۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مجوز وزارت صمت به خودروسازان برای افزایش قیمت / خط و نشان شورای رقابت ادامه دارد

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 579463
مجوز وزارت صمت به خودروسازان برای افزایش قیمت / خط و نشان شورای رقابت ادامه دارد

در شرایطی که شورای رقابت به عنوان مسئول اصلی قیمت‌گذاری خودرو، نرخ جدیدی برای محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام نکرده، این دو شرکت فهرست جدیدی از قیمت محصولاتشان منتشر کرده‌اند.

اقتصادآنلاین - جواد هاشمی؛  بر اساس آخرین دستورالعمل شورای رقابت، این نهاد باید در هر فصل بر اساس تورم بخشی که مورد تایید بانک مرکزی قرار می‌گرفت، قیمت‌های جدید خودروهای داخلی را اعلام می‌کرد. با این وجود در پاییز امسال، این شورا قیمت رسمی برای خودروها ارائه نکرده و رضا شیوا رئیس شورای رقابت که در آخرین روزهای کاری خود به سر می‌برد، اعلام قیمت جدید را به نظر رئیس بعدی این شورا موکول کرده است.

در کنار ابهام‌هایی که در رابطه با سرنوشت شورای رقابت در بازار خودرو وجود دارد، وزارت صمت نیز در هفته‌های گذشته بارها وعده داده که طرح جدید خودرویی آماده شده و به زودی اعلام خواهد شد و به این ترتیب مسیری جدید برای تعیین قیمت خودرو با هدف خروج خودروسازان از زیان دهی باز می‌شود.

در شرایطی که هنوز جزییات طرح وزارت صمت منتشر نشده، چند تغییر هم زمان، حاکی از کاهش نفوذ خودرویی شورای رقابت و احتمال آغاز تغییرات در بازار خودرو هستند. نخستین تغییر که از چند هفته قبل آغاز شده بود، برنامه‌ریزی ایران خودرو برای فروش برخی محصولاتش بدون قرعه کشی بود. این در حالی است که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، دو خودروساز بزرگ ایران موظفند محصولات خود را در قالب قرعه کشی عرضه کنند.

در کنار آن، یکی از شرط‌های مهم دستورالعمل آخر شورای رقابت نیز ملغی شده است. بر اساس برنامه این شورا، افرادی در قرعه کشی نامشان بیرون آمده و خودرو خود را تحویل گرفته‌اند، تا یک سال امکان فروش این محصول را ندارند و سند این خودرو در اختیار خودروساز باقی می‌ماند، حالا از کمیته خودرو خبر می‌رسد که این دستور نیز دیگر اجرایی نخواهد شد.

در اطلاعیه ایران خودرو به دفاتر فروش آمده: در خصوص خودروهای واگذار شده در فروش فوق العاده و پیش فروش به روش قرعه کشی که سند (فاکتور فروش) آنها در رهن شرکت ایران خودرو است مطابق مصوبه اخیر کمیته خودرو، مشتریان می‌توانند نسبت به فک رهن سند مربوطه زودتر از موعد مقرر در بخشنامه اقدام کنند. به همین منظور و براساس برنامه زمانبندی شده، واریز مبلغ ترهین و انجام عملیات فک رهن پس از دریافت پیامک از سوی شرکت ایران خودرو امکان‌پذیر است.

جواد سلیمانی – مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا - نیز از امکان فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده سایپا خبر داد و گفت: مشتریان محصولات سایپا که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری منتخب شده و خودروهای آنان فاکتور شده، پس از تسویه حساب می‌توانند نسبت به فک رهن اقدام کنند. با اجرایی شدن این تصمیم، امکان خرید و فروش محصولات عرضه شده در طرح‌های قرعه‌کشی فراهم می‌شود و مالکان این خودروها می‌توانند نسبت به فروش آن در بازار اقدام کنند.

