۰ نفر

نقش وسایل پارکی ایمن در سلامت کودکان

۸ فروردین ۱۴۰۳، ۰:۱۰
کد خبر: 832830
نقش وسایل پارکی ایمن در سلامت کودکان

لوازم و تجهیزات پارکی نقش مهمی در رشد کودکان دارند و یکی از دلایلی که کودکان علاقه زیادی به پارک رفتن دارند، وجود انواع مختلف تجهیزات بازی است. لوازم و تجهیزات پارکی دسته بندی‌های مختلفی دارند که هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

از جمله وسایل و تجهیزات پارکی محبوب می‌توان به الاکلنگ، تاب و سرسره، چرخ و فلک کودک، میز پینگ پونگ و... اشاره کرد. این نوع از وسایل بازی از اصلی‌ترین ابزارهایی محسوب می‌شوند که در اختیار کودک قرار دارند و استاندارد نبودن آنها باعث ایجاد آسیب‌های مختلف به کودکان در هنگام بازی می‌شود و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا بررسی نقش وسایل پارکی ایمن در سلامت کودکان بپردازیم از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 images_1711266684_65ffdb7c12db1.webp

تأثیر بازی در رشد کودکان

قبل از اینکه به سراغ موضوع اصلی این مطلب برویم، بهتر است با تأثیری که وسایل و تجهیزات بازی می‌توانند روی رشد جسمانی و اجتماعی کودکان داشته باشند، بپردازیم. طبق تحقیقات انجام شده که از 92 کودک در بازه سنی 7 تا 12 سال انجام گرفته است، استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب و ایمن برای بازی کودکان نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در مشارکت کودکان دارد. در این تحقیق مشخص شد که اختلاف سنی کودکان در میزان اهمیت آنها به وسایل بازی تأثیر گذار است.

زمین‌های بازی می‌توانند طیف گسترده‌ای از مهارت‌های اجتماعی، جسمانی، عاطفی و روحی کودکان را تقویت کنند. وجود وسایل و تجهیزات بازی متنوع در پارک‌ها و مکان‌های عمومی شهری ارزش بازی و سرعت رشد بیشتری را برای کودکان فراهم می‌کنند. در این بین توجه به ایمنی در طراحی و ساخت انواع مختلف تجهیزات پارکی از مهمترین فاکتورها محسوب می‌شود.

از جمله مهمترین تأثیرات بازی با تجهیزات پارکی در رشد کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی شدن کودک
  • تقویت خلاقیت و شکوفا شدن آن
  • مشارکت با دیگر کودکان و انجام بازی‌های گروهی
  • افزایش حس رقابت در کودکان و درک بازی زندگی و بردن و باختن
  • تلاش برای ایجاد حس برتری
  • ایجاد احساسات جدید در کودکان
  • کودکان در بازی‌های گروهی یاد خواهند گرفت که باید در زندگی حس رقابت خود را کنترل کنند.

 images_1711266701_65ffdb8dcb28d.webp

اهمیت فضای پارک ایمن

به صورت کلی، پارک‌ها و شهر بازی‌ها برای کودکان اهمیت بسزایی دارند زیرا می‌توانند فضایی را فراهم کنند که افراد جامعه بتوانند با خیال راحت دور هم جمع شوند. در این فضاها کودکان می‌توانند تحت نظر والدین از تجهیزات بازی استفاده کنند و لحظات لذت بخش و خوبی را برای خود ثبت کنند.

در این بین با توجه به اهمیتی که پارک‌ها و فضاهای عمومی شهری به خود گرفته‌اند، استفاده از تجهیزات و وسایل پارکی ایمن برای ایجاد محیطی پویا ضرورت زیادی دارد. همچنین برای اینکه افراد و کودکان بتوانند از مناطق تفریحی و پارک‌ها نهایت استفاده را ببرند لازم است در این مکان‌های جذاب و گردشگری، وسایل و تجهیزات بازی ایمن استفاده شود تا آسیبی در حین بازی به کودکان وارد نشود.

جنس وسایل بازی در پارک‌ها

از آنجایی که کودکان در محیط‌های بازی بیشتری تماس را با سطوح وسایل بازی دارند، انتخاب متریال مناسب برای وسایل بازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. وسایل بازی باید دارای سطحی صاف، بدون تیزی یا برآمدگی باشند تا بتوانند امنیت و سلامت کودکان را در هنگام بازی تضمین کنند.

