۰ نفر

طبق آخرین بررسی تحولات بازار؛

آرامش نسبی به بازار ارز بازگشت

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 511202
آرامش نسبی به بازار ارز بازگشت

بازار ارز برخلاف هفته اول اسفند که روزهای پراضطرابی را تجربه کرد، در هفته‌ای که گذشت شاهد تثبیت نسبی قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو در کانال ۳۰ هزار تومانی بود. آرامشی که کارشناسان بازار ارز دلایل متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در دومین هفته از آخرین ماه سال ۱۳۹۹، بازار ارز شاهد تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی و قیمت یورو در کانال ۳۰ هزار تومانی بود. این در حالی بود که بازار ارز ماه اسفند را با قیمت دلار ۲۶ هزار تومانی آغاز کرد، قیمت ها به سرعت تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم کاهش یافت و مجددا به کانال ۲۵ تومان بازگشت. التهابات شدیدی که در هفته گذشته کمتر نشانی از آن در بازار ارز وجود نداشت.

کاهش آرام قیمت ارز

در این هفته معاملات بازار آزاد برای دلار در قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و برای یورو در قیمت ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان آعاز شد. اما از همان ساعات ابتدایی هفته روند کاهشی آرامی بر بازار حاکم شد و با وجود نوسانات افزایشی محدود بازار در روزهای دوشنبه و چهارشنبه در نهایت این بازار روز پنج شنبه در حالی معاملات خود را به پایان رساند که قیمت دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان معامله شد و یورو نیز در قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد.

قیمت‌گذاری ارز در صرافی‌های بانکی هم نوسان محدودی را در هفته گذشته تجربه کرد و در حالی که قیمت فروش دلار در شنبه حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود در سایر روزهای هفته در کانال ۲۴ هزار تومان قیمت خورد. این روند برای فروش یورو هم حاکم بود قیمت ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومانی یورو در روز شنبه از روز یکشنبه با کاهش حدود ۶۵۰ تومانی به قیمت ۲۹ هزار و ۷۹۰ تومان رسید و در نهایت در روز سه شنبه حداقل قیمت ۲۹ هزار و ۲۹۰ تومان را ثبت کرد.

البته قیمت ارز در صرافی‌های بانکی در روز چهارشنبه با افزایش قیمت مواجه شد و در نهایت دلار با قیمت فروش ۲۴ هزار و ۶۶۰ تومان و یورو با قیمت ۲۹ هزار و ۷۴۰ تومان کار خود را در این هفته به پایان رساند. همچنین قیمت خرید دلار صرافی‌های بانکی در این هفته بازه قیمتی ۲۳ هزار و ۹۵۵ تومان تا ۲۴ هزار ۸۳۰ تومان را تجربه کرد.

در سامانه نیما هم در هفته‌ای که گذشت، قیمت میانگین خرید و فروش حواله دلار از محدوده ۲۳ هزار و ۶۲۰ تومان در روزهای ابتدایی هفته کار خود را آغاز و در روز سه‌شنبه به حداکثر قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. البته دلار در معاملات روز چهارشنبه مجددا به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت و در قیمت میانگین ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. این روند برای معاملات حواله یورو نیز در این سامانه حاکم بود و قیمت آن از میانگین ۲۸ هزار و ۹۶۵ تومان روز شنبه به ۲۹ هزار و ۱۷۵ تومان در روز سه‌شنبه رسید و در معاملات روز چهارشنبه مجددا به قیمت ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.

بی‌تفاوتی ارز به اخبار مهم سیاسی

بازار ارز پس از تحمل اضطراب‌هایی شدید در هفته اول اسفند ماه که در پیرامون مسئله بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام و ترک تعهد ایران از اجرای پروتکل الحاقی شکل گرفته بود، سرانجام با توافق سه ماهه‌ میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روی آرامش نسبی به خود گرفت. آرامشی که به گفته گروهی از کارشناسان بازار ارز بیش از هر چیز ناشی از تخلیه روانی بازار و کاهش زور و توان معامله‌گران این بازار پس از نوسانات کاهشی دی‌ماه و افزایشی بهمن‌ماه توصیف می‌شود.

به همین دلیل با وجود آنکه در هفته‌ای که گذشت اخبار مهمی مانند خبر به تعویق افتادن اعلام نتیجه بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تصویب لوایح FATF و اعلام مخالفت نمایندگان مجلس با پیوستن ایران به این سازمان و همچنین حملات موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در کشور عراق، فضای رسانه‌ای را به خود احتصاص داده بودند، اما هیچ کدام نتوانستند، نوسان شدیدی در بازار ارز ایجاد کنند.

همچنین در روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری، در خصوص وضعیت بازار ارز مجددا تاکید کرد دولت از طریق آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و کاستن عوارض غیراقتصادی مؤثر بر فضای اقتصادی کشور، تلاش دارد قیمت ارز را هر چه سریع تر به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

البته برخی فعالان این بازار علت عدم واکنش سریع قیمت ارز به این اخبار را عرضه حجم قابل توجه ارز توسط بازارساز اعلام کرده‌اند. ادعایی که مستند به شواهدی که نشان‌دهنده تغییر رفتار معنادار بازارساز در این هفته باشد، نبوده است. به همین دلیل برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز، علت این آرامش نسبی را خوش‌بینی فعالان این بازار به احیای برجام و تصویب لوایح مربوط به FATF در آینده نزدیک، عنوان می‌کنند.

به هر ترتیب آنچه مشاهدات عینی از سطح بازار نشان می‌دهد، ترجیح عمده معامله گران این بازار به انجام معاملات روزانه در شرایطی است که اصطلاحا بازار در استراحت به سر می‌برد. معاملاتی که با کمک برجسته‌سازی برخی اخبار و همچنین ایجاد جوهای هیجانی، سعی دارد تا در قیمت ارز، رفت و برگشت‌هایی ایجاد کند تا منبعی برای کسب سودهای محدود از طریق نوسانگیری شود.