۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«توسن» به روش ترکیبی، عرضه اولیه می شود

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۸
کد خبر: 561794
«توسن» به روش ترکیبی، عرضه اولیه می شود

١٠درصد از سهام شرکت سامانه‌های نرم افزاری نگین، چهارشنبه هفته جاری (٢۶ شهریورماه) در فرابورس ایران به صورت ترکیبی، عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، عرضه به روش ترکیبی، به عنوان مدلی جدید در عرضه‌های اولیه تعیین شده است. در این شیوه، مدل ثبت سفارش در دو مرحله انجام می‌شود. به این ترتیب که در مرحله اول بخشی از سهام (۷۰ تا ۱۰۰درصد کل سهام قابل عرضه به تشخیص بورس)  که برای عرضه اولیه مشخص می‌شود، به سرمایه‌گذاران واجد شرایط یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قبیل  ETFها و صندوق‌های صدور و ابطال‌ یا همان Mutual Funds اختصاص داده می‌شود.

در این مرحله، صندوق‌ها براساس سهمیه اعلامی توسط بورس در فرآیند کشف قیمت حضور پیدا می‌کنند و پس از کشف قیمت در این مرحله، قیمت کشف‌شده به عنوان مبنای عرضه سهام (عرضه به قیمت ثابت) به عموم سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود.

بورس‌ها از این پس می‌توانند عرضه اولیه شرکت‎هایی که ارزش بازار سهام شناور آنها کم‌تر از ۵هزار میلیارد ریال است را از طریق روش ترکیبی و ١٠٠درصد آن را به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، یعنی به صندوق‌ها واگذار کنند. همچنین، اگر هیات پذیرش به هنگام پذیرش شرکتی، آن را پرریسک تلقی کند، می‌تواند عرضه اولیه آن شرکت را به روش ترکیبی و تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط محدود کند.

به دنبال این موضوع، ١٠درصد از سهام شرکت سامانه‌های نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، چهارشنبه (٢۶ شهریورماه) عرضه اولیه می‌شود. 

بدین صورت در مرحله اول، پنج درصد از سهام شرکت در دامنه قیمت ۶٢۴۴ ریال الی ٧۶٣٠ ریال به صندوق‌ها اختصاص می‌یابد. حداکثر سهام قابل خرید در مرحله اول، ٢٠ میلیون سهم است. سپس با قیمت کشف‌شده در مرحله اول، پنج درصد دیگر به سهامداران حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد. حداکثر سهام قابل خرید در مرحله دوم، ٢٠۴ سهم است.

5a906f74-00e0-410b-a0f2-9be619c0b045

2

3