همچنین متریال به کار رفته در وسایل بازی باید طوری انتخاب شوند که از ایجاد حساسیت یا مسمومیت کودکان جلوگیری کرده و قابل شستشو و جا به جایی باشند. امروزه در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بازی از پلی اتیلن و فلز استفاده زیادی می‌شود.

پلی اتیلن امروزه در ساخت وسایل و تجهیزات بازی مانند سرسره پارکی بیشترین کاربرد را دارد چرا که دوام و مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در طولانی مدت عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

تفاوت وسایل بازی فلزی با تجهیزات بازی پلی اتیلن

همان طور که گفته شد، امروزه اکثرا از پلی اتیلن و فلز در ساخت تجهیزات و وسایل بازی استفاده می‌کنند. پلی اتیلن به عنوان یکی از مهمترین متریال‌ها در ساخت تجهیزات بازی، سبک بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که طراحان بتوانند طرح‌های مختلف و خلاقانه را در ساخت وسایل و تجهیزات بازی به کار ببرند.

همچنین وسایل و تجهیزات بازی پلی اتیلن دارای تنوع رنگ و طرح بالایی نسبت به وسایل بازی فلزی هستند و به همین دلیل اکثرا در خانه‌های بازی و مهد کودک‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های وسایل بازی پلی اتیلن می‌توان به سبک و بادوام بودن، قابلیت جداسازی و همچنین انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. شما می‌توانید از فروشگاه تفریح سازان انواع مختلف وسایل و تجهیزات بازی را با مناسب‌ترین قیمت و خدمات پس از فروش متنوع تهیه کنید.

از آنجایی که وسایل و تجهیزات بازی پلی اتیلن در ابعاد و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، این امکان را فراهم می‌کند که افراد بتوانند با توجه به سن کودک و همچنین فضایی که در اختیار دارند، وسیله بازی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریداری کنند.

امروزه در اکثر پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از تجهیزات بازی پلی اتیلن استفاده می‌کنند چرا که نسبت به وسایل بازی فلزی ایمن‌تر بوده و می‌توانند فضایی ایمن و لذت بخش را برای کودکان فراهم کنند. همچنین این وسایل بازی در طول روز به دلیل تابش نور خورشید داغ نمی‌شوند و در برابر عوامل پوسیدگی مختلفی مثل تغییرات جوی و آب و هوایی می‌توانند از خود دوام و مقاومت بالایی نشان دهند. باید اضافه کرد که در تولید و ساخت این نوع وسایل و تجهیزات بازی، استانداردها و ایمنی کودکان با توجه بسیار بالایی رعایت می‌شود.

 images_1711266721_65ffdba174e7a.webp

مهمترین خطرات در پارک‌ها و شهربازی‌ها

در ساخت و همچنین چینش وسایل و تجهیزات پارکی باید نکات ایمنی را در نظر گرفت تا فضای پارک برای استفاده همگی افراد ایمن شود. در ادامه باری آشنایی بیشتر شما برخی از مهم‌ترین خطراتی که در محیط‌های پارکی ممکن است کودکان و افراد مختلف را تهدید کند، معرفی می‌کنیم.

1-افتادن روی زمین

وسایل و تجهیزات پارکی باید به گونه طراحی شده باشند که از سقوط و افتادن کودک جلوگیری کنند. همچنین برای جلوگیری برای ایجاد آسیب در کودکان بر اثر برخورد باید از کفپوش‌های با کیفیت در فضاهای بازی استفاده شود.

2-برخورد با وسایل بازی

از دیگر خطراتی که ممکن است در فضای بازی کودکان را تهدید کند، برخورد کردن با وسایل و تجهیزات بازی است. وسایل بازی باید به گونه‌ای طراحی شده باشند تا بتوانند کمترین میزان آسیب را به کودکان در هنگام برخورد وارد کنند!

images_1711266734_65ffdbae2061e.webp

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به بررسی اهمیت ایمن بودن وسایل و تجهیزات بازی در پارک‌ها و محیط‌های بازی بپردازیم. شما می‌توانید از طریق فروشگاه تفریح سازان اقدام به خرید و تهیه انواع مختلف تجهیزات و وسایل بازی با مناسب‌ترین قیمت و همچنین خدمات پس از فروش منحصر به فرد، کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به سایت تفریح سازان بزنید.

این مطلب رپورتاژ  است و توسط تحریریه اقتصادآنلاین نوشته نشده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha