۰ نفر

اعلام نتایج اولیه انتخابات پاکستان

۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۲۸
کد خبر: 824001
اعلام نتایج اولیه انتخابات پاکستان

بر اساس نتایج ابتدایی بخشی از آرای شمرده شده در انتخابات پاکستان، حزب نواز شریف، نخست وزیر پیشین این کشور با فاصله‌ای کم نسبت به جریان سیاسی عمران خان پیش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، نتایج ابتدایی در حالی در روز جمعه اعلام شد که پیش از این انتشار آن به دلیل آنچه از سوی دولت قطع شدن تلفن‌های همراه نامیده شد متوقف شده بود. بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان تکلیف ۴۷ کرسی از مجموع ۲۶۵ سهمیه در پارلمان پاکستان مشخص شده که از این تعداد حزب مسلم لیگ پاکستان متعلق به نواز شریف ۱۷ کرسی و حامیان عمران خان، نخست وزیر پیشین و زندانی این کشور ۱۴ کرسی به دست آورده‌اند. 

همچنین ۱۲ کرسی هم سهم حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده پاکستان شده است. 

آقای خان در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و حزب او به نام تحریک انصاف پاکستان (PTI) از شرکت در انتخابات منع شده است، بنابراین هواداران او به عنوان مستقل به رقابت پرداختند.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است هیچ برنده مشخصی در انتخابات وجود نداشته باشد و این به مصائب کشوری که تلاش می‌کند بر بحران اقتصادی خود غلبه کند بیافزاید. همزمان افزایش خشونت‌های ستیزه‌جویانه، فضای سیاسی در این کشور را به شدت قطبی کرده است. 

اعلام نتایج بسیار اندک آن‌هم پس از ۱۸ ساعت بعد از بسته شدن صندوق‌های رای‌گیری در پاکستان امر غیرمعمولی است و شاخص سهام کراچی و اوراق قرضه دولتی پاکستان هم به دلیل عدم اطمینان نسبت به شرایط آینده کاهش یافته‌ است. 

ظفر اقبال، دبیر ویژه کمیسیون انتخابات بدون اینکه اشاره‌ای به جزئیات داشته باشد مسئله و مشکل اینترنت را دلیل این تاخیر دانسته است. دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که خدمات تلفن همراه را به عنوان یک اقدام امنیتی از دسترس خارج می‌کند. اتفاقی که با انتقادات زیادی روبرو بود. 

انتظار می‌رود  که نبرد اصلی بین نامزدهای مورد حمایت خان، که در انتخابات ملی گذشته پیروز شد و حزب نخست وزیر پیشین یعنی نواز شریف باشد. خان بر این باور است که ارتش برای از بین بردن حزبش تلاش می‌کند، و همزمان برخی از تحلیلگران می‌گویند که شریف توسط ژنرال ها حمایت می‌شود.

آقای شریف که بسیاری از ناظران آن را یک نامزد قوی برای کسب نخست وزیری می‌دانند، روز پنجشنبه پس از رای دادن در شهر شرقی لاهور به خبرنگاران گفت: «در مورد یک دولت ائتلافی صحبت نکنید. برای یک دولت کسب اکثریت واضح بسیار مهم است و دولت  نباید به دیگران متکی باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha