازار صحبت می‌کنند که گویا تقلبی است یا اینکه وزارت بهداشت نظارتی بر تولید کیفی آنها ندارد، در حقیقت تولید فدای کیفیت شده است. چرا که مثلاً ژل و الکل‌هایی توزیع می‌شود که نه مارکی دارد نه تاریخ تولیدی و نه در آنها پلمب شده است.

تنظیم بازار

تولیدکنندگان هم در وعده دادن سنگ تمام گذاشتند، قرار بود واحدهای تولیدکننده مایع دستشویی، ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش یکبار مصرف حجم تولیدات خود را بالا ببرند، اما گویا صف کشی مشکلات مانع از افزایش تولیدات آنها شده است. از جمله مشکلاتی که تولیدکنندگان به آن اشاره کردند و در جلسات مشترک وزارت صمت، وزارت بهداشت و انجمن‌های تخصصی هم مطرح شده، قدیمی بودن ماشین آلات، ناتوانی در تأمین قطعات به خاطر تحریم، نداشتن نقدینگی، نبود مواد اولیه و پایین بودن ظرفیت تولید واحدها است. یکی از تولیدکنندگان ماسک عنوان می‌کند، ماشین آلاتش می‌تواند 8 ساعت در روز کار کند اما این روزها 19 ساعت کار می‌کند و همین امر سبب شده مرتب قطعات ماشین‌آلات این کارخانه خراب شود. برخی از تحلیلگران اقتصادی براین باورند که در شرایط حاضر و برای برون رفت از مشکلات پیش آمده واردات می‌تواند کمک‌کننده باشد و از سویی واردات وسیع کمک می‌کند تا دست سودجویان و دلالان از بازار کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم کوتاه شود. چرا که این گونه بازار تنظیم شده وبه نیاز مصرف‌کنندگان پاسخ داده می‌شود.

از سویی عنوان می‌شود در شرایطی که کشور با کمبود ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش یکبار مصرف مواجه شده است؛ برخی از تولیدکنندگان خواسته‌هایی دارند که می‌خواهند دولت به آن پاسخ دهد.ازجمله خواسته‌های آنها استمهال بدهی، تزریق نقدینگی و خرید ماشین‌آلات است. پیش از این مسئولان برای تولید و توزیع وسایل پیشگیری از کرونا از برنامه‌هایی خبر داده بودند که تاکنون نمود عینی پیدا نکرده است. یکی از آنها عرضه مایع دستشویی در میادین میوه و تره بار، میدان‌های اصلی شهر و ایستگاه‌های مترو بود. تا زمان تنظیم گزارش، این اقدام عملیاتی نشده بود.وعده دیگر عرضه ماسک در تمام داروخانه‌ها بود.

 تولیدکنندگان می‌گویند، محصولات خود را به‌صورت مستقیم به وزارت بهداشت می‌دهند اما اینکه چرا خیلی از داروخانه‌ها این کالای مصرفی را ندارند، جای سؤال دارد؟

به‌نظر می‌رسد که یا تولیدات برای سطح کشور کافی نیست یا اینکه عرضه بدرستی صورت نمی‌گیرد. بنگاه‌های تولیدی جدید برای تولید ماسک فعال می‌شوند، این اقدام دیگری بود که مسئولان وعده داده بودند. اما به‌نظر می‌رسد که هنوز واحد تولیدی جدید به واحدهای قبلی نپیوسته‌اند یا اگر وارد زنجیره تولید شده اند، تولیدات آنها هنوز وارد بازار نشده است. «سه شیفته شدن تولیدکنندگان محلول‌های ضدعفونی‌کننده در دستور کار قرار گرفت»؛این هم نکته دیگری بود که روزنامه ایران به آن پرداخته بود. اگر تولیدکنندگان سه شیفته شدند و محصولات آنها روزانه وارد بازار می‌شود و از سویی عنوان شده در صورت هر گونه کاهش عرضه و عدم تولید ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستکش یکبار مصرف، واردات صورت می‌گیرد، چرا دولت برای واردات این کالاها اقدامی انجام نداده است؟ آیا وزارت صمت به این نتیجه نرسیده کالاهای یاد شده که در زمره کالاهای اساسی قرار گرفته در بازار با کمبود مواجه شده است؟ وضعیت موجود نشان داد که با سه شیفته شدن تولیدات داخلی، بازار با کمبود مواجه است از این‌رو واردات کالاهای مصرفی ضرورت دارد.