۰ نفر

گرمای زمستانی بیت‌کوین

۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبر: 825058
گرمای زمستانی بیت‌کوین

رهبر بازار کریپتو روند معاملاتی خود را در روز گذشته در محدوده مثبت آغاز کرد. این درحالی است که این دارایی در روز سه‌شنبه با شوک داده‌های تورمی آمریکا مبنی بر رشد تورم فراتر از انتظارات برای ساعاتی حمایت کانال ۵۰ هزار دلاری را از دست داد، اما شواهد گویای آن است که این روند ادامه‌دار نبوده و این دارایی روز گذشته را در کانال ۵۱ هزار دلاری آغاز کرد و در سقف ۲۶ ماهه خود قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در بحبوحه انتقادات در خصوص روند تورمی ایالات‌متحده، بازارهای جهانی واکنش‌های متعددی از خود نشان دادند. برای درک بهتر این موضوع اقتصاددانان به آنالیز  شیب منفی این دارایی پس از ایجاد صندوق‌های بورسیETF در ۱۲ ژانویه، بیت‌کوین پس از حدود یک ماه از جذب سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها، با قدرت بیشتری به صحنه بازگشت و اکنون در حال آماده‌سازی خود برای ورود به کانال ۵۲هزار دلاری است. در خصوص روند قیمتی این دارایی در روز گذشته باید به دو سناریوی ارائه شده از سوی تحلیلگران اشاره کرد. در وهله اول باید چرایی افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید بیت‌کوین قبل از پدیده هاوینگ را بررسی کرد و سپس به افت قیمتی طلای جهانی و در پی آن هجوم سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت آن به بازار کریپتو پرداخت. 

پدیده هاوینگ و اثر آن بر رفتار معامله‌گران در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به‌طور مفصل شرح داده شده و به‌طور خلاصه باید گفت که با هاوینگ‌(نصف شدن درآمد ماینرها) عرضه این دارایی افت کرده و در نتیجه قیمت آن در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. آمارها نشان می‌دهد که با تورم نقطه‌به‌نقطه در آمریکا با افت ۰.۳ واحد درصدی به سطح ۳.۱ درصدی رسید و از سوی دیگر تورم هسته نیز در سطوح سابق خود یعنی ۳.۹ درصد باقی ماند. در حالی که قبل از انتشار این گزارش، تحلیلگران انتظار داشتند تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور به زیر ۳ درصد تنزل یابد و تورم هسته نیز با افت ۰.۲ واحد درصدی خود در سطح ۳.۷ درصدی بایستد. اما اکنون که ارقام منتشر شده از انتظارات فراتر رفته است، اقتصاددانان تاکید کردند که امکان به تعویق انداختن سیاست‌های انبساطی از سوی کمیته بازار باز فدرال رزرو افزایش یافته و جرمی پاول نرخ بهره سیاستی را برای مدت طولانی‌تری در بازه ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی حفظ خواهد کرد. در این میان شاخص دلار که با نرخ بهره بالاتر تقویت می‌شود، واکنشی مثبت از خود نشان داد و در ساعت مذکور رقمی معادل ۱۰۴.۸۸ واحد را به ثبت رساند. رفتار دلار جهانی بر روند قیمتی فلز زرد اثرگذار بوده و بار دیگر این دارایی را از نفس انداخت.

از این رو طلای جهانی نسبت به روند معاملاتی خود در روزهای پیشین حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به زیر کانال ۲۰۰۰ دلاری هدایت شد. شواهد نشان می‌دهد که این دارایی همچنان با قیمت ۱۹۹۰ دلاری در حال معامله است و در کوتاه‌مدت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. در نتیجه معامله‌گرانی که با هدف کسب سود در بلندمدت وارد بازار شده‌اند ترجیح می‌دهند تا دارایی‌های خود را به بازار دیگری منتقل کنند که با افزایش انتظارات برای رکورد قیمتی بیت‌کوین به بازار رمزارزها هجوم خواهند آورد.

انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha