۰ نفر

افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 569356
افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی

افزایش روزانه قیمت محصولات اساسی نظیر گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی و محدودیت‌های صادراتی که کشورها اعمال کرده‌اند، واردات این محصولات را سخت‌تر کرده، بنابراین افزایش ضریب خود اتکایی آنها در داخل کشور ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، قیمت گندم در بازارهای جهانی امروز هم 1.5 دلار در هر اونس افزایش یافت تا دولتمردان به اهمیت توجه به محصولات اساسی به ویژه گندم پی ببرند.امروز هر بوشل گندم در بازارهای جهانی به قیمت 742.75 دلار رشد کرد.

قیمت گندم در روزهای گذشته تقریبا روزانه رشد دارد و از ابتدای امسال تاکنون 50 درصد در بازارهای جهانی رشد کرده و روند افزایشی قیمت باز هم ادامه دارد.

افزایش قیمت تقریبا در همه محصولات اساسی وجود دارد به طوری که خوراک دام هم که ایران بیش از 70 درصد در تامین آن وابسته است نیز مرتب رشد قیمت دارد.

امروز قیمت ذرت که یکی از سه محصول اصلی خوراک دام است، 2.5 دلار افزایش داشت، کنجاله سویا هم 10.5 دلار با رشد قیمت مواجه شد. امروز در بازارهای جهانی دانه های روغنی هم که ایران بیش از 90 درصد در تامین آن وابسته به واردات است نیز رشد داشتند به طوری که سویا که از آن روغن استحصال می شود بیش از یک دلار و گیاه کانولا بیش از سه دلار رشد قیمت داشت.

 کشورها به تولید این محصولات اساسی بیش از پیش اهمیت می دهند و حتی کشورهای صادر کننده محصولات اساسی صادرات خود را محدود کرده اند تا بیش از گذشته تامین داخل در اولویت باشد.

وجود پروتکل های شدید صادراتی در دوران کرونا، اولویت دادن کشورها به تولید داخل و نیز خشکسالی و کاهش تولید سه دلیل اصلی هستند که تامین کالاهای اساسی را سخت تر کرده است.

در این میان ایران که سابقه خودکفایی در گندم را داشت، امسال مجبور است 6 میلیون تن گندم وارد کند. به اذعان کارشناسان دو عامل تعیین قیمت پایین خرید تضمینی از سوی دولت و خشکسالی عامل کاهش تولید امسال شد.

دولت امسال تنها توانست 4.5 میلیون تن از کشاورزان گندم تولید کند که نیاز کشور بیش از 10 میلیون تن است.

دولت سیزدهم نرخ گندم برای سال آینده را 7500 تومان تعیین کرده که نسبت به سال گذشته در هر کیلو 3 هزار تومان رشد داشته است و این امیدواری بین کشاورزان تقویت شده که کشت این کالای اساسی را بیشتر کنند.