صرف نظر از تغییر در نحوه اجرای دستورالعمل شورای رقابت، دو خودروساز بزرگ کشور بدون توجه به سکوت این شورا در پاییز، قیمت رسمی محصولات خود را نیز افزایش داده‌اند.

گروه خودروسازی سایپا قیمت محصولات خود را بین ۱۴ تا ۱۷ درصد افزایش داده است. برای مثال قیمت ساینا از ۱۰۴ میلیون به ۱۲۰ میلیون، ساینا اس از ۱۴۲ میلیون به ۱۶۴ میلیون، کوییک اس از ۱۵۴ میلیون به ۱۷۸ میلیون و کوییک معمولی از ۱۳۹ میلیون به ۱۶۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین کوییک آر از ۱۴۹ میلیون به ۱۷۲ میلیون، کوییک اتومات پلاس از ۲۳۲ میلیون به ۲۶۵ میلیون، شاهین از ۲۹۱ میلیون به ۳۴۱ میلیون و تیبا ۲ از ۱۰۶ میلیون به ۱۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در میان محصولات سایپا بیشترین افزایش قیمت به شاهین و کمترین به کوییک اتومات تعلق گرفته است.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو نیز در طرح جدید فروش فوق العاده محصولات این شرکت که از چهارشنبه ۱۹ آبان آغاز می‌شود، بر می‌شود. ایران خودرو در این دور از عرضه چهار محصول خود را ارائه کرده که قیمت تمامی آنها نسبت به قبل افزایش یافته است.

در فروش جدید، رانا پلاس با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان عرضه شده، این در حالی است که قیمت این محصول تا پیش از این ۱۸۰ میلیون تومان بود. همچنین ایران خودرو قیمت جدید پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای را ۲۴۹ میلیون تومان اعلام کرده و این در حالی است که قیمت قبلی آن ۲۱۶ میلیون تومان بود. دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژر نیز از ۳۹۰ به ۳۹۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز در حالی ۱۸۴ میلیون تومان قیمت خورده که تا پیش از این از سوی کارخانه با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان عرضه می‌شد. به این ترتیب ایران خودرو ۲۰۶ را بیش از ۵۰ میلیون تومان گران کرده است.

این تغییرات بزرگ قیمتی در حالی نهایی شده که نه تنها شورای رقابت با آن موافقتی ندارد که حتی بار دیگر خودروسازان را تهدید کرده که راهی جز عمل به دستورالعمل این شورا نخواهند داشت. در بخشی از اطلاعیه شورای رقابت آمده: خودروسازان کماکان موظف هستند که خودروهای مورد تعهد را براساس جدول و زمان بندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران کنند و همه مصوبات شورا باید توسط خودروسازان اجرا شود و هرگونه اظهارنظرِ معطوف به افزایش قیمت خودروهای انحصاری طبق قانون، منوط به مصوب شدن آن در شورای رقابت خواهد بود.

اما سکوت دستگاه‌های نظارتی در برابر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، منتفی شدن در رهن ماندن یک ساله سند خودروها و همچنین لغو طرح قرعه کشی خودرو نشان می‌دهد با وجود آنکه هنوز طرح وزارت صمت رسما رونمایی نشده اما گام‌های جدیدی برای ایجاد تغییر در بازار خودرو برداشته شده و نخستین اثر آن افزایش قابل توجه قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات است.

وزیر صمت پیش از این اعلام کرده بود که احتمالا قرعه کشی خودرو به زودی به پایان خواهد رسید و در کنار آن با افزایش قابل توجه تولید، نیاز داخلی پاسخ داده می‌شود. نخستین مقدمه برای رسیدن به این هدف خارج کردن خودروسازان از زیان عملیاتی است و شاید نرخ‌های جدید گام نخست در رسیدن به این هدف باشد، هرچند تا ارائه نشدن جزییات، هنوز نمی‌توان در این رابطه اظهارنظر قطعی کرد.