۰ نفر

بهره‌برداری رسمی از دو میدان نفتی

۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۰۷
کد خبر: 829310
بهره‌برداری رسمی از دو میدان نفتی

بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر با هدف افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران طی سفر یک روزه رئیس‌جمهوری به خوزستان از طریق ویدیوکنفرانس و با حضور وزیر نفت آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، برداشت نفت از میدان‌های سپهر و جفیر امروز (جمعه، ۱۸ اسفندماه) با برگزاری آیینی و حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و جواد اوجی وزیر نفت در خوزستان به‌طور رسمی آغاز شد که با این اقدام ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده می‌شود.

در این آیین از گام نخست میدان‌های سپهر و جفیر بهره‌برداری شد، ارزش کلی قرارداد توسعه میدان سپهر و جفیر ۲.۸ میلیارد دلار است که از این مقدار تاکنون ۳۳۰ میلیون دلار آن هزینه شده است، با اجرای کامل این قرارداد تولید نفت به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تاکنون حفاری ۱۲ حلقه چاه در این میدان‌های نفتی تکمیل شده است؛ چاه‌هایی که در لایه فهلیان و در عمق بیش از ۴۶۰۰ متر و با فشار بالای ۱۰ هزار پوند بر اینچ مربع (پام) به مخزن نفتی رسیده‌اند و در همین گام، تولید روزانه نفت بیش از عدد پیش‌بینی شده در گام نخست خواهد بود.

اگرچه قرارداد توسعه این میدان طی سال‌های گذشته و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی امضا شده بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه این میدان‌ها شتاب معناداری گرفت و امروز گام اول این میدان به بهره‌برداری رسید.

با آغاز فرآیند تولید از این میدان‌ جدید (Green) و ادامه سرمایه‌گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میدان‌ها، گام مهمی در مسیر افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha