۰ نفر

افزایش قیمت شکلات بعد از کاهش جهانی تولید کاکائو

۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۵۹
کد خبر: 824050
افزایش قیمت شکلات بعد از کاهش جهانی تولید کاکائو

تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت کاکائو به دلیل کاهش تولید، رشد قیمت شکلات را به همراه داشته است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از I News، افزایش شدید قیمت کاکائو قرار است به جیب دوستداران شکلات بزند، زیرا هزینه مواد اصلی تشکیل دهنده شکلات از ابتدای سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

در نیویورک، جایی که قیمت جهانی کاکائو تعیین می‌شود، قیمت پایه کاکائو ICE به بالاترین حد خود یعنی ۵۸۷۴ دلار (۴۶۵۵ پوند) در هر تن رسید و با ۷.۳ درصد افزایش به ۵۸۰۵ دلار رسید. این افزایش قیمت رکورد قبلی ۵۳۶۸ دلاری را که در سال ۱۹۷۷ ثبت شده بود، پشت سر گذاشت.

بدی آب و هوای غرب آفریقا که روز به روز بیشتر می‌شود، این بار نیز مانند دهه ۷۰ مقصر افزایش قیمت کاکائو عنوان شده است. کارشناسان می‌گویند که هوای گرم و خشک سال گذشته در غنا و ساحل عاج به کشاورزان این منطقه ضربه زد و امسال نیز میزان محصول برداشت شده کاکائو را تهدید می‌کند.

تولید در هر دو کشور که حدود ۶۰ درصد از کل کاکائو جهان را تولید می‌کنند، امسال کاهش خواهد یافت  زیرا مشکلاتی مانند کهنسالی بسیاری از درختان، آب و هوا و بیماری‌های گیاهی به تولید کاکائو ضربه زده است.

صادرکنندگان و فروشندگان غنا، دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو، به رویترز گفتند که انتظار می‌رود تولید برای فصل جاری ۲۰۲۳-۲۰۲۴ در مقابل ۶۵۵۰۰۰ تن در سال گذشته به ۴۷۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ تن برسد. هفته گذشته، یک نظرسنجی کسری جهانی ۳۷۵۰۰۰ تنی کاکائو را در فصل رشد ۲۰۲۳/۲۴ پیش بینی کرد.

تقاضای بالاو کاهش تولید در سراسر جهان مقصر قیمت‌های بالای شکلات هستند. تقاضای جهانی برای شکلات ۰.۶ درصد افزایش یافت و به رکورد ۷.۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسید، که  افزایش تقریباً ۶ درصدی درآسیا به همراه داشت، جایی که مصرف کنندگان چینی و هندی در حال تولید شیرینی هستند.

سازمان بین المللی کاکائو تخمین می زند که تولید کاکائو با ۳.۹ درصد کاهش به ۴.۲ میلیون تن رسیده است. کاکائو معمولا با مواد دیگری مانند شیر و شکر ترکیب می شود.

بری کالبو، بزرگترین سازنده شکلات جهان، گفت که فروش آن در سه ماه منتهی به پایان نوامبر اندکی افزایش یافته ، زیرا این شرکت توانسته است برخی از تأثیرات افزایش قیمت کاکائو را پشت سر بگذارد. این شرکت که شکلات را برای بستنی های مگنوم ساخته شده توسط یونیلور و برای شکلات های کیت کت شرکت نستله عرضه می‌کند، گفت که حجم فروش ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

 در سال‌های گذشته، قیمت‌های بالا باعث شده بود که کشاورزان جنگل‌ها را پاکسازی کنند و درختان بیشتری بکارند، اما قوانین اتحادیه اروپا تهدید کرده که همه اینها را باید تغییر پیدا کند. اتحادیه اروپا که بیش از نیمی از دانه‌های کاکائو جهان را وارد می‌کند، قصد دارد سخت‌ترین قوانین جنگل‌زدایی در جهان را اجرا کند.

مقررات جدید به طور موثر واردات کاکائو، دام، سویا و روغن نخل را که در زمین‌هایی که از پایان سال ۲۰۲۰ جنگل زدایی شده اند، ممنوع می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha