۱ نفر

امکان ریزش دلار تا قیمت‌های قبلی وجود دارد؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۰۷
کد خبر: 822517
امکان ریزش دلار تا قیمت‌های قبلی وجود دارد؟

به گفته یک اقتصاددان معمولا با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن کمی نوسان در قیمت دلار ایجاد می‌شود؛ اما در سال جدید و با فروکش کردن تنش و شوک‌های سیاسی امکان برگشت دلار به کانال قبلی وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اقتصاددان درباره افزایش قیمت دلار بیان کرد: با رخدادهای سیاسی شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و تعدادی از افراد با ایجاد جوسازی‌هایی به دنبال سفته بازی و دلالی هستند؛ به همین دلیل هم هم‌زمان با تنش و شوک‌های سیاسی انگیزه برای سفته بازی و دلالی هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که اقدامات بانک مرکزی مانند ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران، الزام به افتتاح حساب ارزی، اجرای سیاست تثبیت، گسترش دیپلماسی ارزی و در نهایت آزادسازی منابع ارزی از جمله اقدامات بانک مرکزی طی یک سال گذشته است، گفت: اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت ممکن بود نرخ ارز با توجه به تحولات خاورمیانه جهش چشمگیری داشته باشد؛ البته این اقدامات باید تکمیل شود و برنامه‌های متعدد دیگری برای کنترل نرخ ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

قادری با بیان اینکه بانک مرکزی باید در کنار سایر اقدامات خود به سراغ تسهیل در صادرات و ورود به بازارهای بین المللی برود، تاکید کرد: کمک به صادرکنندگان می‌تواند به افزایش منابع ارزی کمک کند و همچنین با کنترل بیشتر بازارهای قاچاق توسط دولت و بانک مرکزی امکان ریزشی شدن نرخ ارز وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در پایان بیان کرد: نگهداری دلار در کانالی مشخص اقدامی سخت است و بانک مرکزی باید ذخایر کافی داشته باشد که با توجه به افزایش فروش نفت و آزادسازی منابع ارزی امکان مدیریت بازار ارز وجود دارد؛ بنابراین بازگشت نرخ ارز به کانال قبلی خود و تثبیت در دامنه‌ای محدود امکان پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    این خیال خام است که انتظار نداشته باشیم دلار ارزن شود و به قیمت قبل برگردد. یه عده ادم خائن و یا مدیران و مسئولان نالایق و ناکارامد در سیستم وجود دارند که نمی‌گذارند. بهرحال بالا رفتن دلار و گرونی اثر خودشو در تمام ارکان مملکت و بازار گذاشته و دیگر پایین نمی‌آید. شاید یکی. دو تومن پایین بیاید ولی نه آنقدر...
  • رضا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    اره امکان دارد بعد از تامین کسری بودجه عریض و طویل تون برشگرودنید رو ۵۰ و از خودتون تعریف و تمجید کنید. دیگه ما مردم باید تاوان ۶ کلاس سواد بعض ها رو بدیم